§ 111 Tampereen kaupungin lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain kumoamisesta

TRE:3625/10.04.01/2024

23.8.2024

Pormestari

Asunto- ja kehityspäällikkö Auli Heinävä, puh. 040 800 739. etunimi.sukunimi@tampere.fi ja erityisasiantuntija Kaisu Kammonen, puh. 050 571 2950, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Pormestarin sihteeri Anne Valtakari,​ puh. 050 484 0040,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Ympäristöministeriö on pyytänyt Tampereen kaupungin lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi  Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain kumoamisesta.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi valtion tukeman asuntotuotannon kehittämisen työryhmän työn pohjalta 24.6.2024, että Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aran tehtävät siirretään ympäristöministeriöön ja Aran tehtävien toteuttaminen erillisenä virastona lakkautetaan 31.12.2024.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (Ara) itsenäisenä virastona lakkautettaisiin ja sen tehtävät ja henkilöstö siirrettäisiin hallinnollisesti osaksi ympäristöministeriötä 1.1.2025 alkaen. Ympäristöministeriön alaisuudessa toimisi 1.1.2025 alkaen ympäristöministeriöön perustettava elin, joka vastaisi Aralle tällä hetkellä kuuluvista valtion asuntopolitiikan toimeenpanoon liittyvistä tehtävistä. Tehtävien organisoinnista ympäristöministeriössä säädettäisiin ympäristöministeriöstä annetussa valtioneuvoston asetuksessa ja ympäristöministeriön työjärjestyksestä annetussa ympäristöministeriön asetuksessa.

Hallintosäännön 34 § 2-kohdan mukaisesti pormestari päättää muiden kuin kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluvien merkittävien lausuntojen antamisesta.

Tampereen kaupunki antaa liitteenä olevan lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain kumoamisesta

Pormestari Kalervo Kummola

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)