Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungilta on haettu vahingonkorvausta 17.4.2024 päivätyllä vahingonkorvaushakemuksella Kolmihaarankatu-Teollisuustie-Tesomankatu-Kalkun kehätie liikenneympyrässä 6.4.2024 klo 9-10 välisenä aikana sattuneesta ajoneuvovahingosta. Asianosaisen kertoman mukaan hän on ajanut liikenneympyrässä olleeseen päällystevaurioon, jonka seurauksena ajoneuvon etupyörien iskunvaimentimet, etujouset ja etulokasuojat vaurioituivat.
Asianosaisen esittämä korvausvaatimus on 3 275,11 euroa perustuen ajoneuvon korjauskustannusarvioon.
Vahingonkorvauslain mukaan vahingon on velvollinen korvaamaan se, joka tahallaan tai tuottamuksellaan on aiheuttanut vahingon. Tuottamus edellyttää Tampereen kaupungin taholta virhettä tai laiminlyöntiä.
Päällystevaurio on ollut kunnossapitourakoitsijan (Pirkan Ympäristöpalvelut Oy) tiedossa ja vauriokohtaa on seurattu sekä paikattu aktiivisesti. Urakoitsijan selvityksen mukaan alueella on suoritettu päällystevaurion paikkaus 5.4.2024 klo 14:40 eli ilmoitettua vahinkotapahtumaa edeltävänä päivänä.
Kohteesta saatujen valokuvien perusteella voidaan todeta, että katu on ollut lain edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Lisäksi voidaan todeta olevan hyvin epätodennäköistä, että kuvatun laajuiset ajoneuvon vauriot muodostuisivat kyseisen kaltaiseen tien päällysteessä olevaan pintavaurioon ajamisen seurauksena.
Asianosainen on toimittanut kaupungin pyynnöstä vakuutusyhtiönsä korvauspäätöksen kyseistä vahinkotapahtumaa koskien. Päätöksessään vakuutusyhtiö perustelee kielteistä päätöstään muun muassa sillä, että ajoneuvolle tehdyn vahinkotarkastuksen yhteydessä on todettu vahinkojen aiheutuneen siitä syystä, että ajoneuvon jouset ovat katkenneet materiaalin väsymisen vuoksi. Lisäksi huomionarvoista on, että ajoneuvoon on ollut asennettuna rekisteriotteelle merkittyä rengaskokoa suuremmat renkaat. Vakuutusyhtiön teettämän vahinkotarkastuksen löydökset ovat linjassa kunnossapitäjän arvion kanssa siitä, että kyseisen suuruiset vahingot eivät ole syntyneet päällystevaurioon ajamisen seurauksena.
Tieliikennelain mukaan vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Tieliikennelaissa todetaan myös, että ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että korvausvaatimus tulee hylätä perusteettomana.
Sovelletut säännökset:
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 3 § 1 momentti.
Tieliikennelaki (729/2018) 3 § ja 5 §.
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §.
Toimivalta:
Rakennuttamisjohtaja päättää alle 50 000,00 euron vahingonkorvausten myöntämisestä (Hallintosääntö 37 §, kappale kaksi, kohta 10 sekä Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 9.1.2024 § 5).