Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungilta on haettu vahingonkorvausta 8.8.2024 päivätyllä vahingonkorvaushakemuksella Paasikivenkadulla 20.7.2024 sattuneesta ajoneuvovahingosta. Asianosaisen kertoman mukaan tietyömaan kohdalla liikenne oli ohjattu osittain kävelytielle ja kävelytien reunan yli oli vaikea ajaa, koska ylityksessä ei ollut ajoluiskaa. Tämän seurauksena auton vanne osui reunakivetykseen ja naarmuuntui.
Asianosaisen esittämä korvausvaatimus on 746,00 - 829,00 euroa perustuen arvioon uuden vanteen hinnasta.
Vahingonkorvauslain mukaan vahingon on velvollinen korvaamaan se, joka tahallaan tai tuottamuksellaan on aiheuttanut vahingon. Tuottamus edellyttää Tampereen kaupungin taholta virhettä tai laiminlyöntiä.
Kaupunki on selvittänyt vahinkopaikan olosuhteita. Toisin kuin hakemuksessa mainitaan, vahinkopaikka sijaitsee Näsijärvenkadulla, mikä käy muun muassa ilmi asianosaisen toimittamasta materiaalista.
Työmaaurakoitsijan (Hervannan Kaivin Oy) antaman selvityksen mukaan työmaa on ollut merkitty tietyömerkein ja liikennejärjestelyt ovat olleet asianmukaiset.
Tieliikennelain mukaan varoitusmerkkiä käytetään osoittamaan tiessä olevaa liikenteelle vaarallista kohtaa tai tieosuutta. Tietyömerkki on varoitusmerkki, jolla varoitetaan tieosuudesta, jolla saattaa olla työkoneita, työntekijöitä taikka työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja, kuten irtokiviä tai kuoppia. Käytännössä tietyömerkillä osoitetulla alueella edellytetään tienkäyttäjän toimivan korostuneen huolellisesti.
Voidaan todeta, että Näsijärvenkatu on melko taajaan liikennöity katu eikä kaupungin tietoon ole tullut muita vastaavia tapauksia kyseiseltä ajankohdalta eikä palautteita työmaan liikennejärjestelyistä.
Tieliikennelain mukaan vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Tieliikennelaissa todetaan myös, että ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että korvausvaatimus tulee hylätä perusteettomana.
Sovelletut säännökset:
Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 § ja 76 §, liite 3.1 merkki A11
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §.
Toimivalta:
Rakennuttamisjohtaja päättää alle 50 000,00 euron vahingonkorvausten myöntämisestä (Hallintosääntö 34 §, kappale kaksi, kohta 10 sekä Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 3.3.2025 § 4).