Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungilta on haettu vahingonkorvausta 30.6.2025 päivätyllä vahingonkorvaushakemuksella Tapionkadulla 15.5.2025 klo 11 sattuneesta ajoneuvovahingosta. Asianosaisen kertoman mukaan tiellä oli suuria kuoppia ja niihin ajamisen seurauksena ajoneuvon iskunvaimentimet rikkoutuivat.
Asianosaisen esittämä korvausvaatimus on 500,00 euroa perustuen arvioon ajoneuvon korjauskustannuksista.
Vahingonkorvauslain mukaan vahingon on velvollinen korvaamaan se, joka tahallaan tai tuottamuksellaan on aiheuttanut vahingon. Tuottamus edellyttää Tampereen kaupungin taholta virhettä tai laiminlyöntiä.
Urakoitsijan (Tampereen Infra Oy) selvityksen mukaan kohteessa on ollut YIT:n rakennustyömaa ja kadulla olevat paikkausjäljet ovat rakennustyömaasta johtuvia. Alueella on 30 km/t aluenopeusrajoitus ja paikatut kohdat ovat olleet väistettävissä.
Alueella, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 kilometriä tunnissa, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta, tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta.
Tieliikennelain mukaan vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Tieliikennelaissa todetaan myös, että ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Tampereen kaupunki katsoo, että asianosaisen vahinkopaikalta toimittaman kuvan perusteella on täysin ilmeistä, että asianosaisen esittämän laajuiset vauriot hänen ajoneuvolleen eivät ole voineet syntyä kyseiseen monttuun ajon seurauksena varsinkaan, mikäli ajoneuvoa kuljetettaessa on noudatettu voimassa olevaa nopeusrajoitusta sekä laista ajoneuvon kuljettajalle seuraavia velvoitteita.
Nyt käsillä olevassa vahinkotapauksessa on huomionarvoista, että vahingonkärsijä on korvaushakemuksessaan aluksi kertonut, että ajoneuvosta oli hajonnut iskunvaimentimet ja hän oli esittänyt arvioksi vahingosta 500,00 euroa. Kaupungille toimitettujen tietojen mukaan ajoneuvolle on sittemmin tehty korjausarvio 7.7.2025 noin kahden kuukauden kuluttua vahinkotapahtumasta. Kyseisen korjausarvion mukaan ajoneuvolle olisi aiheutunut alunperin esitetystä poiketen lähes 2 000,00 euron arvoiset vahingot, joissa ei ole mukana aiemmin mainittuja iskunvaimentimia.
Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että kyseessä ei ole ollut kaupungin tahallisuudesta, huolimattomuudesta tai laiminlyönnistä aiheutunut vahinko, joka osoittaisi vahingonkorvauslain mukaisen tuottamuksen. Vahingonkorvausvaatimus tulee hylätä perusteettomana.
Sovelletut säännökset:
Tieliikennelaki (729/2018) 3 § ja 5 §, liite 3.3. merkki C34
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §.
Toimivalta:
Rakennuttamisjohtaja päättää alle 50 000,00 euron vahingonkorvausten myöntämisestä (Hallintosääntö 34 §, kappale kaksi, kohta 10 sekä Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 3.3.2025 § 4).