TRE:800/00.04.00/2021
Tampereen suhdetoiminta- ja markkinointitiimi vastaa Tampereen kaupungin kaupunkimarkkinoinnin strategisesta ohjauksesta ja markkinoinnin toteuttamisesta kaupungin yleisten markkinointimateriaalien, merkittävien Tampereella järjestettävien tapahtumien näkyvyyden osalta sekä näkyvyydestä merkittävissä kansainvälisissä tapahtumissa.
Korona-pandemiasta johtuen kaikki merkittävät tapahtumat peruuntuivat sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Vallitsevan tilanteen vuoksi vuonna 2020 oli tarkoituksenmukaista etsiä uusia keinoja vahvistaa Tampereen asemaa vetovoimaisena kaupunkina.
Koronapandemiasta aiheutuneesta matkailun kriisistä ja matkailun muuttuneesta kävijärakenteesta johtuen, on vuonna 2020 ollut tarpeen keskittää uusia markkinointitoimenpiteitä kotimaan matkailun edistämiseksi ja vahvistamiseksi. Matkailumarkkinoinnin vahvistamisella tuetaan Tampereen alueen yritysten toimintaedellytyksiä ja Tampereen elinvoimaa kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti. Visit Tampere suunnitteli toteuttavansa joulukampanjan yhdessä kumppaneidensa kanssa Tampereen joulun ajan matkailijamäärien vahvistamiseksi ja Tampereella järjestettävien tapahtumien tunnettuuden lisäämiseksi. Suhdetoiminta- ja markkinointi neuvotteli Visit Tampere Oy:n kanssa Tampereen joulun ajan markkinoinnin toteuttamisesta suunniteltua laajemmassa mittakaavassa kotimaassa. Neuvotteluiden perusteella todettiin tarkoituksenmukaiseksi osallistua joulukampanjan markkinointikustannuksiin lisänäkyvyyden varmistamiseksi. Matkailumarkkinointia on toteutettu Tampereen yhteisen Tampere.Finland -brändin alla ja yhteistyö vahvistaa myös Tampereen brändin tunnettuutta, yhdenmukaisuutta ja vaikuttavuutta kansallisesti.
Visit Tampere Oy on Tampereen kaupungin sidosyksikkö, jonka perusteella markkinointikampanjan toteutusta ei tarvitse kilpailuttaa. Tämän perusteella tilaus tehtiin joulukuussa toimenpiteiden käynnistämiseksi nopeasti. Visit Tampere Oy vastasi kampanjan toteutuksesta, koordinoinnista, materiaalien sisällön suunnittelusta ja muiden kumppaneiden hankinnasta omalla kustannuksellaan. Tampereen kaupunki osallistui kampanjan toteutukseen lisänäkyvyyden kustannusten osalta.
Kaupungin osuus kustannuksista on yhteensä 30 000 euroa (alv 0 %), joka muodostuu alla mainituiden toimenpiteiden kustannuksista. Kampanja kohdennettiin pk. seudulle ja muihin eteläisen Suomen isoihin kaupunkeihin.
- Digikampanja Sanoman kanavissa - Natiiviartikkeli IS.fi -sivustolla - Mainokset ja arvonnat Facebook ja Instagram -alustoilla - Vaikuttajamarkkinointi
Konsernihallinnon toimintasäännön 9 §:n 5 kohdan mukaan konserniyksikön johtaja päättää palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa tehtävistä enintään 60.000 euron suuruisista palvelujen hankinnoista johtamansa toiminnan osalta.
Tampereen kaupunki osallistui Tampereen joulukampanjan lisänäkyvyyden kustannuksiin vuonna 2020.
Kampanjan kustannukset ovat 30 000 euroa (alv 0 %). Kustannukset maksetaan Strategia- ja kehittämisyksikön kustannuspaikalta113225 (Kaupunkimarkkinointi).