§ 70 Hiedanrannan järvikaupungin raitiotiekadun katusuunnitelman muuttaminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:1910/10.03.02/2020

Päätöspäivämäärä

30.5.2022

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue, liikennejärjestelmän suunnittelu

Valmistelijan yhteystiedot

Vanhempi erikoissuunnittelija Mikko Kielo, puh. 050 532 1029, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell, puh. 040 564 4518, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Pölkkylänniemen joukkoliikennekäytävän puistosuunnitelma numero 18/21847 välillä Rosenlewinsilta – Näsisaaren bulevardi ja Näsisaaren bulevardin katusuunnitelma numero 1/20819 välillä Pölkkylänniemi – Enqvistinpuisto, Hiedanrannan ja Santalahden kaupunginosissa.

 

Hiedanrannan Järvikaupungin alueelle aiemmin laaditut suunnitelmat on laadittu raitiotiekadun yleissuunnitelmaan pohjautuen, ja katusuunnitelmia ei voitu aikanaan kohdentaa yleisten alueiden virallisten nimien mukaa, koska aluetta koskeva asemakaava 8769 hyväksyttiin vasta katusuunnitelmien valmistumisen jälkeen. Suunnitelmamuutoksien yhteydessä on perusteltua samalla korvata katusuunnitelman alkuperäinen nimi asemakaavan mukaisilla yleisten alueiden nimillä.

 

Raitiotien toteuttaminen Järvikaupungin osuudelle edellyttää saaren täyttämistä vähintään raitiotiekadun osuudella sekä Pölkkylänsillan ja Hiedansiltojen rakentamista. Raitiotiekatu on saaren osuudella kokonaan uudisrakentamista. Saaressa keskellä sijaitseva raitiotiepysäkki on suunniteltu limitetyillä reunalaitureilla siten, että molemmille kulkusuunnille on oma pysäkkilaituri. Pysäkkilaitureille kulku on mahdollista laitureiden molemmista päistä. Raitiotien korkeusasema on noin +100 tasossa saaren osuudella ja Hiedansilloilta tullaan mantereelle penkereellä, joka muuttuu leikkaukseksi.

 

Raitiotien jatkosuunnittelun yhteydessä on käynyt ilmi, että kiintoraiderakenteeseen perustuva nurmi- ja betonikivipäällysteinen rataosuus kannattaa korvata sepeliratarakenteella paaluvälillä 2870–3930, koska sepeliratarakenne on helpommin korjattavissa mahdollisten painumien osalta ja järvikaupungin saaritäytön alueella jälkikäteen tapahtuvien painumien riski on suuri.

 

Maankäytön tehostamiseksi on osa raitiotiekadusta perusteltua toteuttaa tukimuuriratkaisuun perustuen paaluvälillä 2850–2940 järvikaupungin itäpäässä liityttäessä Pölkkylänsillalle. Tukimuuriratkaisu mahdollistaa jalankulku ja pyöräilyreitin toteuttamisen saaren rantaan Näsisaaren bulevardin alitse.

 

Pyöräliikenteen sujuvuuden takaamiseksi on perusteltua kasvattaa kaksisuuntaisen pyörätien leveyttä paaluvälillä 3600–3760 etelän puoleisella Hiedansillalla. Pyörätien leventäminen 3,0 metrin levyiseksi on mahdollista kaventamalla ajoradan ja pyörätien välistä erotuskaistaa 0,5 metrillä.

 

Liikenteenohjauksen parantamiseksi on raidetyypin muutoksen yhteydessä perusteltua tehdä myös joitakin muutoksia liikennemerkkien ja liikennevalo-ohjauksen osalta. Liikenneohjauslaitteiden muutoksien yhteydessä liikennemerkit on samalla muutettu uuden tieliikennelain mukaisiksi. Lisäksi Järvikaupungin alueella pyöräilyn pääreitin korostamiseksi pyörätien asfalttipäällyste on perusteltua muuttaa katuliittymien alueella punaiseksi väriasfaltiksi. Myös jalankulun ja pyöräteiden kadunylityspaikat on muutettu vastaamaan Tampereen kaupungin uusimpia ohjeita.

 

Hiedanrannan Järvikaupungin osuuden suunnitelmien kokonaiskustannusarvio on 23,9 Milj. euroa (615 euroa/m²), ​joka sisältää raitiotien päällysrakenteen,​ Pölkkylänsillan ja Hiedansillat, tekniset järjestelmät,​ raitiotien vaatimat johtosiirrot, sähkörakentamisen,​ raitiotien vaatimat välittömät muutokset katu-​ ja maarakentamiseen sekä työnaikaiset liikennejärjestelyt. Kiintoraiteen muuttaminen sepeliradaksi järvikaupungin alueella on taloudellisesti kannattavaa, koska muutoksella voidaan saavuttaa noin 1,3 Milj. euron kustannussäästöt rakenneteknisten hyötyjen lisäksi.

 

Järvikaupungin katusuunnitelmaehdotus numero 1/20819 välillä Rosenlewin silta – Hiedanrannan on ollut julkisesti nähtävillä 31.3.–17.4.2020 ja katusuunnitelmaehdotusta vastaan tehtiin kaksi muistutusta. Lisäksi nähtävillä oloaikana myös vammaisneuvosto ja vanhusneuvosto ovat antaneet lausuntonsa.

 

Yhdyskuntalautakunta on hyväksynyt 12.5.2020 Hiedanrannan järvikaupungin raitiotiekadun katusuunnitelman numero 1/20819 välillä Rosenlewin silta – Hiedanrannan keskusta kustannusarvioineen lausunnoista huolimatta.

Päätös

Pölkkylänniemen joukkoliikennekäytävän puistosuunnitelma numero 18/21847 välillä Rosenlewinsilta – Näsisaaren bulevardi ja Näsisaaren bulevardin katusuunnitelma numero 1/20819 välillä Pölkkylänniemi – Enqvistinpuisto hyväksytään kustannusarvioineen seuraavin muutoksin:

 

Katusuunnitelman alkuperäinen Hiedanrannan järvikaupungin raitiotiekatu -nimi on korvattu asemakaavan mukaisilla yleisten alueiden nimillä Pölkkylänniemen joukkoliikennekäytävä sekä Näsisaaren bulevardi.

 

Raiderakenteen tyyppi on muutettu kiintoraiderakenteesta sepeliradaksi paaluvälillä 2870–3930.

 

Raitiotiekadun poikkileikkausta on muutettu paaluvälillä 2850–2940.

 

Raitiotiekadun poikkileikkausta on muutettu etelän puoleisella Hiedansillalla paaluvälillä 2850–2940.

 

Liikenteenohjausta on tarkennettu liittymäalueiden osalta.

 

Järvikaupungin alueella Näsisaaren bulevardia risteävien katujen liittymäalueilla pyörätien asfalttipäällyste on muutettu punaiseksi väriasfaltiksi.

 

Jalankulun ja pyöräteiden kadunylityspaikat on muutettu vastaamaan Tampereen kaupungin voimassa olevaa ohjeistusta.

 

Näsisaaren bulevardin ajoradan kunnossapitoluokaksi määrätään luokka 2 ja Näsisaaren bulevardin jalkakäytävien ja pyöräteiden sekä Pölkkylänniemen joukkoliikennekäytävän yhteyteen sijoittuvan jalkakäytävän ja pyörätien kunnossapitoluokaksi määrätään luokka A+.

 

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Allekirjoitus

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell