TRE:1787/08.01.02/2025
Tampereen raitiotielle on toteutettu raitiotieradan ylityskohtia jalankulkijoille sekä ylityspaikkoina, että suojateinä. Molempia ratkaisuja on valo-ohjattuina ja valo-ohjaamattomina. Palautteissa niin raitiovaununkuljettajilta, kuin kuntalaisilta, on noussut esiin, että ylityspaikka saatetaan sekoittaa suojatiehen. Suojatiellä jalankulkijalle tulee antaa esteetön kulku, toisin kuin ylityspaikalla, jossa jalankulkijan tulisi väistää. Ylityspaikan erottamiseksi suojatiestä esitetään tiemerkintää raitiovaunusta varoittavana symbolina. Tämän tavoitteena on viestiä ylittäjälle väistämisvelvollisuudesta ja siitä, että kohdassa ei ole suojatietä. Visuaalista erottamista tehostamaan, on tarkoituksena toteuttaa myös kaikille raitiotien suojateille myös tiemerkinnät suojatiemerkkien lisäksi.
Rakenteilla olevassa Pirkkala-Linnainmaa-raitiotiehankkeessa pääosa jalankulkijaylityksistä tulee olemaan valo-ohjattuja suojateitä. Tampereella punaisella ja vihreällä jalankulkijaopastimilla ohjatut ylitykset merkitään suojateiksi, jolloin mahdollisessa liikennevalojen häiriötilanteessa jalankulkijalla on mahdollisuus esteettömään ylitykseen. Kuitenkin joihinkin paikkoihin, kuten kiertoliittymien yhteyteen ollaan toteuttamassa niin kutsuttuja VAROVA-valo-opastimia, jotka ovat aktiivisina vain, kun raitiovaunu lähestyy ylityskohtaa. Nämä ylitykset toteutetaan ylityspaikkoina ja on tarkoitus varustaa raitiovaunusta varoittavalla tiemerkinnällä.
Poikkeusluvalla yksinään käytettävä tiemerkintä voidaan tarvittaessa myöhemmin täydentää tieliikennelain mukaiseksi lisäämällä ylityspaikkoihin liikennemerkit, jolloin se toimii merkinnän M19 tavoin liikennemerkin tehosteena. Tällöin kyseeseen tulisi varoitusmerkki A25. Tampereen kaupungilla ja Pirkkalan kunnalla on poikkeuslupa pienempikokoiseen merkkiin A25, joka on tarkoituksen mukaisempi jalankulun varoittamiseen ja se erottuisi kokonsa vuoksi ajoneuvoliikenteen ohjaamiseen tarkoitetuista suurempikokoisesta merkistä.
Ensimmäiset kohteet on varauduttu toteuttamaan jo liikennöitävällä rataosalla vuoden 2025 aikana. Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien osalta toteutus tapahtuisi vuoteen 2028 mennessä, jolloin ensimmäisellä osalla on tavoite aloittaa raitioliikenne. Kokeilusta jo liikennöitävällä rataosalla kerätään kokemuksia raitiovaunukuljettajapalautteiden muodossa sekä verrataan raportoituja vaaratilanteita ennen ja jälkeen tehtyjen muutosta.
Tampereen kaupunki hakee poikkeuslupaa raitiovaunusta varoittavan tiemerkinnän käyttöön.
Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:
-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §) -virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.) -etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)