Päätöksen perustelut
Tampereen kaupunki rakennuttaa uuden virastotalon, jossa tullaan hyödyntämään mahdollisimman monia automatisoituja työntekijöitä ja tiimejä hyödyntäviä kokonaisuuksia käyttötilanteiden ja työn vaatimuksien mukaan. Konseptipilotoinnilla on tarkoitus testata arjessa valmiita kokonaisuuksia, jotka viedään normaalikäyttöön tiloissa, kunnes kokonaisuus joutuu kerroksesta lopulliseen väistöön ja uudistukseen. Pilotoinnissa tunnustellaan älykkäitä kokous- ja kohtaamistilojen ratkaisuja, joilla tulevaisuudessa rakennetaan ”Empaattinen” talo.
Pilotti koostuu kahden eri rakennuksen Virastotalon sekä Frenckellin kerroksista. Virastotalosta mukana ovat 2. 3. ja 4. kerros, Frenckelliltä 0. ja 1. kerros. Yhteensä varausjärjestelmään kuuluu noin 250 työpistettä. Työpisteisiin hankitaan karttapohjainen varausjärjestelmä, joka kertoo pisteen teknisen varustuksen ja varaukset pisteittäin sekä varaustilanteen. Virastotalon 2. kerrokseen ja Frenckellin 0. kerrokseen hankitaan IOT-sensorit, joilla näkee todellisen varaustilanteen ja varatun kapasiteetin, ~50 työpistettä. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu ~10 neuvotteluhuonetta, joihin hankitaan ovensuuvarausjärjestelmä. Hankitun järjestelmän pitää olla toiminnassa syksyllä 2022 ja pilotointi jatkuu huhtikuulle 2024. Pilotointi toteutetaan tietohallinnon ja henkilöstöhallinnon yhteistyönä. Tietohallinto toteuttaa pilotin käynnistämisprojektin.
Tampereen kaupunki on sitoutunut (tietohallintojohtaja 10.09.2019 § 72, TRE:5532/07.02.00/2019) Tiera verkkokauppa -puitesopimukseen seuraavien osa-alueiden osalta: työasemat (pöytäkoneet, kannettavat, näytöt) ja tarvikkeet, mobiililaitteet (tablet-laitteet ja puhelimet) ja tarvikkeet, tulostimet, monitoimilaitteet ja tulostuspalvelut sekä tarvikkeet, AV-laitteet ja -ratkaisut sekä tarvikkeet, ohjelmistot ja lisenssit sekä elinkaaripalvelut ja muut palvelut. Verkkokauppapalvelun Kuntien Tiera Oy:lle tuottaa Atea Finland Oy.
Tampereen kaupungin tietohallinto pyysi tarjousta pilottikokonaisuudesta Atea Finland Oy:ltä. Atea Finland Oy antoi 13.06.2022 tarjouksen, joka sisältää seuraavat tuotteet ja palvelut:
- laitteet ja ohjelmistot, arvonlisäveroton kertahinta 10 354,86 euroa.
- kehitysprojektin asiantuntijapalvelu, arvonlisäveroton kertahinta
28 422,60 euroa.
- jatkuva palvelu, arvonlisäveroton kuukausihinta 1 939,85 euroa
- mahdolliset optiot, arvonlisäveroton kokonaishinta noin 9 000 euroa.
Pilotti alkaa syksyllä 2022 ja kestää kaksi vuotta. Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus yhden kuukauden irtisanomisajalla. Sopimuksen arvonlisäveroton arvo on noin 94 334 euroa sisältäen optiot.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Sami Kari. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön liitteen (konsernijohtajan toimivallan siirtopäätös 1.3.2022 § 32) mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT- hankinnoista, ICT-sopimusten ehdoista, hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta. Lisäksi tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupunkiseudun tietohallintosopimuksessa määritellyistä asioista.