§ 163 Startup-palvelukokonaisuuden hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:3485/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

11.6.2025

Päätöksen tekijä

Työllisyys- ja kasvujohtaja, Työllisyys- ja kasvupalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Erityisasiantuntija Kaarle Wirta puh. 040 718 0150, etunimi.sukunimi@tampere.fi, palvelujohtaja Elina Wallin puh. 041 730 2919, etunimi.sukunimi@tampere.fi, elinkeinojohtaja Timo Antikainen puh. 050 321 1279, etunimi.sukunimi@tampere.fi, koordinaattori Outi Koivisto puh. 040 727 4417, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja hankinta-asiantuntija Päivi Seppänen puh. 040 637 6939, etunimi.sukunimi@tampere.fi.

Lisätietoja päätöksestä

Työllisyysjohtaja Regina Saari,​ puh. 050 346 9603, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin hankintapalvelut pyysi Tampereen kaupungin Työllisyys- ja elinkeinopalveluiden toimeksiannosta tarjouksia startup-palvelukokonaisuuden hankinnasta. 

Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, hankintalaki). Kyseessä on 32 §:n kaltainen hankintalain avoin menettely. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus HILMA-palvelussa 14.4.2025.

Hankinta ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.

Hankinnan sopimuskausi on voimassa toistaiseksi.

Hankintasopimus ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle sitoumuksetta on enintään 1 000 000 € (neljän (4) vuoden mukaan laskettuna). Hankinnan kokonaisarvo koostuu peruspalkkiosta, joka on toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle sitoumuksetta enintään 680 000 € ja tulospalkkion osuudesta, joka on toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle sitoumuksetta enintään 320 000 € (neljän (4) vuoden mukaan laskettuna). Hankinnassa on tuloksiin perustuva korvausmalli, jonka kustannusvaikutuksiin vaikuttaa palvelun vaikuttavuus. 

Tarjousten jättöaikana tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää lisätietokysymyksiä 24.4.2024 klo 12.00 asti. Määräaikaan mennessä saapui 13 kysymystä. 

Tarjouksen jätti määräaikaan 12.5.2025 klo 12.00 mennessä neljä (4) markkinatoimijaa: Accelerando Oy (2305973-4), Crazy Town Oy (1880903-5), Demola Global Oy (2408701-6) ja Redstone Nordics Oy (2861930-7).


Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. 

Hankintayksikkö on tarkastanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden (pois lukien rikosrekisteriotteen ja yhteisösakko-otteen tarkastaminen) ennen hankintapäätöstä. Tarjoajien tilaajavastuulain (1233/2006) mukaiset velvoitteet on tarkastettu Vastuu Group Luotettava Kumppani -ohjelmasta tai tarjoajat ovat toimittaneet tilaajavastuulain 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöstä. 

Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaan,​ jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat,​ hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan,​ lisäämään,​ selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on,​ että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita. Demola Global Oy:ltä (2408701-6) pyydettiin täsmennyspyyntönä lisätietoa ristiriitaiseen tietoon soveltuvuuteen liittyen. Vastaus täsmennyspyyntöön saatiin määräajassa ja täsmennys oli hyväksyttävä.


Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen​

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjouksen on suljettava tarjouspyynnöstä. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.


Tarjousten vertailu ​

Tarjouspyynnön mukaan tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus,​ jossa laadun painoarvo oli 100%. Laadun maksimivertailupisteet jakaantuivat seuraavien osioiden perusteella:

Laatuosio 1 (max 80 pistettä)
Laatuosio 2 (max 20 pistettä)

Tarjoukset vertailtiin ainoastaan laadun perusteella. Tilaaja oli ilmoittanut hinnan,​ jonka se maksaa hankinnan kohteena olevan palvelun  tuottamisesta. Lisäksi tilaaja oli määritellyt palvelulle vähimmäistason,​ mitä hintaan pitää sisältyä. Vähimmäisvaatimukset ylittävä laatu huomioitiin tarjousten vertailussa.

Tarjousvertailu toteutettin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Laadunarviointi oli kuvattu tarjouspyynnön kohdassa hankinnan kohteen kriteerit ja päätöksenteon perusteet sekä tarjouspyynnön liitteissä 6 Laatuosio 1 ja liite 7 Laatuosio 2 Arviointipalaveri. Liitteellä 6 oli kuvattu neljä (4) arvioitavaa teemaa ja ihannetavoitteet teemakohtaisesti. Laadunarviointi tehtiin tarjouksen liitteenä toimitetun PowerPoint-​esityksen sisällön (laatuosio 1),​ Teams-arviointipalaverissa (laatuosio 2) käydyn keskustelun ja tarjouksissa ilmoitettujen tietojen perusteella. Tarjousten laadunarvioinnin suoritti tilaajan asiantuntijoista koostuva työryhmä.

Mikäli jokin teema ei olisi ollut arvioitavissa tai ei olisi ylittänyt vähimmäisvaatimusta,​ olisi tarjous saanut kyseisestä kohdasta 0 pistettä. Tarjoukset laitettiin paremmuusjärjestykseen jokaisen teeman osalta perustuen siihen,​ kuinka hyvin ne täyttivät teemalle asetetun tavoitteen. Arvioitavan teeman suhteen parhaiten tavoitteen täyttävä tarjous sai teemasta maksimipisteet,​ toiseksi paras tarjous maksimipisteet -​1 piste,​ kolmanneksi paras tarjous olisi saanut maksimipisteet -​2 pistettä,​ jne. Teemakohtaiset maksimipisteet = vertailussa mukana olleiden tarjousten määrä.

Mikäli tarjoukset arvioitiin yhtä hyviksi,​ annettiin kullekin tarjoukselle jaossa olleiden pistesijojen mukaiset keskiarvopisteet. Esimerkki: Vertailussa on mukana 5 tarjousta,​ jotka sijoittuvat arvioitavan teeman suhteen seuraavaan paremmuusjärjestykseen: tarjoukset A ja B ovat yhtä hyviä,​ tarjous C on seuraavaksi paras,​ sen jälkeen tarjous D ja viimeisenä tarjous E. Tällöin teemasta jaettavat pisteet oltaisiin myönnetty seuraavasti: Tarjous A 4,​5 pistettä;​ tarjous B 4,​5 pistettä;​ tarjous C 3 pistettä;​ tarjous D 2 pistettä ja tarjous E 1 piste.

Eri teemoista saadut pisteet laskettiin yhteen ja parhaat yhteenlasketut pisteet saanut tarjous sai tarjousten vertailuun maksimivertailupisteet 80. Muiden tarjousten vertailuun saamat vertailupisteet muodostettiin kaavalla:
(pisteytettävän tarjouksen yhteenlasketut pisteet/ parhaat yhteenlasketut pisteet) * maksimivertailupisteet 80.

Teams-arviointipalaverin (laatuosio 2) laadun vertailupisteytys määräytyi siten,​ että kaikista neljästä (4) arvioitavasta teemasta annetut tarjoajakohtaiset pisteet laskettiin yhteen ja parhaat yhteenlasketut pisteet saanut tarjous sai laadunarvioinnissa Teams-arviointipalaverin laadun maksimivertailupisteet 20 pistettä. Muiden tarjousten saamat pisteet suhteutettiin kaavalla: (pisteytettävän tarjouksen saamat yhteenlasketut pisteet/parhaat yhteenlasketut pisteet) * maksimipisteet 20 pistettä.

Eri laatuosioiden (1 ja 2) pisteet laskettiin yhteen ja tästä muodostui Tarjoajan pisteet laatuvertailuun. Suurimman pisteluvun saanut tarjoaja oli tarjouskilpailun voittaja.

Tarjoajien kokonaisvertailupisteet ovat seuraavat: Redstone Nordics Oy (2861930-7) 100 pistettä, Accelerando Oy (2305973-4) 79,24 pistettä, Crazy Town Oy (1880903-5) 56,79 pistettä ja Demola Global Oy (2408701-6) 51,02 pistettä. 

Tarjoajien kunkin laatuvertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut sekä kokonaisvertailupisteet ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).

Tarjoaja, Redstone Nordics Oy (2861930-7), esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. Valittavaksi esitettävän yrityksen on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote. 
​​
Asiakirjojen julkisuus​

​Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungilta ja asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankinnat@tampere.fi.

Hankinnan valmistelijana toimi hankinta-asiantuntija Päivi Seppänen. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat erityisasiantuntija Kaarle Wirta, palvelujohtaja Elina Wallin, elinkeinojohtaja Timo Antikainen, koordinaattori Outi Koivisto ja Tampereen yliopiston innovaatiopalvelupäällikkö Juho Väisänen.

​Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii palvelujohtaja, yritys- ja elinkeinopalvelut, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Elina Wallin. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle sitoumuksetta on enintään 1 000 000 € (neljän (4) vuoden mukaan laskettuna). Hankinnan kokonaisarvo koostuu peruspalkkiosta, joka on toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle sitoumuksetta enintään 680 000 € ja tulospalkkion osuudesta, joka on toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle sitoumuksetta enintään 320 000 € (neljän (4) vuoden mukaan laskettuna). Hankinnassa on tuloksiin perustuva korvausmalli, jonka kustannusvaikutuksiin vaikuttaa palvelun vaikuttavuus. 

Työllisyys- ja kasvujohtajan päätösvalta perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 30.4.2025 § 25, Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö 1.5.2025 alkaen. ​

 

Päätös

Sopimus startup-palvelukokonaisuuden hankinnasta tehdään Redstone Nordics Oy:n (2861930-7) kanssa. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään palvelujohtaja Elina Wallin. 

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle sitoumuksetta on 1 000 000 € (neljän (4) vuoden mukaan laskettuna).

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 
 

Allekirjoitus

Työllisyysjohtaja Regina Saari,​ puh. 050 346 9603, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.