§ 301 UPM Kymmene Oyj:n muutoskoulutuksen pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4583/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

29.8.2025

Päätöksen tekijä

Työllisyys- ja kasvujohtaja, Työllisyys- ja kasvupalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Erityisasiantuntija Tuija Marnela, puh. +358406799243, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Työllisyys- ja kasvujohtaja Regina Saari, puh. +358503469603, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Työvoimapalvelut siirtyivät valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa. Kuntien järjestämisvastuulle kuuluvista julkisista työvoimapalveluista ja niihin liittyvistä tehtävistä säädetään työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023). Tampere toimii Tampereen seudun työllisyysalueen vastuukuntana ja Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut vastaa keskitetysti Tampereen seudun työllisyysalueen työvoimakoulutushankinnoista.

Tämän hankinnan kohteena on työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 7 luvun mukainen työvoimakoulutuksen yhteishankinta koulutuksen rahoitukseen osallistuvan työnantajan kanssa. Koulutus kohdentuu työnantajan palveluksesta irtisanotuille henkilöille. Tällöin työnantajan maksuosuus koulutuksen kokonaishinnasta ilman arvonlisäveroa on 20 prosenttia ja työvoimaviranomaisen osuus 80 prosenttia (Valtioneuvoston asetus julkisista työvoimapalveluista 385/2024). Yhteishankintaesityksen tehnyt työnantaja UPM Kymmene Oyj on esittänyt Aalto University Executive Education Oy:tä (Aalto EE) koulutuksen toteuttajaksi. Tavoitteena on tarjota yrityksestä muutosneuvottelujen seurauksena irtisanotuille henkilöille mahdollisuus uudelleen työllistymisen edistämiseen oman osaamisen ylläpitämisen ja/tai laajentamisen kautta sekä tukea työntekijöiden omia urasuunnitelmia ja tarpeita.

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut pyysi Aalto EE:ltä tarjousta muutoskoulutuksesta sopimuskaudeksi syyskuu 2025-maaliskuu 2026.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon (liite e). Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Pienhankinta on mahdollista tehdä tilanteessa, jossa kilpailuttaminen on epätarkoituksenmukaista. Muissa tapauksissa edellytykset toteuttaa pienhankinta ilman kilpailutusta on arvioitava tapauskohtaisesti. Kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo, hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit, siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi silloin, jos tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista myös silloin, kun hankittavaa palvelua ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta.

Muutoskoulutus on työvoimakoulutusta, joka toteutetaan aina yhteistyössä työnantajan kanssa sen tarpeisiin sopivaksi. Työnantaja-yritys maksaa osan koulutuksen kustannuksista ja tekee itse esityksen koulutuksesta. Hankintaan osallistuvalla yrityksellä on vakiintuneet yhteistyösuhteet kouluttajan Aalto EE:n kanssa ja koulutus on suunniteltu yrityksen ja kouluttajan yhteistyönä. Kyseessä on monipuolinen koulutustarjotin, joka soveltuu irtisanottujen henkilöiden aikaisempaan osaamisprofiiliin täydentävästi ja monipuolisesti.

Tarjottu muutoskoulutus käsittää erilaisia koulutusmoduuleita, joista irtisanotut henkilöt voivat valita omaa osaamistaan ja tulevaisuuden työllistymistään parhaiten tukevat koulutukset. Koulutukset ovat kestoltaan 10-30 koulutuspäivää.  Koulutustarjottimella on mm. Business controller liiketoiminnan strategisena kumppanina, projektinhallinnan kokonaisuus, analytiikka ja datastrategiat, riskienhallinta ja compliance finanssialalla, markkinoinnin johtaminen ja palvelumuotoilu & asiakaskokemus. Koulutuksiin osallistuvien henkilöiden kanssa tehdään koulutustarvekartoitukset ja arviointikeskustelut työllistymisen näkökulmasta.  

Laskutus tapahtuu toteutuneiden opiskelijatyöpäivien mukaisesti eli opiskelijamäärä x toteutuneet koulutuspäivät.

Tarjous vastaa tarjouspyyntöä sekä tilaajan vaatimuksia. Sisältö on suunniteltu mukana olevan yrityksen tarpeisiin ja yritys on hyväksynyt tarjouksen.

Sopimus muutoskoulutuksesta esitetään tehtäväksi Aalto EE:n (y- tunnus 0590964-3) kanssa.

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Hankinta- asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijana toimi erityisasiantuntija Tuija Marnela.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii kehityspäällikkö, osaamisen ja työllistymisen palveluratkaisut, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Sari Pirttiluoto. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaishinta sitoumuksetta on enintään 261 000,00 € sopimuskauden aikana, josta työllisyysalueen osuus on 208 800,00 € (80 %) ja yrityksen 52 200,00 € (20 %) 29 osallistujalla.

Hinta on arvioitu maksimiosallistujamäärällä (UPM Kymmene Oyj:stä irtisanotut henkilöt) ja lopullinen hinta määräytyy sen mukaan, kuinka moni henkilö tarjottuihin koulutusmoduuleihin osallistuu.

Työllisyys- ja kasvujohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 28.8.2025 § 38. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö 26.8.2025 alkaen.

Päätös

Sopimus UPM:n muutoskoulutuksesta sopimuskaudeksi 23.9.2025 – 31.3.2026 tehdään Aalto University Executive Education Oy:n (y- tunnus 0590964-3) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään kehityspäällikkö Sari Pirttiluoto.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaishinta sitoumuksetta on enintään 261 000,00 € sopimuskauden aikana, josta työllisyysalueen osuus on 208 800,00 € (80 %) ja yrityksen 52 200,00 € (20 %) 29 osallistujalla.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Työllisyys- ja kasvujohtaja Regina Saari

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.