§ 10 Kaavatalouslaskennan digitalisointi ja älykäs vähähiilisyys -hankinta – Työpaketti 1 ja työpaketti 2

Lataa  Kuuntele 

TRE:2443/02.04.01/2025

Päätöspäivämäärä

22.10.2025

Päätöksen tekijä

Yleiskaavapäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Johtava erikoissuunnittelija Heini Raasakka, puh. 040 800 7907, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Paikkatietoasiantuntija Erno Mäkinen, puh. 044 423 5935, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunki valmisteli ideapaperin/esisuunnitelman kaavatalouslaskennan kehittämiseksi loppuvuodesta 2023. Ideapaperin pohjalta Tampereen kaupunki yhtenä tilaajatahona viiden muun kaupungin yhteistyönä tilasi selvityksen kaavatalouslaskennasta Ihku-laskentapalvelussa, joka valmistui Aalto-yliopiston opinnäytetyönä loppuvuodesta 2024. Tampereen kaupunki on tähän selvitykseen pohjautuen hakenut ja saanut Pirkanmaan liitolta 2025 EAKR-rahoituksen Kaavatalouslaskennan digitalisointi ja älykäs vähähiilisyys (DECCI) -hankkeeseen. Asiantuntijapalveluiden hankinta liittyy DECCI -hankkeen työpakettien 1 ja 2 toimenpiteisiin.

Yleiskaavoitus pyysi tarjouksia kaavatalouslaskennan digitalisointi ja älykäs vähähiilisyys -hankkeen työpakettien 1 ja 2 toimenpiteisiin 1.10.2025-31.2.2025 mukaiseksi sopimuskaudeksi. 

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 12.09.2025 3 (kpl) yritykselle, jotka olivat WSP Finland Oy (0875416-5), Ramboll Finland Oy (0101197-5) sekä Sweco Finland Oy (2661738-3).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 30.09.2025 klo 23.59 mennessä seuraavat 2 yritystä:

Ramboll Finland Oy, 0101197-5

Sweco Finland Oy, 2661738-3


Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen 

Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

  

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen 

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten vertailu 

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. 

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: 

Hinta 35 vertailupistettä 
Laatu 65 vertailupistettä 

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Laatupisteiden arviointiin osallistui kolme Tampereen kaupungin asiantuntijaa. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut:

  Ramboll Finland Oy Sweco Finland Oy
Hinta    
Hinta 37140 37100
Hintapisteet 35,0 35,0
     
     
Laatu    
Pisteet: Soveltuvuus esitietojen ja osaamisen perusteella: Kaavatalouslaskennan tietämys 9,0 8,8
Pisteet: Soveltuvuus esitietojen ja osaamisen perusteella: Kaavatalouslaskennan PoC-sovelluksen toteutusosaaminen 9,0 8,8
Pisteet: Soveltuvuus esitietojen ja osaamisen perusteella: Laadunvarmistus ja tietojohtaminen 8,7 8,8
Pisteet: Tarjoajan suunnitelman vastaavuus tarjouspyyntöön: Resursointi ja aikataulu 9,2 8,8
Pisteet: Tarjoajan suunnitelman vastaavuus tarjouspyyntöön: Sisältö 8,8 8,3
     
Laatupisteiden summa 44,6 43,6
Yhteensä laatupisteet 65,0 63,5
     
     
Yhteensä    
Pisteet yhteensä 100,0 98,5

Tarjoajien kokonaisvertailupisteet ovat seuraavat: Ramboll Finland Oy 100 kokonaispistettä, Sweco Finland Oy 98,5 kokonaispistettä.

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Ramboll Finland Oy (0101197-5).

Ramboll Finland Oy (0101197-5) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. 


Asiakirjojen julkisuus 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut  osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.  
 

Hankinnan valmistelijana toimi johtava erikoissuunnittelija Heini Raasakka. Asiantuntijoina toimivat paikkatietoasiantuntija Erno Mäkinen ja energia- ja ilmastoasiantuntija Jaakko Sorri.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.  

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii yleiskaavapäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Pia Hastio. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 37 140 euroa sopimuskauden aikana. 

 

Toimivalta

Hallintosäännön 143 §:n 4 kohdan mukaan viranhaltija päättää hankinnasta. Yleiskaavapäällikkö päättää johtamansa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa 100 000 euroon asti.

 

Päätös

Sopimus "Kaavatalouslaskennan digitalisointi ja älykäs vähähiilisyys -hankinnasta – Työpaketti 1 ja työpaketti 2" 1.10.2025-31.2.2025 mukaiseksi sopimuskaudeksi tehdään Ramboll Finland Oy, 0101197-5 kanssa.  

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään yleiskaavapäällikkö Pia Hastio. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 37 140 euroa sopimuskauden aikana, joka maksetaan yleiskaavoitusyksikön kustannuspaikalta 111841.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. 

Allekirjoitus

Yleiskaavapäällikkö Pia Hastio

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.