Päätöksen perustelut
Tampereen kaupunki pyysi tarjouksia Tampere.Finland-sovelluksesta löytyvän liikkumisen hiilijalanjälkilaskurin taustajärjestelmän ylläpidosta ja kehittämisestä ajalla 1.6.2023–31.5.2025. Hankintaan sisältyi optioehto, jonka mukaan sopimusta voidaan jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella. Hankinta ei koske laskurin käyttöliittymän kehittämistä, sillä siitä kaupungilla on voimassa oleva sopimus toisen palveluntuottajan kanssa.
Hankinta tehdään osana STARDUST-hanketta, joka on saanut rahoitusta Euroopan Unionin Horisontti 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta (grant agreement N° 774094).
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä on avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävän palvelun hankinta. Hankintailmoitus julkaistiin 13.4.2023 ja tarjouspyyntö oli saatavilla HILMA-palvelussa (hankintailmoitukset.fi).
Hankinta ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.
Tarjouksen jättivät määräaikaan 2.5.2023 klo 12.00 mennessä seuraavat viisi yritystä: Aline Creative Technology Studio Oy (2738633-7), Codemen Oy (2577936-4), Kausal Oy (3128135-1), Ubigu Oy (2762483-3 ja Zero Gravity Oy (2955597-4).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Kaikki tarjoajat vakuuttivat, että ne täyttävät soveltuvuusvaatimukset. Valituksi tulleen yrityksen tilaajavastuulain mukaiset selvitykset on tarkistettu.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti halvin hinta, jossa kokonaishinnaltaan edullisimman tarjouksen jättänyt tarjoaja valitaan palveluntuottajaksi. Maksimipistemäärä on 100 vertailupistettä. Kokonaishinta muodostettiin seuraavasti:
1. Arvonlisäveroton laskurin teknisen ylläpidon kuukaushinta. Tarjoaja, joka tarjoaa halvimman teknisen ylläpidon kuukausihinnan, saa 40 vertailupistettä. Muiden tarjoajien ylläpidon kuukausihinnan vertailupisteet lasketaan seuraavalla kaavalla:
pienin annettu arvo
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - *maksimipisteet 40.
tarjottu arvo
2. Arvonlisäveroton laskurin kehittämisen tuntihinta. Tarjoaja, joka tarjoaa halvimman laskurin kehittämisen tuntihinnan saa 60 vertailupistettä. Muiden tarjoajien kehittämisen tuntihinnan vertailupisteet lasketaan seuraavalla kaavalla:
pienin annettu arvo
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - *maksimipisteet 60.
tarjottu arvo
Lopuksi laskurin ylläpidon kuukausihinnan ja kehittämisen tuntihinnan vertailupisteet lasketaan yhteen.
Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Vertailupisteet olivat seuraavat:
Codemen Oy (90,12p.), Zero Gravity Oy (79,87p.), Ubigu Oy (77,89p.), Kausal Oy (67,95p.) ja Aline Creative Technology Studio Oy (57,18p.).
Tarjoajien hinnat ja saamat pisteet ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta. Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Codemen Oy.
Codemen Oy esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Codemen Oy täyttää tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Codemen Oy on ennen hankintapäätöstä toimittanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset, ja ne on hyväksytysti tarkastettu.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungilta ja asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen anna.vilhula@tampere.fi.
Hankinnan valmistelijana toimi projektipäällikkö Anna Vilhula. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat tilaajan eri yksiköistä koottu asiantuntijatyöryhmä.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii STARDUST-hankkeen projektipäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Anna Vilhula. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 40 000–70 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.
Ympäristö- ja kehitysjohtaja päättää johtamansa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa 250 000 euroon asti (Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 1.3.2023 alkaen, TRE:107/2023).