§ 5 Climate-4-CAST-hankkeen aluetaloudellisten vaikutusten arvioinnin hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:1976/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

17.4.2025

Päätöksen tekijä

Ympäristöjohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Lisätietoja päätöksestä

Projektipäällikkö Hanna Meriläinen, p. 0401823073, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikkö pyysi tarjouksia aluetaloudellisten vaikutusten arviointiin ilmastotoimenpiteille osana Climate-4-CAST-hanketta. Hanke on rahoitettu Itämeren Interreg 2021–2027-ohjelmasta.

Hankinnan kohteena on Climate-4-CAST-hankkeessa tunnistettujen keskeisten ilmastotoimenpiteiden aluetaloudellisten vaikutusten arviointi. Aluetaloudellisten vaikutusten ohella tuotetaan tietoa ilmastotoimenpiteiden kustannuksista sekä päästövaikutuksista. Toimeksiannossa toteutetaan arvioinnit kolmelle ilmastotoimenpiteelle: 1. Aurinkosähköinvestoinnit koko kaupungin rakennuskannassa, 2. Maalämpöpumppu- ja ilmavesilämpöpumppuinvestoinnit koko kaupungin rakennuskannassa sekä 3. ilmalämpöpumppuinvestoinnit koko kaupungin rakennuskannassa.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava pienhankinta. Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja kyvykkäiksi suorittamaan toimeksianto.  Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 1.4.2025 seuraaville tarjoajille:

1.      Ramboll Finland Oy (0101197–5)

2.      Sweco Finland Oy (2661738–3)

3.      Sitowise Oy (2335445–0)

4.      FCG Rakennettu Ympäristö Oy (3485116–1)

5.      Helsingin yliopisto (0313471–7)

Tarjouksen jättivät määräaikaan 15.4.2025 klo 13 mennessä seuraavat yritykset:

1.      Ramboll Finland Oy (0101197–5)

2.      FCG Rakennettu Ympäristö Oy (3485116–1)

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi: Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden  tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle esitetyt vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi: Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset vastasivat tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia.

Tarjousten vertailu: Tarjousten vertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteiltaan edullisin tarjous seuraavassa tärkeysjärjestyksessä:

1. Laatu (75 %), 75 vertailupistettä

2. Hinta (25 %), 25 vertailupistettä

Tarjousten maksimipistemäärä oli 100 pistettä. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Edellä mainitun perusteella ja tilaajan tekemän arvion mukaan Liikenteen päästövaikutusten arvioinnin kehittämistä koskeva toimeksianto esitetään hankittavaksi FCG Rakennettu Ympäristö Oy:ltä (3485116–1).

Tarjouskilpailun voittaja, FCG Rakennettu Ympäristö Oy (3485116–1), esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.

Asiakirjojen julkisuus:  Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.

Hankinnan valmistelijana toimi projektipäällikkö Hanna Meriläinen. Asiantuntijoina toimivat kehittämisasiantuntija Emmi Nieminen ja energia- ja ilmastoasiantuntija Silva Vuopponen.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Climate-4-CAST-hankkeen projektipäällikkö, jota hoitaa tällä hetkellä Hanna Meriläinen. Vakanssihoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta yhteensä 24 980 € sopimuskauden aikana ja se maksetaan Climate-4-CAST-hankkeen budjetista.

Päätös

Sopimus toimeksiannosta aluetaloudellisten vaikutusten arvioinnista osana Climate-4-CAST-hanketta  tehdään neljän kuukauden ajaksi FCG Rakennettu Ympäristö Oy:n (0875416–5) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään projektipäällikkö Hanna Meriläinen.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta on sitoumuksetta 24 980 € (alv. 0) sopimuskauden aikana.

Kustannukset maksetaan Climate-4-CAST-hankkeen ostopalveluiden budjetista, ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikön kustannuspaikalta 111880, PRR-osa E1110_23_03_02 (Ostopalvelut).

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Ympäristöjohtaja Miira Riipinen, p. 040 82 444 01, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.