Päätöksen perustelut
SeutuFacta -tietojärjestelmän sekä Donna -arkistointiratkaisujen poistuessa käytöstä vuoden 2025 aikana, tulee pikaisesti löytää uusi ratkaisu eläinlääkintähuollon asianhallinta-, tieto- ja arkistointijärjestelmän korvaamiseksi. Toimiva järjestelmä tarvitaan kunnan vastuulle kuuluvien eläinlääkintähuollon viranomaistehtävien asianmukaista hoitamista varten.
Hankittavan järjestelmän avulla on tarkoitus mahdollistaa lakisääteisten velvoitteiden toteutus. Lisäksi hankinnalla on tarkoitus mm. sujuvoittaa sekä tehostaa valvonnan toteutusta, turvata viranomaistoiminnan laatu, varmistaa toiminnassa syntyneiden asiakirjojen arkistointi sekä käytettävyys, parantaa asiakkaan asiointikokemusta sekä parantaa tiedon välitystä viranhaltijoiden kesken.
Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasäännön 5 §:n mukaan projektin toteutuspäätös kuuluu ympäristöjohtajan tehtäviin.
Projektissa käsiteltävien henkilötietojen osalta henkilörekisterin vastaava viranhaltija on Eläinlääkintähuollon päällikkö Merja Bojang.
Projektiin liittyvistä hankinnoista päättää tietohallintojohtaja, kun kyseessä on ICT-kehittämismäärärahalla toteutettava projekti.
Projektin kokonaiskustannusarvio on 145 000 €, joka on kokonaan kaupungin sisäistä rahoitusta.
Projekti rahoitetaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän kaupunkiympäristön salkulle allokoidusta keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta, yhteensä 145 000 euroa jakautuen vuosille 2025: 85 000 euroa ja 2026: 60 000 euroa, kaupunkiympäristön salkun johtoryhmän käsittelyn mukaisesti. Huomioitava on, että kunkin talousarviovuoden osalta projektin käyttöön allokoidaan määräraha salkun johtoryhmän erillisellä päätöksellä. Näin ollen tulevan vuoden 2026 määräraha on alustava varaus, joka tulee huomioida ko. vuoden talousarvion laadinnassa.
Projektin toteuttamisaika on 09.06.2025 – 30.06.2026.
Projektin operatiivinen omistaja on Eläinlääkintähuollon päällikkö Merja Bojang ja projekti toteutetaan eläinlääkintähuollossa (hallinnollinen toteuttaja). Lisäksi projektissa on mukana Kaupunkiympäristön ICT-palvelut ja Asiakirjahallinto. Projektissa toimii konsulttina Gofore Oyj:n Carita Isomäki.
Projektipäällikkönä toimii 9.6.-26.9.2025 välisenä aikana Heidi Isohookana, ja 29.9.2025-30.06.2025 välisenä aikana Otto Kivirauma.
Taloushallinnon yhteyshenkilö on taloussihteeri Teija Forsten talousyksiköstä.
Projektipäällikön ja projektiryhmän jäsenten esihenkilönä toimivat heidän vakituiset esihenkilönsä. Heidi Isohookanan ja Otto Kivirauman osalta esihenkilönä toimii Eläinlääkintähuollon päällikkö Merja Bojang. Joonas Dukpan ja Risto Asikaisen osalta esihenkilönä toimii tietohallintopäällikkö Janne Lindberg. Taloushallinnon yhteyshenkilön esihenkilönä hänen vakituinen esihenkilönsä talousjohtaja Mikko Koskela.
Projektiin liittyvien laskujen asiatarkastus kuuluu projektipäällikölle.
Projektiin liittyvien laskujen hyväksyntä kuuluu operatiiviselle omistajalle (Konsernijohtajan päätös 31.1.2025 § 21).
Projektissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjeistusta, taloudenhoidon konsernimääräystä ja projektiohjeistusta.
Projekti on käsitelty ja hyväksytty toteutukseen kaupunkiympäristön palvelualueen kehittämisen johtoryhmässä, 29.8.2025.