§ 11 Lausunto Ylöjärven pohjavesialueiden suojelusuunnitelmasta

Lataa  Kuuntele 

TRE:3946/11.01.02/2025

Päätöspäivämäärä

22.8.2025

Päätöksen tekijä

Ympäristöpäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Ympäristötarkastaja Sanna Markkanen, puh. 050 524 2536, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Vs. ympäristöpäällikkö Sari Sassi, puh. 050 328 5969, etunimi.sukunimi.@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Ylöjärven kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen pyytää Tampereen kaupungin lausuntoa Ylöjärven pohjavesialueiden suojelusuunnitelman päivityksestä 31.8.2025 mennessä.

Tampereen kaupungin lausunnon antaa Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen. Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena toimii yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, joka on kokouksessaan 3.6.2025 § 42 siirtänyt toimivaltaansa lausuntojen antamiseen liittyvissä asioissa ympäristöpäällikölle.

Lausunto

Epilänharju-Villilä A -pohjavesialue ( 0483702 A Epilänharju-Villilä A 1E-luokka) sijoittuu Ylöjärven ja Tampereen kaupunkien alueille. Pohjavesien virtaussuunta on Ylöjärveltä Tampereelle päin. Kyseisellä alueella on suojelusuunnitelmassa riskikohteiksi esitetty  liikenne ja tienpito (kohtalainen riski), öljysäiliöt (kohtalainen riski), muuntamot (pieni riski), maalämpökaivot (pieni riski), viemäröinti ja jätevesien käsittely sekä hulevedet (kohtalainen riski), maa-ainesten otto (vanha ottoalue, kohtalainen riski), kaatopaikka (kohtalainen riski), teollisuus- ja yritystoiminta (ravirata, huoltoasema, pieni riski), maaperän pilaantuminen (pieni riski), pilaantunut maaperä (kohtalainen riski), maa- ja metsätalous ( Teivon ravirata, pieni riski) sekä ilmastonmuutos (kohtalainen riski).

Riskien ehkäisemiseksi ja pienentämiseksi esitetyt toimenpiteet ovat hyviä. Niiden toteuttamiseen on panostettava. Toimenpiteiden toteutumisen säännöllinen seuraaminen on tärkeää. Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen pyytää jatkossa tietoja erityisesti Epilänharju-Villilä A -pohjavesialueelle esitettyjen suojelutoimenpiteiden edistymisestä.

Maankäytön suunnittelu on yksi keskeinen tekijä pohjavesien suojelussa. Pohjavesille merkittäviä riskejä aiheuttavia toimintoja ei pohjavesialueille tule ohjata. Asemakaavan laadintavaiheessa on tehtävä pohjavesiselvitys, jonka laajuus riippuu riskien merkittävyydestä.  Riittävä pohjaveden muodostuminen on taattava jättämällä alueelle vettä läpäisevää maapinta-alaa sekä ohjaamalla puhtaat hulevedet imeytetykseen. Likaiset, paljon riskejä pohjaveden laadulle aiheuttavat hulevedet, tulee ohjata pohjavesialueen ulkopuolelle ja vähemmän riskejä aiheuttavat tulee puhdistaa ennen imeyttämistä. Yhteisesti (mm. vesihuoltolaitos, kaavoitus, rakennusvalvonta, ELY, ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaiset) sovitut periaatteet helpottavat suunnittelua ja kohtelevat tasapuolisesti alueen rakentajia.

Pohjavesitarkkailujen tulokset tulee mahdollisuuksien mukaan huomioida Tampereen seudun pohjavesien yhteistarkkailuraportoinnissa.

Mikäli Epilänharju-Villilä A -pohjavesialueella tapahtuu onnettomuuksia tai havaitaan muita tilanteita, joista voi aiheutua pohjaveden pilaantumista, tulee asiasta mahdollisimman nopeasti toimittaa tieto pelastuslaitoksen, ELY-keskuksen, vesihuoltolaitoksen (Tampereen Vesi), ym. keskeisten tahojen lisäksi Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Onnettomuustilanteissa tapahtuva sujuva tiedonkulku olennaisten tahojen kanssa on syytä varmistaa tekemällä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa esim. yhteisiä ohjeistuksia laatimalla ja toimintatavoista sopimalla. Tampereen kaupunki on valmis olemaan mukana yhteistyössä.

Päätös

Annetaan Ylöjärven kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle Ylöjärven pohjavesialueiden suojelusuunnitelman päivityksestä alla perusteluissa esitetty lausunto.

Allekirjoitus

Vs. ympäristöpäällikkö Sari Sassi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)