§ 16 Ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto PJH Oyn Tarastenjärven jätekeskuksen ympäristölupahakemuksesta

Lataa  Kuuntele 

TRE:3635/11.01.02/2024

Päätöspäivämäärä

29.8.2024

Päätöksen tekijä

Ympäristöpäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Ympäristötarkastaja Sari Sassi, puh. 050 328 5969, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Ympäristöpäällikkö Kati Skippari, puh. 050 521 5198, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Asia (lausuntopyyntö LSSAVI/23953/2023)

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n Tarastenjärven jätekeskuksen ympäristöluvan muuttamista sekä toiminnan aloituslupaa koskevasta hakemuksesta.

Toiminnalla on voimassa Pirkanmaan ympäristökeskuksen 31.5.2006 myöntämä ympäristölupa (PIR-2004-Y-143-111). Jätekeskus sijaitsee Tampereella osoitteessa Hyötyvoimankuja 2, hakijan vuokraamilla kiinteistöillä 837-81-8304-1, 837-81-8304-2 ja 837-505-0010-001-V0002. Jätekeskuksessa on vaarallisen ja vaarattoman jätteen kaatopaikkatoiminnan lisäksi mm. pientuojien vastaanottoalue, jätteen mekaanista esikäsittelyä ja murskausta, jätemateriaalien välivarastointia, vaarallisen jätteen vastaanottoasema, nestemäisten jätteiden sekä betoni- ja tiilijätteiden vastaanottoa ja käsittelyä, pilaantuneiden maiden vastaanottoa ja hyödyntämistä sekä puutarhajätteen kompostointia.Jätekeskuksen nykyisiin toimintoihin haetaan osittain muutoksia ja lisäksi haetaan lupaa uusille toiminnoille.

Lausunto on pyydetty antamaan 30.8.2024 mennessä ja toimittamaan aluehallintovirastoon sähköisen asiointipalvelun kautta. Lausunnon on valmistellut ympäristötarkastaja Sari Sassi ja valmisteluun ovat osallistuneet myös ympäristötarkastaja Emmi Lehkonen sekä ympäristösuunnittelijat Eeva Punju ja Teija Ahonen.

Yhdyskuntalautakunnan ympäristö-​ ja rakennusjaosto on kokouksessaan 5.2.2019 § 19 siirtänyt toimivaltaansa lausuntojen antamiseen liittyvissä asioissa ympäristönsuojelupäällikölle (nykyisin ympäristöpäällikkö).

Lausunto

Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen on tutustunut Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n Tarastenjärven jätekeskuksen ympäristöluvan olennaista muuttamista sekä toiminnan aloittamislupaa koskevaan hakemukseen ja toteaa,​ että hakemus on pääosin kattava. Seuraaviin kohtiin pyydetään kuitenkin kiinnittämään huomiota lupamääräyksiä annettaessa:

  • Hakemuksessa ei ole mainittu Tiikonojan varrella sijaitsevaa ja jätekeskukseen rajautuvaa luonnonsuojelualuetta (ERA281084). Vuonna 2002 rauhoitetulla n. 0,2 hehtaarin laajuisella alueella esiintyy rauhoitetun, erittäin uhanalaisen tummaverkkoperhosen (Melitea diamina) populaatioita. Todettua tummaverkkoperhosen elinympäristöä on lisäksi kiinteistön 837-505-0010-0001 puolella asemakaavan Tiikanluoman suojaviheralueella sl-6-rajauksen alueella.
  • Hakemuksen liitteestä 12 saa käsityksen, että pohjakuonan käsittelyalue ulottuisi Tiikanluoman sl-6 -rajauksen alueelle, jota on hoidettu mm. Kunta-Helmi-hankkeessa. Hakijalta puhelimitse 28.8.2024 saadun tiedon mukaan pohjakuonan käsittelyalue ei ulotu sl-6 -alueelle, vaan käsittelyalue rajautuu V:n muotoiseen putkilinjaan ja pengerryksen, johon on rakennettu uusi aita. Hakijan mukaan Tiikonluoman sl-6 -alueelle ei ole tarkoitus ulottaa kuonankäsittelykenttää tai muutakaan toimintaa. Pohjakuonan käsittelyalueen rajaus tulee tarkistaa asemapiirrokseen asemakaavan mukaiseksi. Lupamääräyksillä on estettävä haitalliset vaikutukset, mm. hulevesi- ja pölyvaikutukset, erityisesti suojeltavan tummaverkkoperhosen elinympäristöön.
  • Hakemuksen mukaan itä- ja pohjoisreunan vallirakenteiden rajaamalle alueelle suunnitellaan lumen vastaanottoa. Lumen vastaanottoalueen ja sen lähellä sijaitsevan maavallialueen vedet johdetaan pintavaluntana sekä salaojituksin uuteen laskeutusaltaaseen ja edelleen Tiikonojaan. Lumen vastaanottopaikan sade- ja sulamisvesien sekä maavallin rakentamisen aikaiset määrälliset ja laadulliset vaikutukset Tiikonojan luonnonsuojelualueelle tulee asianmukaisesti arvioida.
  • Hakemuksen mukaan lumen läjitystoiminta voi näkyä sulamisvesissä muun muassa lisääntyneenä sähkönjohtavuutena sekä kloridi- ja typpipitoisuutena. Koilliskulman uudesta laskeutusaltaasta ja sinne tulevista vesistä tulee hakemuksessa esitettyjen parametrien lisäksi analysoida kloridi-, sulfaatti-, kokonaistyppi- ja kokonaisfosforipitoisuudet sekä sähkönjohtavuus.
  • Hakemuksen mukaan suljetun jätetäytön puhtaat sade- ja sulamisvedet johdetaan toistaiseksi suotovesialtaille muiden vesien ohessa, mutta nyt haetaan lupaa johtaa puhtaat vedet hulevesinä ojiin. Hakemuksessa ei ole esitetty kyseisten vesien vedenlaatutuloksia tai arviota määrästä, eikä johtamispaikan sijaintia ja vaikutuksia tummaverkkoperhosen esiintymiin ja Tiikonojan puroluontoon. Mikäli vesien johtaminen hyväksytään ympäristöluvassa, tulee myös näiden hulevesien laatua ja määrää tarkkailla ainakin johtamisen alkuvaiheessa.
  • Lupamääräyksin on varmistettava maavallin rakentamisen aikaisten työmaavesien asianmukainen hallinta ja käsittely sekä käsittelyrakenteiden tarkkailu ja huolto.
  • Luontovaikutusten tarkkailuksi esitetään jatkossa lintumäärien ja Näätäsuon luonnonsuojelualueen tutkimuksia aikaisempien havaintojen perusteella esimerkiksi viiden vuoden välein. Luontovaikutusten tarkkailusta tulee määrätä ympäristöluvassa hakemuksessa esitetyn mukaisesti. Lisäksi tarkkailua tulee tehdä Tiikonojan luonnonsuojelualueella ja asemakaavan mukaisella Tiikanluoman sl-6 alueella. Tarkkailuraporteissa tulee esittää arvio toiminnan vaikutuksista Näätäsuon ja Tiikonojan luonnonsuojelualueille sekä Tiikanluoman sl-6-alueelle pinta- ja pohjavesitarkkailun tulosten perusteella. Myös vieraslajien leviämistä erityisesti Tiikonojan ympäristössä on tarkkailtava ja torjuttava, mikäli vieraslajien leviämistä havaitaan.
  • Listaa haitallisista vieraslajeista tulee säännöllisesti seurata ja kohdistaa toimenpiteet aina ajantasaisten lajilistojen ja kansallisen torjuntasuunnitelman mukaisesti. Toimijan tulee kohdistaa leviämisen seurantaa ja torjuntaa myös muihin kuin haitalliseksi säädettyihin vieraslajeihin vieraslajilain 3 §:n mukaisesti. Tärkeää on huomata, että haitallisiin vieraslajeihin lukeutuvia maa-ainesten mukana siirtyviä lajeja ovat kasvien lisäksi myös esim. espanjansiruetana ja mustapääetana. Mikäli näitä lajeja tai niiden munia sisältävää maa-aineista otetaan vastaan alueelle, tulee niiden käsittelyssä noudattaa kansallisia lajikohtaisia ohjeita, joiden ajantasaiset tiedot löytyvät vieraslajit.fi-sivustolta.
  • Lupapäätöksessä tulee edellyttää, että luvanhaltija raportoi jätekeskuksen ja sen lähialueella tehdyistä vieraslajihavainnoista sekä tehdyistä vieraslajien torjuntatoimista valvontaviranomaiselle sekä Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluun. Lisäksi vieraslajihavainnot ja tehdyt torjuntatoimet on tärkeää ilmoittaa kansalliseen vieraslajiportaaliin.
  • Hakemuksen mukaan kaikista vastaanotetuista maa-aineksista tunnetaan niiden haitta-ainepitoisuudet. Hakemuksesta ei selviä, millainen haitta-aineselvitys vastaanotettavista maa-aineksista vähintään edellytetään ja koskeeko haitta-aineselvitys myös pilaantumattomiksi arvioituja maita. Tätä olisi syytä tarkentaa lupamääräyksillä.
  • Hakemuksessa todetaan, että betoni- ja tiilijätteestä valmistetaan mara-betonimurskeita, joita on mahdollista hyödyntää rakentamisessa. Hakemuksessa ei ole kuitenkaan esitetty mara-asetuksen mukaista laadunvalmistusjärjestelmää tai kuvattu betonimurskeelle tehtäviä laatuanalyysejä. Lupapäätöksessä tulee tarpeen mukaan määrätä betonimurskeen laadun selvittämisestä. Lisäksi hakemuksen liitteenä olevan jätetaulukon mukaan alueella otetaan vastaan ja käsitellään betoniteollisuudesta peräisin olevia jätteitä (10 13) mukaan lukien betoniliete. Lupamääräyksillä tulee estää betoniteollisuudelta peräisin olevan saostussäiliölietteen haitat alueelta pois johdettaviin vesiin.
  • Hakemuksen mukaan kiven ja louheen rikotusta ja murskausta tehdään 1-2 kertaa vuodessa. Kiviaineksen murskaukselle ja rikotukselle ei haeta ympäristölupaa, vaan murskausta ja rikotusta on suunniteltu tehtävän meluilmoitusmenettelyllä.  Kiviaineksen rikotusta ei ole mallinnettu meluselvityksessä. Ympäristönsuojelulain mukaan meluilmoitusmenettelyllä voi murskata kiviainesta samalla toimintapaikalla yhteensä enintään 49 vuorokautena.  Vuosien varrella jossakin vaiheessa murskauspäivien enimmäismäärä täyttyy, jolloin murskaukselle on haettava ympäristölupaa. Nyt valmisteltavassa ympäristölupapäätöksessä olisi tarkoituksenmukaista sallia ajoittain tehtävä kiviaineksen murskaus ja rikotus sekä samalla huomioida murskauksen sekä rikotuksen vaikutukset lupamääräyksissä.
  • Hakemuksen jätekeskuksessa varastoidaan polttoainetta tilavuuksiltaan 5000, 3000 ja 250 litran suuruisissa polttoainesäiliöissä. Voimassa olevassa ympärstöluvassa ei ole määräyksiä polttonesteen varastointiin ja käsittelyyn liittyen. Uuden ympäristöluvan määräyksillä tulee varmistaa polttonestesäiliöiden asianmukainen varustelu sekä tankkausalueen vaatimukset.
  • Hakemuksessa esitetään uutena toimintona eläinten raatojen käsittelyä ja sijoittamista kaatopaikalle häiriötilanteissa. Em. toiminnan salliminen ympäristöluvassa katsotaan ensiarvoisen tärkeäksi.

Päätös

Annetaan Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolle Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n Tarastenjärven jätekeskuksen ympäristöluvan muuttamista sekä toiminnan aloituslupaa koskevasta hakemuksesta oheinen perusteluissa oleva lausunto.

Allekirjoitus

Ympäristöpäällikkö Kati Skippari

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)