Päätöksen perustelut
Lastensuojelun sijaishuollon hankinnan prosessi on käynnissä. Hankintaan suunnitellaan käytettäväksi sote-hankintamenettelyä. Sote-hankintamenettely on ollut käytössä Tampereen kaupungin kilpailutuksissa vasta joitain vuosia. Kyseessä olevan hankintamenettelyn käytöstä ja toiminnasta hankintasopimuksen osana on kertynyt vielä hyvin rajallisesti tietoa. Asiantuntijapalvelun hankinnan tavoitteena on saada ohjausta sote-hankintamenettelyn soveltamiseen lastensuojelun sijaishuollon sopimusasiakirjoissa. Tärkeää on rakentaa sote-hankintamenettely tavalla, joka tukee onnistuneesti myös sopimuksenaikaista toimintaa. Kilpailutuksen tueksi on tarpeen hankkia hankintajuridiikan ja sopimusoikeuden asiantuntemusta.
Sote-hankintamenettelyä on käytetty useissa Suomen eri kunnissa. PTCServices on osallistunut asiantuntijapalveluna sote-hankintamenettelyä koskevaan työskentelyyn Suomen alueella laajasti. Heillä on monipuolista ja ajankohtaista kokemusta sote-hankintamenettelyn käyttämisestä sote-palveluhankinnoissa. Huomioiden lastensuojelun sijaishuollon erityisen merkittävä luonne, hyvinvointialueulottuvuus ja aikataulu hankinnan toteutukselle on tarkoituksenmukaista valita vahvan erityisosaamisen ja toimituskyvyn omaava toimittaja. Tästä syystä pyydettiin tarjous vain PTCServices Oy:ltä.
Hankinta sisälsi seuraavat palvelut:
Asiantuntijapalvelu, sote-hankintamenettelyn oikeudellinen konsultaatio, hankinta-asiakirjojen liitteiden tarkastaminen sekä avustaminen mahdollisissa sote-hankintamenettelyn soveltamistilanteissa hankinnan loppuvaiheessa, sekä muut hankintaa koskevat tehtävät tilaajan pyynnöstä.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta.
Saatu tarjous vastaa asetettuja vaatimuksia. Tarjouksen hinta on kohtuullinen alan hintatasoon nähden ja palvelu on käyttötarkoitukseen sopivin. Laskutus pohjautuu toteutuneiden tuntien määrään, minkä lisäksi tilaajalle tulee toimittaa eritelty raportti tunneista. Sopimus ei sisällä vähimmäis- tai määräostovelvoitetta.
Edellä mainitun perusteella asiantuntijapalvelu esitetään hankittavaksi PTCServices Oy:ltä (Y tunnus: 1916929-5) tuntihintakategorioiden (alv 0%) mukaan seuraavasti: osakas 245 €/h, seniori 225 €/h, asiantuntija 210 €/h, juniori 190 €/h ja trainee 125 €/h.
Sopimus päättyy viimeistään 30.4.2023.
Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.