TRE:444/07.01.02/2021
Pelastuslaitosten ja toimialan yhteisen ICT:n osalta on pelastuslaitosten ja toimialan vastuulle tullut vuoden 2010 jälkeen useita uusia tietojärjestelmiä yhteisten sitoutumisten tai käyttövelvoitteiden kautta. Näitä järjestelmiä ovat muun muassa hätäkeskustietojärjestelmä, kenttäjohtamisjärjestelmä ja turvallisuusverkoston käyttöympäristö palveluineen. Edellä mainittujen uusien asioiden käyttöönoton edellytysten luomiselle ja toteuttamiselle on todettu pelastuslaitosten yhteinen tarve.
Palosuojelurahaston avustuksella vuoteen 2020 saakka toteutetussa pelastuslaitosten yhteisessä ICT-hankkeessa määritellyt ICT-tehtävät ovat olleet uusia yhteisiä asioita ja kaikkien organisaatioiden digitaalisuuden kehittämiseen tähtääviä. Näiden tehtävien suorittaminen ei olisi ollut mahdollista ilman yhteisiä projekteja ja yhteistä tekemistä. Yhteisen tekemisen hyödyt tulevat vasta uusien järjestelmien täysimääräisen käytön alkamisen jälkeen, jolloin nykyisistä organisaatiokohtaisista järjestelmistä ja niiden ylläpidosta ja kehittämisestä voidaan luopua. Yhteisen ICT:n hyödyt konkretisoituvat pelastustoimen organisaatioille organisaatioiden toiminnan tehostumisena, varautumisen ja tietoturvallisuuden kautta sekä asiakkaille tasalaatuisina palveluina läpi Suomen.
Sopimuksen tarkoituksena on vahvistaa pelastuslaitosten keskinäistä yhteistyötä ja ylläpitää aikaisemmin organisoitua ICT-resursoinnin yhteistyörakennetta, jonka mukaisesti mahdollistuu tarvittavien ICT:hen liittyvien viranomaistehtävien hoitaminen yhteistyössä ja yhteisillä jaetuilla resursseilla.
Tällä päätöksellä vahvistetaan kahden (2) vuoden sopimuskausi ajalle 1.1.2021 - 31.12.2022.
Pelastusjohtajan päätösvalta perustuu Tampereen kaupungin hallintosäännön liitteeseen 4, Pirkanmaan pelastustoimen johtosääntö.
Liitteenä oleva pelastuslaitosten ICT-yhteistyötä vuosina 2021 - 2022 koskeva sopimus hyväksytään.
Sopimus tulee Tampereen kaupunkia lopullisesti sitovaksi vasta, kun päätös on saanut lainvoiman ja sopimus on allekirjoitettu.