Päätöksen perustelut
Asunto Oy Tampereen Härmälänrannan Ossian, Viimankatu 5, 33900 Tampere, on toimittanut 21.9.2020 ympäristöterveyteen tupakkalain (549/2016) 79 §:n 1 momentin mukaisen hakemuksen tupakoinnin kieltämiseksi taloyhtiön huoneistojen hallinnassa olevilla huoneistoparvekkeilla. Terveydensuojeluviranomaisen päätösvalta tupakkalain 79 §:n mukaisista parveketupakointikieltojen määräämisestä on siirretty esimiestason viranhaltijoille: ympäristöterveyspäällikölle, terveydensuojelun esimiehelle ja elintarvikevalvonnan esimiehelle. (Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston kokous 16.4.2020 § 12, TRE:2339/00.02.01/2020).
Hakemuksen liitteinä on toimitettu kopio taloyhtiön varsinaisen yhtiökokouksen pöytäkirjasta 17.6.2019, yhtiöjärjestys, asemapiirustus, pohja- ja julkisivupiirustukset, selvitys tupakansavun leviämisestä, osake- ja asukasluettelot, kuulemisasiakirjat ja Pirkanmaan käräjäoikeuden todistus (päivätty 3.10.2020), ettei moitekannetta taloyhtiön yhtiökokouksen päätöksestä ole tehty. Hakijaa on pyydetty sähköpostitse 14.12.2020 täydentämään hakemusta. Hakemusta täydennettiin 15.1.2021 toimittamalla pohja-, julkisivu- ja asemapiirustukset sekä yhtiöjärjestyksen. Hakijaa pyydettiin 19.1.2021 lähettämään taloyhtiön kuulemislomakkeet ja lähettämään päivitetyt osakas- ja asukasluettelot. Isännöitsijä täydensi hakemusta 19.1.2021. Lisäkuuleminen tehtiin niiden huoneistojen kuulemisella, joissa oli tapahtunut omistaja- tai asukasmuutoksia.
Asunto Oy Tampereen Härmälänrannan Ossian on vuonna 2018 valmistunut kuusikerroksinen kerrostaloyhtiö, jossa on 50 asuinhuoneistoa. Lisäksi kellarissa on irtaimistovarastojen lisäksi 19 varastoa.
Rakennuksessa on 34 lasitettua parveketta ja 18 ranskalaista parveketta. Isoissa päätyasunnoissa, 5. ja 6. kerros, on kaksi parveketta per huoneisto.
Taloyhtiössä on koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto. Ilmanvaihto on toteutettu huoneistokohtaisin ilmanvaihtokonein. Tuloilmakanavat julkisivuissa sijaitsevat parvekkeiden välittömässä läheisyydessä. Tämä koskee tavallisia parvekkeita sekä ranskalaisia parvekkeita. Jäteilma johdetaan rakennuksen katolle. Ilmanvaihto on säädetty siten, että huoneistoissa vallitsee lievä alipaine ulkoilmaan nähden. Taloyhtiössä on parvekkeita 34. Lisäksi osassa pienemmistä huoneistoista on ranskalainen parveke, joita on 18. Parvekkeet ovat linjassa toisiinsa nähden. Kaikissa kerroksissa pohjoisen päädyn toiset parvekkeet ovat muita parvekkeita sisempänä. Ensimmäisen kerroksen parvekkeet ovat maan tasalla.
Asianosaisten kuuleminen
Asunto Oy Tampereen Härmälänrannan Ossian on kuullut huoneiston haltijoita tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaisen tupakointikiellon hakemisesta.
Ensimmäinen kysely järjestettiin marraskuussa 2019 (eräpäivä 5.12.2019). Tällöin kuulemislomake lähetettiin sähköpostitse niille osakkaille ja asukkaille, joiden sähköpostiosoite oli isännöitsijän tiedossa. Lisäksi lomake jaettiin huoneistojen postiluukkuihin. Vastausten määrä jäi vaatimattomaksi.
Toinen kysely järjestettiin maaliskuussa 2020 (eräpäivä 21.4.2020). Tällöin lomake lähetettiin sähköpostitse kaikille osakkaille ja asukkaille, joiden sähköpostiosoite oli isännöitsijän tiedossa. Tämän kyselyn jälkeen osakkailta saatujen vastausten määrää oli jo kohtuullinen.
Kolmannen kerran kysely järjestettiin toukokuun puolessa välissä 2020 (eräpäivä 31.5.2020). Viimeisimmän kyselyn jälkeen palautelomake on toimitettu uusille asukkaille aina muuttoilmoituksen käsittelyn yhteydessä.
Taloyhtiössä on 50 asuinhuoneistoa. Määräaikaan mennessä taloyhtiölle palautettiin kuulemislomakkeet yhteensä 40 huoneistosta. Tupakointikiellon hakemista huoneistoista puolsi 40. Kukaan vastauksen antaneista ei vastustanut kiellon hakemista. Määräaikaan mennessä ei tullut vastauksia lisäkuulemiseen.
Yhtiökokous päätti 17.6.2020 yksimielisesti hakea tupakointikieltoa osakashallinnassa oleville huoneistoparvekkeille. Yhtiökokouksessa oli edustettuna 81461 osaketta. Osakkeiden kokonaismäärä on 15902. Lisäkuuleminen tehtiin 5 huoneistoon. Vastaukset tuli toimittaa 10.2.2021 mennessä. Määräaikaan mennessä ei tullut vastauksia lisäkuulemiseen.
Ympäristöterveyden arvio hakemuksesta
Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan tupakkalakia valvovan viranomaisen on hakemuksesta määrättävä tupakointikielto huoneistoihin kuuluville parvekkeille ja huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin. Ympäristöterveyteen toimitettujen asiakirjojen perusteella kaikissa asuinhuoneistoissa on parveke tai ranskalainen parveke. Halutessaan asuntoyhteisö voi itse tupakkalain 78 §:n 2 momentin mukaan kieltää tupakoinnin asuntoyhteisön hallitsemissa yhteisissä ulkotiloissa.
Asunto Oy Tampereen Härmälänrannan Ossian on toimittanut selvityksen tupakansavun mahdollisista leviämisreiteistä huoneistoihin tai parvekkeiden välillä. Toimitettujen julkisivukuvien perusteella kaikki parvekkeet sijaitsevat parvekelinjassa. Valviran ohjeistuksen mukaan päällekkäisten tai vierekkäisten tilojen osalta savun leviäminen on todennäköistä, jolloin tupakkalain vaatimus siitä, että savua voi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua toisen huoneiston tiloihin, täyttyy. Lisäksi tuloilmanotto sijaitsee parvekkeiden lähellä, joten tupakansavun on mahdollista kulkeutua myös asuntojen sisätiloihin. Tästä johtuen tupakointikieltohakemuksen perusteella tupakansavun kulkeutuminen muutoin kuin poikkeuksellisesti toiselle parvekkeelle tai toisen huoneiston sisätiloihin on mahdollista.
Asuntoyhteisön hakemusprosessi täyttää tupakkalaissa sille asetetut vaatimukset.
Päätöksen perusteena oleva lainsäädäntö
Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §
Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, tai joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan tai elinkeinonharjoittajan liike- tai ammattisalaisuuden. (Julkisuuslaki 621/1999, Laki sähköisen viestinnän palveluista 917/2014, Tietosuojalaki 1050 /2018, Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000, Kuntalaki 410/2015)