TRE:7876/02.04.01/2019
Tampereen kaupungin tavoitteena on saada automaattinen syöttöliikenne toimintaan ja osaksi liikennejärjestelmää raitiotien ensimmäisen vaiheen valmistuttua syksyllä 2021. Lauri Lylyn pormestariohjelmassa mainitaan: ”Älyliikenteen ratkaisut lisäävät turvallisuutta, tekevät liikkumisesta joustavampaa ja ympäristöystävällisempää sekä lisäävät kuntalaisten mahdollisuuksia valita liikkumismuotoja ja välineitä. Esimerkiksi kutsuohjatut robottibussit ja kaupunkipyörät voivat jo lähitulevaisuudessa toimia syöttöliikenteenä ratikkareitille. Tavoitteena on saada robottibussit Tampereella käyttöön vaiheittain vuoteen 2021 mennessä.”
Tämän tavoitteen saavuttamiseksi valmisteltiin EU-rahoitteista projektia nimeltään SHOW (Shared automation operating models for Worldwide adoption). SHOW-hankkeen tavoitteena on tukea siirtymistä kohti automaattiliikenteen tuotantovaiheen käyttöönottoa ja saada automaattiliikenne osaksi kaupunkien liikennejärjestelmää. Hankkeessa kehitetään käyttöönottoa teknisten ratkaisujen, liiketoimintamallien ja vaikutustenarviointien avulla. Tampereella painotus on autonomisten ajoneuvojen käyttöönotto osana raitiotien syöttöliikennettä Hervannassa.
Hanke sai rahoituspäätöksen ja alkoi vuoden 2020 alussa ja kestää neljä vuotta. Projektia koordinoi UITP. Tampereen pilotissa osatoteuttajina toimivat Tampereen kaupunki, Sensible4, Sitowise ja VTT. Hankkeen rahoitettavaksi kuuluu ajoneuvohankintoja lukuun ottamatta kaikki muut pilotin valmisteluun, käyttöönottoon ja operointiin liittyvät kustannukset.
Hankkeessa Sensible4 tekee Tampereen pilotissa paljon tutkimus ja kehitystyörä, kuten suunnittelee, kehittää ja toteuttaa mm. järjestelmäarkkitehtuurin, pilottisuunnitelman, ajoneuvokannan operoinnin sekä esi- ja jälkiarvioinnin. Suomen pilotin yksi keskeisimmistä testattavista asioista on automaattiajoneuvon toiminta talviolosuhteissa ja niihin liittyvät vaatimusmäärittelyt. Sensible4 on neuvotteluiden jälkeen tarjonnut ajoneuvokaluston pilottiin 4.12.2020 päivätyn tarjouksen mukaisesti hintaan 299 999 euroa (alv 0 %). Kustannus sisältää pilotin suunnittelun, kartoituksen, kalibroinnin sekä kahden dieselkäyttöisen, 8-paikkaisen Toyota Proace -automaattiajoneuvon käyttöönoton ja kahden kuukauden päivittäisen operoinnin Hervannassa joulukuusta 2021 alkaen turvakuljettajineen. Operointi pitää sisällään seurannan, laadunvalvonnan ja mahdolliset korjaukset. Ajoneuvot ovat tässä vaiheessa dieselkäyttöisiä, jotta mahdollistetaan kahdella ajoneuvolla mahdollisimman pitkä päivittäinen säännöllinen operointiaika Hervannassa kylmissä talviolosuhteissa. Ajoneuvovalinta mahdollistaa myös kutsuohjauspalvelun pilotoinnin eli auto voi poiketa suunnitellulta reitiltä ja näin mahdollistetaan parempi ovelta ovelle -palvelu ja syöttöliikenne raitiotien seisakkeelle. Pilotin jatkona saattaa olla mahdollista toteuttaa myös ajoneuvojen kuljettajatonta käyttöä. Tilaajalta automaattiajoneuvoilla operointi vaatii tehostettua kunnossapitoa sekä tallipaikkojen järjestämisen ajoneuvojen yösäilytystä varten. Hankinnassa sovelletaan erityisalojen lakia (laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1398/2016).
Tampereen kaupungin hallintosäännön 37 §:n (4. kappale, kohta 4) mukaan palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.
Vuokrataan automaattiliikenteeseen liittyvään EU-rahoitteiseen SHOW-hankkeeseen liittyvät automaattiajoneuvot operointeineen Sensible4:lta 4.12.2020 päivätyn tarjouksen mukaisesti hintaan 299 999 euroa (alv 0 %).
Kustannus sisältää pilotin suunnittelun, kartoituksen, kalibroinnin sekä kahden dieselkäyttöisen, 8-paikkaisen Toyota Proace -automaattiajoneuvon käyttöönoton ja kahden kuukauden päivittäisen operoinnin Hervannassa joulukuusta 2021 alkaen turvakuljettajineen. Operointi pitää sisällään seurannan, laadunvalvonnan ja mahdolliset korjaukset.
Kaupunkiympäristön palvelualueella vastuuhenkilönä toimii Mika Kulmala.