§ 2 Liikennöinnin laatupalkkio ajalta 1.7.-31.12.2020

Lataa  Kuuntele 

TRE:5034/08.01.01/2020

Päätöspäivämäärä

14.1.2021

Päätöksen tekijä

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

joukkoliikennelogistikko Satu Marjeta, puh. 040 806 3323, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun joukkoliikenteen tilaamien linjojen 1, 6, 9, 10, 11,17, 20, 21, 25,26, 29, 31, 40, 50, 55, 70, 71, 73, 80, 81, 83 ja 84 sopimusehtoihin sisältyy laatupalkkio. Palvelun laatua mitataan sopimuskauden aikana asiakastyytyväisyysmittauksin. Mittausjaksot ovat tammi – kesäkuu ja heinä - joulukuu. Mittauksen tekee ulkopuolinen taho ja siinä selvitetään matkustajien mielipide palvelun laadusta asteikolla 1-5, jossa 5 on erittäin hyvä ja 1 vastaavasti erittäin huono.  Matkustajilta kysytään arvosanat kuljettajan asiakasystävällisyydestä, ajotavasta ja bussin siisteydestä. Mittaustuloksista lasketaan kokonaisarvosana, jonka tavoitetaso on 4,00. Sanktioraja on kaikissa kohteissa 3,00. Tuottaja saa tavoitetason ylittyessä bonusta. Yhden pisteen kymmenesosa vastaa yhden prosenttiyksikön bonusta. Bonus lasketaan suorassa suhteessa tavoitetason ylittävästä pistemäärästä kahden desimaalin tarkkuudella. Bonus voi olla enintään 3 % kohteen korvaussummasta, jos laatuarvosana ylittää tavoitetason 0,30 pisteellä.

Tuottaja saa sanktiorajan alittuessa sanktiota. Yhden pisteen kymmenesosan alitus vastaa yhden prosenttiyksikön sanktiota. Sanktio lasketaan suorassa suhteessa arvosanan sanktiorajan alituksesta kahden desimaalin tarkkuudella. Sanktio voi olla enintään 3 % kohteen korvaussummasta, jos laatuarvosana alittaa sanktiorajan 0,30 pisteellä (arvosana alle 2,70).

Feelback Group on tehnyt asiakastyytyväisyystutkimuksen jaksolle heinäkuu – joulukuu 2020. Samassa yhteydessä mitattiin oman tuotannon (TKL) asiakastyytyväisyyttä linjojen 1, 2, 3, 4, 5 ja 8 osalta. Niistä maksetaan laatupalkkiot vastaavasti kuin kilpailutetussa liikenteessä tavoitetetason ollessa 4,0.

Kilpailutetun liikenteen bonusjärjestelmän piiriin kuuluvien liikenteiden laskutus oli ajanjaksolla 1.7. - 31.12.2020 yhteensä 14.726.316 euroa (alv 0%). Arvosanojen perusteella maksetaan bonuksia kyseiseltä ajanjaksolta yhteensä 152.819,75 euroa, mikä on keskimäärin 1,03 % liikenteen laskutuksesta. Omalle tuotannolle kertyi bonusta 47.090,71 euroa (alv 0) mittausjaksolla heinäkuu-joulukuu 2020

Päätös

Maksetaan Feelback Oy:n tekemän asiakastyytyväisyystutkimuksen ja liikennöintisopimuksiin perustuen liikennöinnin laatupalkkiona ajanjaksolta 1.7. - 31.12.2020 Länsilinjat Oy:lle 90.573,14 euroa (alv 0%) , Väinö Paunu Oy:lle 37.378,17 euroa (alv 0%) ja Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:lle 24.868,44 euroa (alv 0%).

TKL:lle maksetaan ajanjaksolta 1.7. - 31.12.2020 laatupalkkiota 47 090,71 euroa (alv 0%).

Kustannukset merkitään kustannuspaikalle 111394

Allekirjoitus

joukkoliikennejohtaja Mika Periviita