§ 5 Päätös hankintaoikaisuvaatimukseen: IoT-alustan, ulkovalaistuksen ohjausjärjestelmän ja kaupunkiympäristön tilannekuvasensoroinnin hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:6267/02.07.01/2019

Päätöspäivämäärä

13.1.2021

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Järjestelmäpäällikkö Mika Heikkilä, puh. 050 468 8478, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tuomi Logistiikka Oy kilpailutti Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta IoT-alustan, johon kuuluu käyttötapauksina ulkovalaistuksen ohjausjärjestelmä ja kaupunkiympäristön tilannekuvasensorointi. Hankinnalla edistetään kaupunkiympäristön digitalisaatiota. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on sitoumuksetta 4 378 328,00 € sopimuskauden aikana. Sopimuskausi on kymmenen vuotta. Hankintaa ei ole jaettu osiin, sillä se ei riskien- ja sopimushallinnan näkökulmasta ollut tarkoituksenmukaista. Hankintamenettelynä oli hankintalain 36 §:n mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 1.11.2019, ja osallistumispyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Osallistumishakemuksia saatiin määräaikaan mennessä kaksitoista. Tampereen kaupunki neuvotteli kilpailullisen neuvottelumenettelyn ehtojen mukaisesti tarjoajien kanssa. Neuvottelukierroksia käytiin neljä. Lopullinen tarjouspyyntö toimitettiin tarjoajille Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta 16.10.2020. Alkuperäistä määräaikaa pidennettiin lopullisen tarjouspyynnön voimassaoloaikana viikolla tarjoajien pyynnöstä. Määräaikaan 19.11.2020 klo 12:00 mennessä lopullisen tarjouksen jättivät: Tampereen Vera Oy (Y-tunnus 1950694-1), Caverion Suomi Oy (Y-tunnus 0146519-2), ISS Palvelut Oy (Y-tunnus 0906333-1), Tampereen Sähkölaitos Oy (Y-tunnus 0153791-8) ja Wapice Oy (Y-tunnus 1572040-6). Kaupunkiympäristön palvelualueen johtajan yllämainitun hankintapäätöksen 18.12.2020 mukaisesti sopimus IoT-alustan, ulkovalaistuksen ohjausjärjestelmän ja kaupunkiympäristön tilannekuvasensoroinnin hankinnasta kymmenen vuoden sopimuskaudeksi tehdään Wapice Oy:n (Y-tunnus 1572040-6) kanssa.

Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

ISS Oy on 29.12.2020 tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen koskien yllä mainittua päätöstä. Hankintaoikaisun vireille tulosta on 11.1.2021 ilmoitettu niille, joita asia koskee. Hankintaoikaisua koskeva vaatimus on tämän päätöksen liitteenä 1.

ISS Oy vaatii hankintapäätöksen peruuttamista ja hankinnan keskeyttämistä.

Tampereen kaupunki on hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta pyytänyt lausuntoa Tuomi Logistiikka Oy:n hankintalakimieheltä. Lausunnon mukaan hankintaoikaisua koskeva vaatimus tulisi hylätä.

ISS Oy:n hankintaoikaisua koskeva vaatimus esitetään hylättäväksi.

Päätös

ISS Oy:n hankintaoikaisua koskeva vaatimus hylätään.

Lausunnot

Tuomi Logistiikka Oy:n hankintalakimies Kirsikka Kivimäki:

ISS Oy katsoo oikaisupyynnössään, että kilpailutus on johtanut tilanteeseen, jossa neljän jätetyn tarjouksen hintaerot ovat merkittävän suuret. ISS Oy katsoo, että hintaerot tarjousten välillä ovat olleet merkittävät ja että hinnoittelu on käytännössä ratkaisevassa asemassa kilpailutuksessa. ISS Oy kyseenalaistaa vaatimuksessaan tarjousvertailussa käytetyn hinnoittelumatriisin ja katsoo, ettei se tuota vertailukelpoisia tarjouksia. ISS Oy antaa oikaisuvaatimuksessaan kolme esimerkkiä siitä, kuinka se katsoo vertailukelpoisten tarjousten vaarantuneen: 1. Laitehankintojen sisällyttäminen palveluhintoihin, 2. Tiedon tallennukseen liittyvä hinnoittelu ja vertailuhinnan laskentamalli (kerroin 240) ja 3. Koulutuksen hintakerroin (*240), yhden päivän koulutuksen markkinahinta on n.1.000 euroa, johtaisi koulutusten osalta lähes 1 miljoonan euron vertailuhintaan.

Hankintalaki ei aseta vaatimuksia sille, kuinka paljon annetut tarjoukset voivat poiketa toisistaan hinnaltaan. Tarjousten vertailu on tehty lopullisessa tarjouspyynnössä ilmoitetun vertailun mukaisesti. Tarjoajilla on oikeus hinnoitella vapaasti oma tarjouksensa. Kaikki tarjoukset sisälsivät tarjouspyynnössä määritetyt vaatimukset.

Hankintayksikkö toteaa vastauksenaan ISS Oy:n esittämiin esimerkkeihin seuraavaa:

  1. Valaisinkeskuskohtaiset laitteet ja sensorihubit ovat hankinnan kokonaisuuden kannalta erittäin merkittävässä asemassa, jonka vuoksi ne on sisällytetty palvelun hintaan. Samalla perusteella hankintayksikkö katsoo, että palveluntuottajan tulee omistaa kyseiset laitteet ja vastata niistä täysin. Ulkovalaisinverkko on stabiili, eikä ole odotettavissa, että siihen tulisi suuria ja nopeita muutoksia lyhyellä aikavälillä. Siten ei ole tilaajan edun mukaista käytännössä käyttää mahdollisuutta tilata ko. laitteita rajoittamaton määrä.
  2. Tilattavan kokonaisuuteen liittyvät palvelut sisältävät itsessään tiedon tallennuksen ja sen käsittelyn. Tulevat mahdolliset lisähankinnat täsmentyvät sopimuskaudella. Hankintayksikkö on halunnut varmistaa, että mahdollisten tulevien lisähankintojen tiedon tallentamisen hintataso on tiedossa ja huomioitu tarjousten vertailussa.
  3. Hankintayksiköllä on oikeus määrittää vertailuhinnan painoarvot itsenäisesti. Vertailuhinta on muodostunut kaikille tarjoajille samalla tavalla. Kertoimia on käytetty, jotta kyseiset hinnat vaikuttaisivat tosiasiallisesti vertailuhintaan. Kertoimia on käytetty niille hinnoille, jotka eivät muuten olisi suoraan sellaisenaan mukana vertailuhinnassa

Hankintayksikkö huomauttaa, että se on huomioinut laatuvaatimuksia kattavasti osana hankinnan ehdottomia vaatimuksia. Tarjoajilla on oikeus hinnoitella oma tarjouksensa vapaasti ja huomioida hinnoittelussa riskiä parhaaksi katsomallaan tasolla. Tarjotut hinnat ovat kaikki tarjoajia sitovia ja siten tarjoukset ovat vertailukelpoisia, kun hinta on pyydetty yhteneväisellä tavalla. Edelleen hankintayksikkö huomauttaa, että kilpailullinen neuvottelumenettely antaa tarjoajille mahdollisuuden vuorovaikutukseen hankintayksikön kanssa, ja tarjoajilla on neuvottelujen yhteydessä ollut mahdollisuus kommentoida hinnastorakennetta sekä lisäksi antaa palautetta liitteestä 4 (hinnastopohja). Oikaisuvaatimuksessa esitettyjä hinnastopohjaan liittyviä mahdollisia haasteita ei ole kommentoinnin yhteydessä tuotu esiin.

ISS Oy:n hankintaoikaisua koskeva vaatimus tulisi hylätä edellä esitetyillä perusteilla.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen