Kaupunginhallitus, kokous 14.12.2020

Lataa  Kuuntele 

§ 533 Pirkanmaan pelastuslaitoksen palvelu- ja vuosisuunnitelma vuodelle 2021 

TRE:3472/02.02.01/2020

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Pirkanmaan pelastuslaitoksen vuoden 2021 talousarvio on laadittu kesäkuussa käydyn kehysneuvottelun pohjalta, kuitenkin siten, että siihen on tehty syksyn valmistelussa konsernihallinnon edellyttämiä muutoksia. Pirkanmaan kuntien taloustilanne on erittäin haasteellinen ja se näkyy myös pelastuslaitoksen talousarvion suunnittelussa. Vuoden 2021 talouteen tuovat haastetta ennustamattomuus ja samaan aikaan kuitenkin jonkin verran kohoava kustannustaso, jossa keskeinen tekijä on tehty palkkaratkaisu. Haastetta talousarvioon tuovat myös kohoavat ict-kustannukset sekä uusien paloasemien kiinteistömenot.

Talousarvio on laadittu kuitenkin tasapainoon siten, että kuntien maksuosuuksien nousuprosentti on erittäin maltillinen, joidenkin kuntien osalta asukaslukukehityksestä johtuen jopa negatiivinen. Nyt käsittelyssä olevalla talousarviolla pystytään kattamaan välttämättömät menot ja palkkakustannusten kehitys, mutta liikkumavaraa siinä ei juuri ole. Tämä tulee talousarviovuoden aikana aiheuttamaan haasteita muun muassa ylityökustannusten osalta, joita aiheutuu isoista ja pitkäkestoisista pelastustehtävistä, joita ovat esimerkiksi laajat maastopalot.

Nyt käsillä olevan koronavirustilanteen vaikutusten arviointi talousarviovuotta 2021 koskien on erityisen vaikeaa. Arvioita joudutaan tekemään tämän vuoden tilanteen perusteella ja vielä on epäselvää muun muassa koronan talousvaikutuksiin mahdollisesti saatava valtion resurssointi.

Koronan talousvaikutuksia on kevään ja kesän aikana seurattu pelastuslaitoksella ja niistä on raportoitu Tampereen kaupungille ja sisäministeriölle. Koronaepidemia vaikutti keväällä onnettomuuksien ennaltaehkäisyn kohteissa tehtävän valvonnan suoritemääriin sekä ensihoito- ja ensivastetehtävien vähenemiseen. Tästä syystä tulojen vähentyminen vuosisuunnitelmaan verrattuna oli heinäkuussa n. 300t€. Lisäksi vaikutuksia on ollut aineiden ja tarvikkeiden ostoihin sekä palveluiden ostoihin sekä henkilöstökuluihin epidemian alussa tehtyjen varautumistoimenpiteiden vuoksi. Näiden kustannusvaikutus heinäkuun loppuun mennessä oli n. 200t€. Loppuvuoden osalta raportointia jatketaan Tampereen kaupungille kerran kuukaudessa ja sisäministeriölle kahden kuukauden välein.

Vuoden 2021 aikana hankalasta taloustilanteesta huolimatta Pirkanmaan pelastuslaitos kehittää voimakkaasti omaa toimintaansa pirkanmaalaisen turvallisuustilanteen ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Ensi vuoden aikana käynnistyy Urjalassa uusimuotoinen pelastustoiminnan ja ensihoidon yhdistävä toimintamalli, ns. hybridiyksikkö, jolla haetaan kokemuksia erityisesti harva-alueen toimintaa varten. Tampeereen kaupungin aluetta koskien on käynnistetty pelastustoiminnan ja ensihoidon toimintavalmiutta parantavat paloasemahankkeet länsi-Tampereelle ja eteläiselle alueelle. Myös Tampereen itäinen alue sekä Hiedanrannan uusi alue ovat pelastustoiminnan toimintavalmiuden kehittämisen kohteina. Henkilöstön työ- ja toimintakykyyn kiinnitetään edelleen huomiota ja pelastuslaitoksen sisäisen koulutuksen uutta järjestelmää otetaan käyttöön.

Vuoden 2020 syksyn ja vuoden 2021 aikana etenee maakuntauudistus, jossa myös pelastuslaitos on kiinteästi mukana. Varsinkin vuoden 2021 aikana tulee hahmottumaan pelastuslaitoksen asema maakuntaorganisaatiossa ja samoin tullaan suunnittelemaan alkavan maakunnallisen pelastuslaitoksen muuta toimintaa ja erityisesti taloutta. Pirkanmaan maakuntaliitto tulee toimimaan muutosvalmistelun teknisenä alustana ja muutosorganisaation työ saadaan käyntiin loppuvuoden 2020 aikana.

Talousarviovuosi 2021, kuten myös sitä seuraavat vuodet, tulevat olemaan koronasta toipumisen ja uuden organisaation rakentamisen vuosia Pirkanmaan pelastuslaitoksella. Työ tulee olemaan haasteellista, mutta tästä huolimatta suunta on positiivinen ja tämä talousarvio mahdollistaa eri asioiden eteenpäin viemisen.

Päätösehdotus oli

Pelastusjohtaja Ojanen:

Pelastustoimen neuvottelukunta esittää oheisen talousarvioesityksen Tampereen kaupunginhallitukselle ja oikeuttaa pelastusjohtajan tekemään teknisluonteisia korjauksia esitykseen.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Valmistelija

  • Ojanen Olli-Pekka, Pelastusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Taloussuunnittelija Krista Kurppa, puh. 040 664 7411 ja controller Anniina Ylä-Mattila, puh. 040 570 3477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Pirkanmaan pelastuslaitoksen vuoden 2021 talousarvion kehysneuvottelut Tampereen kaupungin talousjohdon kanssa käytiin 27.5.2020. Talousarvio hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 16.11.2020.

Valtuuston hyväksymien määrärahojen ja tulo- ja menoarvioiden jakaminen pienemmiksi kokonaisuuksiksi on toimielimien tehtävä. Pirkanmaan pelastuslaitoksen osalta palvelu- ja vuosisuunnitelman hyväksyy Tampereen kaupunginhallitus, mutta se on käsitelty tätä ennen pelastustoimen neuvottelukunnassa 18.11.2020.

Pirkanmaan pelastuslaitoksen palvelu- ja vuosisuunnitelma on laadittu talousarvioehdotuksen mukaisena. Palvelu- ja vuosisuunnitelman lisäksi pelastuslaitos tekee yksityiskohtaisemman toimintasuunnitelman.

Pirkanmaan pelastuslaitos huolehtii Pirkanmaan alueen 23 kunnan pelastustoimesta, kun Kuhmoisten kunta liittyy pelastuslaitoksen alueeseen vuonna 2021.

Pirkanmaan pelastuslaitoksen vuoden 2021 toimintaa kuvaa tietyn tyyppinen kaksijakoisuus. Käynnissä oleva sote-uudistus on vuoden aikana käynnistymässä siten, että 1.7.2021 aloittaa väliaikaishallinto, jossa myös pelastuslaitos on mukana. Tämä tarkoittaa myös muutoksen käytännön valmistelun virallista aloittamista. Aiempaan tapaan muutos tältä osin työllistää monia pelastuslaitoksen viranhaltijoita ja tämä värittää tavoitteiden asetantaa kokonaisuudessaan.

Sote-uudistuksen pelastuslaitosta koskeva päämielenkiinto kiinnittyy talouteen ja pelastuslaitoksen organisoitumiseen hyvinvointialuekokonaisuuteen. Tähän läheisesti liittyvät ensihoidon tulevaisuuden kehitys sekä varsin monimuotoinen ICT-kokonaisuus.

Toisaalta taas pelastuslaitos elää muutoksesta huolimatta perusarkeaan, johon sisältyy talouden ja toiminnan yhteensovittaminen nyt varsin niukoissa puitteissa. Sote-uudistuksesta johtuen uusia kehittämisasioita käynnistetään vain aivan keskeisimmissä asioissa. Tämä pelkästään työvoiman riittävyys syistä. Uudet paloasemahankkeet, uuden pelastuksen ja ensihoidon hybridimallin käynnistäminen Urjalassa ja tilanne- ja johtokeskuksen jatkokehittäminen tulevat saamaan huomiota.

Vuoden 2021 aikana tullaan myös käynnistämään uuden palvelutasopäätöksen valmistelu samoin kuin vuorotyötä tekevää henkilöstöä keskeisesti koskevan työajan poikkeusluvan uusi valmistelu.

Kaiken yllämainitun lisäksi pelastuslaitos on varautunut toimimaan edelleen koronatilanteen aiheuttaman vaatimustason mukaisesti ja tarvittaessa toimintoja joudutaan muokkaamaan myös siten, että ne koskevat palvelu- ja vuosisuunnitelmaa ja pelastuslaitoksen toimintasuunnitelmaa.

Kaupunginhallitus on hyväksynyt Pirkanmaan pelastuslaitoksen riskienhallinnan sekä sisäisen valvonnan kuvauksen 27.1.2020. Riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan kuvauksen tarkastelu on kiinteä osa toiminnan ja talouden suunnittelua.

Vuoden 2021 painopisteiksi riskienhallinnassa on nostettu toimintaympäristön muutosten jatkuva arviointi, kansallisten ICT-hankkeiden tuomiin kustannuksiin varautuminen sekä yhtenäisten toimintamallien suunnittelu viranomaisten välisten tilannetietojen ja tilannekuvan välittämiseen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Pirkanmaan pelastuslaitoksen palvelu- ja vuosisuunnitelma vuodelle 2021 hyväksytään.

Pelastusjohtaja oikeutetaan tarvittaessa tekemään palvelu- ja vuosisuunnitelmaan vähäisiä teknisluonteisia korjauksia ja muutoksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden pelastusjohtaja Olli-Pekka Ojaselle sekä johtava palotarkastaja Pekka Mutikaiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Olli-Pekka Ojanen, Krista Kurppa, Jutta Heikkilä, Saija Micklin, Anniina Ylä-Mattila, Jukka Männikkö, taloussuunnittelu@tampere.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.