TRE:6374/10.03.05/2020
Riihipellonpuisto sijaitsee Hakametsän kaupunginosassa. Suunnittelualue rajautuu pohjoisessa Sammon valtatiehen, etelässä asuinalueeseen ja Riihipellonkatuun. Lännessä alue rajautuu Aarikkalankatuun sekä idässä Riihipellonpuiston itäiseen puustoisempaan osaan. Tavoitteena on ennallistaa nykyisin putkessa kulkeva Vuohenoja avouomaksi ja kunnostaa Riihipellonpuistosta alueen eliöstön monimuotoisuutta sekä asukkaiden ja ohikulkijoiden virkistystä tukeva luonnonmukainen viheralue. Riihipellonpuistoon sijoittuu ohjeellinen tarvealue ekologiselle yhteydelle, joka oli suunnitelman lähtökohtana. Uoman vieressä sijaitsevaa meluvallia korotetaan ja se maisemoidaan uudella kasvillisuudella. Meluvallisuunnitelmasta on tehty melumallinnus, jonka perusteella melutilanne ei muutu nykyisestä uomakunnostuksen myötä. Uomaan asennetaan pyöreitä luonnonkiviä ja sen varteen istutetaan puu- ja pensaskasvillisuutta luomaan varjo- ja suojapaikkoja vaelluskaloille. Puu- ja pensasistutukset ovat lajeiltaan vaihtelevaa tyypillistä rehevän monimuotoista lehtokasvillisuutta. Meluvallin taustalle istutetaan havukasvillisuutta tuomaan talvivehreyttä ja näkösuojaa asutukselle. Ilmeeltään viheralue on luonnonmukainen. Uoman penkkojen yläosia peittää pääosin heinäkasvillisuudesta koostuva kuiva rinneniitty, kun taas alaosissa polveilee monimuotoinen tuore lehtoniitty. Niityille on istutettu alueittain ryhmiin sekä kuivan, että tuoreen paikan kukkivia luonnonperennoja, joiden lajivalinnoissa on otettu huomioon pölyttäjät ja kasvillisuuden kerroksellisuus. Meluvallin päälle kylvetään kulutusta kestäviä heinälajikkeita. Toimenpiteet eivät vaikuta Vuohenojan virtaamiin tai vedenkorkeuksiin hankealueen ylä- tai alapuolella eivätkä siten aiheuta vettymishaittaa.
Yleissuunnitelmaluonnos oli 2.-16.12.2020 nähtävillä Frenckellin palvelupisteessä, kaupungin nettisivuilla ja maastossa. Siitä saatiin neljä palautetta. Yhdessä palautteessa toivottiin, että suunnitelmalla ei aiheutettaisi läpikulkua taloyhtiön vierestä Sammon valtatielle ja nykyistä puustoa säilytettäisiin. Kahdessa palautteessa ehdotettiin meluseinää meluvallin sijaan. Lisäksi toivottiin istutettavaksi kookkaita puita sekä havupuita. Palautteissa toivottiin, että meluvallin ensisijainen tehtävä olisi edelleen näkösuoja ja melueste. Virtavesien hoitoyhdistys (Virho) esitti, että meluseinän avulla saataisiin lisättyä mutkittelua avattavaan uomajaksoon. Virho antoi vinkkejä myös taimenen kutusoraikon ja poikastuotantoalueen kiviaineksen raekoosta sekä uomajakson monimuotoisuuden lisäämiseksi. Tampereen polkupyöräilijät ry puolestaan ehdotti jalankulun ja pyöräilyn reittiä kulkemaan meluvallin eteläpuolelle, asutuksen viereen ja meluvallin siirtämistä Sammon valtatien varteen.
Läpikulku estetään poistamalla suunnitelmasta kävelysiltavaraus ja polkuyhteys. Tällöin myös metsikkö taloyhtiöiden välissä säilyy nykyisellään. Havupuiden ja isokokoisten taimien määrää lisätään erityisesti eteläpuolisten taloyhtiöiden suuntaan. Melueste säilytetään meluvallina yleissuunnitelmaluonnoksen mukaisessa kohdassa. Meluvalli on meluaitaa selvästi kustannustehokkaampi ja hiilineutraalimpi vaihtoehto, sillä siinä voidaan hyödyntää paikallisia kaivumassoja. Luontaisen pensaskasvillisuuden annetaan kehittyä puron varressa tukien osaltaan ekologisen yhteyden muodostumista. Uomaan lisätään soraikkoa sekä puuaineista eliöstön ja kalaston olosuhteiden parantamiseksi Virho:n kommentit huomioiden.
Suunnitelman mukaisella meluvallilla pysytään melun ohjearvoissa ulko-oleskelualueilla/piha-alueilla sekä vuoden 2040 ennusteliikennemäärillä että nykytilanteen mukaan. Melumallinnuksen mukaan tarvetta lisämelusuojauksille ei ole. Jkpp-väylä säilyy ennallaan, jolloin nykyiset puut Sammon valtatien ja jkpp-väylän varressa saadaan säilytettyä. Sammon valtatien reunaan nykyisen jkpp-väylän alle sijoittuu hulevesiviemäri, joka toimii jatkossa Vuohenojan tulvareittinä ja sitä kautta on lisäksi ohjattu muun muassa Sammon valtatien kuivatusvedet. Meluvallia ei voida siirtää sen päälle. Jkpp-väylän siirto edellyttäisi väylään mutkaa meluvallin molemmin puolin ja uuden väylän rakentaminen aiheuttaa kustannuksia. Liikennesuunnittelussa on viime vuosina panostettu Sammon valtatien pohjoispuolisen jkpp-väylän kehittämiseen, joka toimii pääreittinä Kangasalalle. Jkpp-väylän siirto ei ollut tämän puistoalueen purokunnostussuunnitelman tavoitteena, mutta puistoalueen elävöittäminen sekä virtaavan veden läheisyys tekevät jatkossa Sammon valtatien eteläpuoleisesta kulkureitistä viihtyisämmän sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille.
Yleissuunnitelmaa käytetään rakennussuunnittelun pohjana. Rakennussuunnitelmassa esitetään muun muassa tarkentuneet kivikoot, puiden koot ja lajit. Kunnostuksen kustannusarvio on 160 000 € ja kohde sisältyy kuluvan vuoden talousarvioon.
Hyväksytään Riihipellonpuiston yleissuunnitelma, piirustus nro. 18/21272/1 kustannusarvioineen.
Purokunnostuksen vesilain mukaisen luvan tarpeesta pyydettiin lausunto Pirkanmaan ELY-keskukselta. Lausunnon 30.12.2020 mukaan hanke ei vaadi vesilain mukaista lupaa eikä siitä tarvitse myöskään tehdä vesilain mukaista ojitusilmoitusta.