Lausunnot
Tampereen kaupunki kiittää lausuntopyynnöstä.
Tampereen kaupunki katsoo, että Lempäälän Sääksjärven osayleiskaavaluonnos ja siinä esitetyt ratkaisut ovat merkittävä askel kohti Pirkanmaan maakuntakaavan ja Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelman tavoitteita eteläisen kaupunkiseudun kehityspotentiaalin avaamiseen. Eteläisen kasvusuunnan kehitettävä kokonaisuus Lempäälän ja Pirkkalan rajalla käsittää valtatien 3 oikaisun (Puskiainen) välillä Kulju-Linnakorpi, II-kehän jatkon lentoasemalle, uuden järjestelyratapihan sekä uuteen liikenneinfraan kytkeytyvät uudet maankäyttöalueet ja edelleen Tampere-Pirkkalan lentoaseman sekä uudet henkilöliikenteen asemat Tampereen keskustan eteläpuolella. Alueella nyt käynnistyvällä kehityksellä on Lempäälän kunnan lisäksi ratkaiseva rooli koko Tampereen kaupunkiseudun kasvun, vetovoimaisuuden sekä liikenteellisen toimivuuden varmistamisessa. Tampereen kaupunki näkisikin hyvänä, että eri kuntien alueelle sijoittuvan koko kaupunkiseudun kannalta tärkeän kasvusuunnan toteutukselle löydettäisiin toimintamalli, esim. Suomi-rata -yhtiö, joka yhteensovittaa käytössä olevat resurssit ja kasvusta saatavan hyödyn.
Lempäälän Sääksjärven osayleiskaava mahdollistaa kokonaisuuden kannalta keskeisten Puskiaisten -oikaisun, II -kehän jatkon ja niihin kytkeytyvän maankäytön toteutumisen. Uuteen liikenneinfraan tukeutuvan maankäytön laajentuminen kaupunkiseudun eteläpuolelle edistää kaupunkiseudun kasvun tavoitteita ja mahdollistaa eheytyvän yhdyskuntarakenteen kehityksen toisaalla, mm. Tampereen ydinkeskustan eteläpuolisilla alueilla.
Puskiaisen -oikaisu hillitsee liikennemäärän kasvua nykyisellä valtatiellä 3 ja Tampere eteläinen liittymässä (Lakalaiva) vähentäen lisäkaistatarpeita valtatiellä ja liikenteen kasvusta aiheutuvia vaikutuksia ja investointeja väyliin kytkeytyvällä Tampereen liikenneverkolla. On kuitenkin tärkeää, että uusista väylistä aiheutuva kaupunkiseudun sisäisen työssäkäynti- ja asiointiliikenteen kasvu huomioidaan suunnittelussa siten, että kestävän liikkumiset ratkaisut ovat mahdollisia uusilla maankäyttöalueilla.
Joukkoliikenne
Valmisteluaineistossa ei ole esitetty uusien alueiden rakentamisjärjestystä. Uusien valtakunnallisten ja seudullisten väylien rakentamisesta ei ole vielä tehty päätöksiä. Kestävien kulkumuotojen tukemiseksi Lempäälä tiivistää Sääksjärven keskusta-aluetta ja laajemmin koko nauhataajamaa. Tämä tukee nykyisten joukkoliikenteen laatukäytävien vahvistamista esimerkiksi Tampereentiellä. Jos uusille laajoille erillispientaloalueille on tarvetta, kestäviä kulkumuotoja ja joukkoliikenteen järjestämistä tukisivat moottoritien itäpuolelle osoitetut Höytämön laajennusalueet. Laajoille uusille asuinalueille moottoritien länsipuolelle kakkoskehän ympäristössä on vaikea järjestää hyvä joukkoliikenteen saavutettavuus. Asukkaille ei riittäne pysäkki kehän varrella, vaan riittävän palvelutason saavuttamiseksi tulisi joukkoliikenne tuoda alueiden sisälle.
Sääksjärven ja Vuoreksen välille osoitettu varautuminen raitiotiehen nähdään tässä vaiheessa tarpeettomana. Osayleiskaavan ratkaisukaan ei tue tiiviin ja tehokkaan rakenteen muodostumista Ruskontien varteen, mitä tehokas joukkoliikenneratkaisu edellyttäisi. Tampere on halukas keskustelemaan asiasta Lempäälän kanssa ennen ehdotuksen laatimista. Massiiviselle säännölliselle joukkoliikenteelle ei ole kysyntää sinällään tärkeällä välillä lentoasema- Sääksjärvi-Hervanta, vaan se voitaneen hoitaa jollakin kevyemmällä, esimerkiksi kutsupohjaisella järjestelmällä. Vuoreksen alueen kytkeminen rataverkkoon raitiotiellä tulee rakentumaan tulevaisuudessa Lakalaivan uudelle henkilöliikenteen asemalle ja päärautatieasemalle.
Tampereentie-Lempääläntie
Sääksjärven osayleiskaava rajautuu pohjoisessa Tampereen Multisillan asumisvaltaiseen kaupunginosaan. Sääksjärven puolella alue on osoitettu työpaikka-alueeksi. Tampereentien ja Lempääläntien ympäristö on maakuntakaavassa osoitettu taajamatoimintojen alueeksi ja tiiviiksi joukkoliikennevyöhykkeeksi, jota tiivistetään ja joka tukeutuu tehokkaaseen joukkoliikenteeseen. Asumispainotteisuuden lisääminen alueella tukisi joukkoliikennettä. Yhdystienä toimiva Tampereentie jatkuu Tampereen puolella Tampereen hallinnoimana katuna, joka kulkee uuden Lakalaivaan kehittyvän aluekeskuksen läpi. On molempien kuntien kannalta perusteltua kehittää Tampereentietä-Lempääläntietä maankäyttöön kytkeytyvänä yhteytenä, jossa nopeudet ovat maltillisia ja joka ei houkuttele nopeaan läpiajoon vaan kannustaa siirtymään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa nykyiselle valtatielle 3.
Hulevedet
Sääksjärvi kuuluu Härmälänojan valuma-alueeseen. Sääksjärven veden laadun säilyttämistä tulee korostaa esimerkiksi valuma-aluekohtaisella yleismääräyksellä hulevesien käsittelystä.
Lopuksi
Tampereen kaupunki pitää hyvänä, että Lempäälä toteuttaa Pirkanmaan maakuntakaavan ja Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelman tavoitteita laatimalla eteläisen kasvusuunnan liikenneratkaisut ja maankäytön laajentumisen mahdollistavan Sääksjärven osayleiskaavan. Tampereen kaupungilla ei ole Sääksjärven kaavaluonnokseen kokonaisuutena huomautettavaa. Lausunnossa esitetyt yksityiskohdat pyydetään huomioimaan jatkosuunnittelussa ja niitä koskevista ratkaisuista toivomme myös erillistä suunnitteluyhteistyötä.