§ 6 Tampereen kaupungin lausunto liikenne- ja viestintäministeriön lausuntopyyntöön valtioneuvoston periaatepäätös logistiikan digitalisaatiosta

Lataa  Kuuntele 

TRE:922/08.01.00/2021

Päätöspäivämäärä

19.2.2021

Päätöksen tekijä

Z/Apulaispormestari, yhdyskuntapalvelut, joukkoliikennepalvelut sekä jätehuoltopalvelut (2017-2021)

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Mika Kulmala, puh. 050 382 6455, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Liikenne- ja viestintäministeriön koordinoimana laadittu logistiikan digitalisaatiostrategia tukee ja vahvistaa digitalisaatiokehitystä logistiikkasektorilla. Logistiikan digitalisaatiostrategiassa on mää-ritelty visio, tavoitteet ja toimenpiteet logistiikan digitalisaation kehittämiseksi ja edistämiseksi. Strategian laadinnassa ja toimenpiteiden toteutuksessa painotetaan digitalisaation avulla saavutettavia tehokkuus-, turvallisuus-, toimivuus- ja ilmastohyötyjä. Tässä periaatepäätöksessä linjataan keskeisistä valtioneuvoston toimista strategian tavoitteiden saavuttamiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää Tampereen kaupungilta lausuntoa periaatepäätöksestä logistiikan digitalosaatiosta. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi -portaalissa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunto pyydetään viimeistään 19.2.2021 mennessä.

 

Päätös

Annetaan liikenne- ja viestintäministeriölle oheinen lausunto.

Lausunnot

Henkilö- ja tavaralogistiikka liittyy olennaisena osana kaupunkien tämänhetkisiin haasteisiin ja tavoitteisiin tehokkaammasta ja kestävämmästä liikennejärjestelmästä. Tällä hetkellä on menossa monia kansainvälisiä, kansallisia ja paikallisia suunnitelmia ja toimenpideohjelmia tavoitteiden saavuttamiseksi. Logistiikan digitalisaatio on kaikkia näitä läpileikkaava ja eri työt ja toimenpiteet tulisi kytkeä vahvasti toisiinsa strategisella ja konkreettisella tasolla. Logistiikan digitalisaation hyödyt saavutetaan vahvalla yhteystyöllä, fyysisellä ja digitaalisella infralla sekä datojen avaamisella ja käytettävissä olevilla rajapinnoilla. Sen jälkeen saavutetaan mahdollisuus tehokkaille ratkaisuille ja koko logistiikkaan liittyvä infra ja toimenpiteet saadaan yhteentoimiviksi. Kaupunkiseuduilla tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi varastointipaikkojen, kuljetusten ja lastauspaikkojen yhdistelyä ja tehokasta käyttöä tai rajoituksia tietyillä kaupunkialueilla vain hiljaisille tai vähäpäästöisille jakelukalustolle. Esimerkiksi lastauspaikkojen varausjärjestelmä vaatii sitä, että palveluiden käyttöä vaaditaan ja valvotaan. Nämä keinot tuovat suoraan hyötyjä tavoitteissa vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä ja turhaa liikennettä kaupunkialueilla. Raportissa on hyvin kuvattu keskeiset vaatimukset, tavoitteet ja haasteet, kuten avoimuus ja tasapuolisuus. Raportin loppupuolella mainittu pelisääntöjen kirkastaminen ekosysteemeissä on aivan keskeinen toimenpide. Ensimmäisiä hyödyntämisaskeleita kestävässä kaupunkilogistiikassa otetaan tällä hetkellä hyödyntämällä droneja. Maailmalla droneja hyödynnetään henkilökuljetuksissakin, mutta ensimmäiset käyttökohteet lienevät tavarankuljetuspuolella. Dronepalveluiden hyödyntämisen kynnys olisi saatava mahdollisimman alas laatimalla selkeitä ohjeita vaadittavasta fyysisestä ja digitaalisesta infrasta sekä jakamalla hyviä käytäntöjä siitä, miten palveluita voidaan käyttää turvallisesti.

Allekirjoitus

Apulaispormestari Aleksi Jäntti