Päätöksen perustelut
Tuomi Logistiikka Oy pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta Multisillan ja Palokallion alikulkukäytävien uusimisen rakennusurakkaan.
Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon alittava urakka. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 18.2.2021. Tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.
Tarjouksen jätti määräaikaan 24.2.2021 klo 12 mennessä seuraavat 4 tarjoajaa: Destia Oy, Väyläpalvelut (2163026-3), Infraroad Oy (1983050-6), Kreate Oy (0168716-6) ja Proinfra Oy (2339366-0).
Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Vertailuperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin tarjous. Halvimman tarjouksen antoi Kreate Oy, jonka kokonaisurakkahinta oli 952 591 euroa.
Muiden tarjoajien kokonaisurakkahinnat olivat:
Proinfra Oy 1 051 261,16 euroa
Destia Oy, Väyläpalvelut 1 001 252,03 euroa
Infraroad Oy 1 162 620,40 euroa
Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Kreate Oy täyttää tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Kreate Oy on ennen hankintapäätöstä toimittanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja ne on hyväksytysti tarkastettu.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Yhteystieto: hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.
Hankinnan valmistelijana toimivat Tuomi Logistiikka Oy:stä hankinta-asiantuntija Maarit Ketola ja Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueelta rakennuttajainsinööri Jukka Rantala.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Tampereen kaupungin Hallintosäännön (37 §, kappale 2, kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palveluja vuosisuunnitelman rajoissa.