Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 24.2.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 16 Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 2/2021 

TRE:971/02.07.01/2021

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Suunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Juho-Pekko Ryhänen, puh. 040 806 3149, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Nysse-liikenteen linjojen 1 Pirkkala - Vatiala ja 10 Kaukajärvi - Keskustori liikennöintisopimus (kohde 18) päättyy kesäkuussa 2022. Palvelutarve reittien liikennöintialueella säilyy tulevina vuosina suurin piirtein nykyisen kaltaisena. Linjan 1, elokuusta 2021 tuleva linja 8, liikennöinti siirtyy kaupungin omalle tuotannolle kohteen 18 sopimuksen päätyttyä. Kaupungin oman tuotannon kanssa on keskusteltu tulevasta liikennöinnistä. Tällä tavalla tulevalle linjalle 8 saadaan yksi liikennöitsijä. Korvaamaan kohteella 18 liikennöityä linjaa 8, joukkoliikenteen tarjouskilpailuun 2/2021 on valittu linjojen 5 Länsi-Hervanta - Keskustori ja 10 Kaukajärvi - Tahmela liikennöinti. 

Liikennöintikokonaisuudessa kilpailutetaan linjojen 5 Länsi-Hervanta - Keskustori ja 10 Kaukajärvi - Tahmela liikennöinti. Molemmilla linjoilla tarjotaan laajat liikennöintiajat ja liikennöintiä toteutetaan runkolinjatasoisesti. Linjalla 5 Länsi-Hervanta - Keskustori liikennöidään talvisin arkisin ja lauantaisin 15 min välien ja sunnuntaisin 20 min välein. Linjalla 10 Kaukajärvi - Tahmela liikennöidään arkiruuhkassa 10 min välein ja muina aikoina arkisin ja lauantaisin 15 min välein sekä sunnuntaisin 20 min välein. Molemmilla linjoilla tarjotaan myös varhaisaamun ja yöajan liikennöintiä. Linjalla 10 hiljaisenajan liikennöinti toteutetaan välillä Kaukajärvi - Keskustori. 

Linjan 5 reitti kulkee Länsi-Hervannasta Hervantakeskuksen kautta Vuorekseen ja edelleen tulevaan Lakalaivan palvelukeskukseen ja edelleen Taatalan alueen ohi Tampereen keskustaan Keskustorille. Linjan 5 reitti on seuraava: 

Länsi-Hervanta - Ahvenisjärventie - Opiskelijankatu - Insinöörinkatu - Orivedenkatu - Tieteenkatu - Hervannan valtaväylä - Näyttämönkatu - Arkkitehdinkatu - Ahvenisjärventie - Ruskonkehä - Mäyränmäenkatu - Vuoreksen puistokatu - Automiehenkatu - Lempääläntie - Tampereen valtatie - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu - Keskustori. 

Linjan 10 reitti kulkee Kaukajärveltä Viialan ja Turtolan kautta Nekalaan ja edelleen Tampereen keskustaan Keskustorille. Linja 10 jatkaa Keskustorilta Pyynikin ja Rosendahlin kautta Varalaan ja Tahmelaan. Linjan 10 reitti on seuraava: 

Kaukajärvi - Haiharankatu - Keskisenkatu - Santaharjuntie – Vasaratie - Turtolankatu - Sotilaankatu - Nekalantie – Kuoppamäentie - Jokipohjantie - Nekalantie - Lokintaival - Iidesranta – Tampereen valtatie - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu - Keskustori - Hämeenkatu - Pirkankatu - Mariankatu - Pyynikintie - Tahmelankatu - Hirvikatu - Tahmelan viertotie - Tahmela

Tarjouspyyntöön ja sopimukseen sisältyy mahdollisuus muuttaa linjojen reittejä sopimuskauden aikana. Lisäksi sopimukseen sisällytetään mahdollisuus lisätä tai vähentää linjojen liikennöintiä. 

Kumpikaan linja ei liikennöi päällekkäistä reittiä raitiotien kanssa, jonka vuoksi tulevaisuuden raitiotieratkaisut eivät tässä sopimuksessa tule merkittävästi vaikuttamaan linjojen reitteihin. Linjojen matkustajamäärän kehitystä on seurattu useana vuotena, jonka vuoksi merkittävää palvelutason parantamista ei nähdä tarpeellisena ensimmäisinä neljänä tai viitenä liikennöintivuotena. Molempien linjojen nykyisen matkustajamäärän osalta kilpailutuksessa halutaan panostaa laatuun.

Tampereella ja myöhemmin Tampereen kaupunkiseudulla on kilpailutettu joukkoliikenteen liikennöintiä bruttosopimuksilla vuodesta 2007 alkaen. Sopimuskausien pituudet optiokausineen ovat olleet pääsääntöisesti 8 vuotta tai 5 vuotta. Kilpailutettavia kohteita ja sopimuskausien pituuksia on valittu niin, että seudulle muodostuisi suhteellisen säännöllinen kilpailutusrytmi, jossa vuosittain olisi ainakin kaksi tarjouskilpailukierrosta. Toimintatavalla pyritään turvaamaan alan yrityksille mahdollisuus liiketoiminnan jatkuvuuteen. 

EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi (2019/1161/EU) tulee voimaan elokuun 2021 aloitettaviin kilpailutuksiin. Direktiivi edellyttää puhtaita käyttövoimia osaan Nysse-liikenteen hankinnoista. Pelkästään direktiivin päätösten noudattamisilla ei saavuteta Tampereen kaupungin hiilineutraalitavoitetta joukkoliikenteen osalta. Tämän vuoksi Nyssen 2/2021 kilpailutuksessa vaaditaan käyttämään direktiivin mukaisia puhtaita käyttövoimia. 

Poikkeuksena aikaisemmista kilpailutuksista linjojen 5 ja 10 liikennöinti kilpailutetaan enintään 10-vuotiseksi takaamaan kilpailuttamiskohteeseen hankittavan kaluston mahdollisimman pitkä käyttöikä kyseisellä kohteella. Sopimusta liikennöidään 8 vuotta alkaen 6.6.2022 ja sitä on mahdollista jatkaa 1 + 1 -vuotisilla optiokausilla. Optiokausista tehdään erillinen päätös. 

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteet

Liikennepalveluiden kilpailutuksessa on aiempina vuosina käytetty mallia, jossa laadun painoarvo on ollut 7-9 %. Laatupisteet ovat muodostuneet tarjottavan kaluston ominaisuuksien perusteella. Aikaisemmissa kilpailutuksissa kaluston päästövaikutukset on otettu kilpailutuksissa huomioon päästöluokituksesta saatavien laatupisteiden avulla suosimalla uutta, vähäpäästöistä kalustoa. Joukkoliikenteen tarjouskilpailussa 2/2021 tarjoajien on tarjottava nolla- tai vähäpäästöisiä ajoneuvoja, jonka vuoksi laatupisteet muodostetaan asiakas- ja matkustuskokemukseen vaikuttavista tekijöistä. Joukkoliikenteen tarjouskilpailussa 2/2021 laadun painoarvo tulee olemaan 8 %.

Hankinta-asiakirjat ja tarjouskilpailun järjestely on muutoin tarkoitus pitää aiempia Nysse-liikenteen kilpailutuksia vastaavana. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Käynnistetään avoin tarjouskilpailu bruttokustannusperiaatteella liikennepalvelun hankkimiseksi 6.6.2022 alkaen kahdeksaksi (8) vuodeksi linjoille 5 Länsi-Hervannan ja Keskustorin välillä sekä 10 Kaukajärven ja Tahmelan välille. Hankintaan sisällytetään optio sopimuksen jatkamisesta enintään kahdella (1+1) vuodella. 

Tarjouspyynnössä vaaditaan liikennöinnissä käytettävän pelkästään EU direktiivin mukaisia puhtaita ajoneuvoja.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

KAPA-Joli/Juha Kortteus, Juha-Pekka Häyrynen, Tuomi logistiikka/Sari Tamminen, Antti Mustalahti  

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)