§ 31 Lausunto Väylävirastolle Tampereen henkilöratapihaa koskevasta ratasuunnitelmasta

Lataa  Kuuntele 

TRE:8024/08.01.02/2019

Päätöspäivämäärä

12.3.2021

Päätöksen tekijä

Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Marjut Ahponen, puh. 040 689 1326 ja hankekehityspäällikkö Henri Väänänen, puh. 044 430 9968, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Mia Helin, puh. 040 570 4065, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja Mikko Nurminen ja elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen:

Väylävirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman Tampereen henkilöratapihan kehittäminen, ratasuunnitelma, Tampere. Väylävirasto kuulutti suunnitelman julkisesti nähtäville 16.12.2020 - 15.1.2021.

Suunnitelman nähtävilläoloa koskenut Väyläviraston 14.12.2020 päivätty ilmoitus maanomistajille (liite 1) sekä suunnitelmaa koskenut lähetekirje ja lausuntopyyntö (liite 2) toimitettiin Tampereen kaupungin kirjaamoon 8.1.2021 (diaarinumerot TRE:8024/08.01.02/2019 sekä VAYLA/3533/04.01.01/2019).

Lähetekirjeessä ja lausuntopyynnössä Väylävirasto pyysi Tampereen kaupunkia:

  • Julkaisemaan tietoverkossaan (sähköinen ilmoitustaulu) ilmoituksen ratasuunnitelman nähtäville kuuluttamisesta (ratalaki 22 § 3 mom, kuntalaki 108 §).
  • Asettamaan suunnitelman yleisesti nähtäväksi yhtäjaksoisesti 30 päivän ajaksi (ratalaki 22 §).
  • Antamaan lausuntonsa nähtävillä olevasta ratasuunnitelmasta sekä vastineensa ratasuunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin.
  • Tarkistamaan, että ajantasaiset kaavat ja kaavamääräykset sisältyvät nähtäville asetettavaan suunnitelma-aineistoon; että hyväksymisehdotuksessa luetellut kaavat ja niiden tiedot ovat oikeat; sekä tarvittaessa täydentämään kaavojen tiedot lausunnossaan ja toimittamaan sähköisesti ne ratasuunnitelman käsittämälle alueelle vahvistetut tai hyväksytyt oikeusvaikutteiset kaavat, jotka eivät olleet mukana nähtävillä olevassa suunnitelma-aineistossa.
  • Ilmoittamaan kantansa lausuntopyynnössä erikseen yksilöityihin kysymyksiin.


Sähköiseen suunnitelma-aineistoon oli mahdollista tutustua 31.1.2021 asti lausuntopyynnössä mainitun linkin kautta. Kaupunkia pyydettiin toimittamaan lausunto Väyläviraston kirjaamoon 19.2.2021 mennessä. Väylävirasto ilmoitti 19.1.2021, että lausuntoaikaa jatketaan 12.3.2021 asti. Väylävirasto on täydentänyt lausuntopyyntöä 22.1.2021 ratasuunnitelman nähtävilläoloaikana jätettyjen muistutuksien osalta.

Tampereen henkilöratapihan ratasuunnitelma koskee Tampereen keskustaan sijoittuvaa, pohjoisessa Lapintien ja Kastin ylikulkusiltoihin ja etelässä Tampereen valtatien ylittävään Viinikanojan alikulkusiltaan rajautuvaa rautatien aluetta. Alueeseen kuuluu lisäksi Naulakadun alikulkukäytävän länsipuolelle ulottuva osa Jyväskylän suunnan ratahaarasta.

Suunnitelmassa esitetään, että rautatieasemalle rakennetaan uusi matkustajalaituri, uusi raide, uudet Naistenlahden raiteiston huoltoraiteet sekä uusitaan vaihteita ja rakennetaan tarvittavat muutokset vaihdekujille. Lisäksi uusitaan nykyisten laitureiden pintarakenteet, rakennetaan laiturikatokset, rakennetaan tarvittavat uudet huoltoyhteydet sekä tehdään näiden vaatimat turvalaite-, sähkörata- ja vahvavirtamuutokset.

Suunnittelun tavoitteena on parantaa Tampereen henkilöratapihan toimivuutta, matkustajien olosuhteita ja henkilöjunien huoltoa sekä luoda edellytykset Asemakeskuksen myöhemmälle kehittämiselle henkilöratapihan järjestelyjen osalta.

Ratasuunnitelma-asiakirjoihin sisältyneen ratasuunnitelmaesitteen (liite 3) ja hyväksymisehdotuksen (liite 4) mukaan ratasuunnitelman tarkoituksena on radan eri osien yksityiskohtainen suunnittelu ja mitoitus. Ratasuunnitelman todetaan olevan ensisijaisesti lunastusasiakirja, jossa määritetään radan sijainnin perusteella lunastus- ja muut oikeudet, radan suoja- ja näkemäalueet sekä radan liitännäisalueet sekä rakentamisen aikana, että lopputilanteessa.

Ratasuunnitelman laatimista ohjaa ratalaki (110/2007). Ratasuunnitelman tulee perustua maankäyttö- ja rakennuslain mukaiseen oikeusvaikutteiseen kaavaan, jossa rautatiealueen sijainti ja suhde muuhun alueiden käyttöön on selvitetty. Ratalain 15 §:n mukaan ratasuunnitelmassa on osoitettava rautatie ja sen sijainti, käyttö eri tarkoituksiin, korkeusasema, poikkileikkaus ja kuivatus niin, että vaikutukset voidaan riittävästi arvioida ja rautatie voidaan merkitä maastoon.

Ratasuunnitelman laatimisessa todetaan korostuvan erityisesti suunnitelman oikeusvaikutukset, vaikutusten arviointi, viranomaisyhteistyö ja vuorovaikutus sekä kustannukset.

Ratasuunnitelmassa on arvioitu ja otettu huomioon mahdollisuuksien mukaan vaikutukset rautatieliikenteeseen, maankäyttöön ja kaavoitukseen, ihmisten elinoloihin, viihtyvyyteen ja liikkumiseen, meluun, tärinään, maa- ja kallioperään, pinta- ja pohjavesiin, luonnon ympäristöön ja suojelualueisiin, pilaantuneisiin maa-alueisiin, kulttuuriympäristöön ja maisemaan sekä rakentamisen aikaiset vaikutukset.

Vaikutuksista on laadittu erillisinä selvityksinä melu- ja tärinäselvitykset.

Ratalain 37 §:n mukaan rautatien suoja-alue ulottuu 30 metrin etäisyydelle radan raiteen tai, jos raiteita on useampia, uloimman raiteen keskilinjasta, jollei suoja-aluetta ratasuunnitelmassa erityisestä syystä supisteta tai laajenneta enintään 50-metriksi. Väylävirastolla on tie- tai rautatieliikenteen turvallisuuden sitä vaatiessa oikeus poistaa suoja-alueelta kasvillisuutta tai rajoittaa kasvillisuuden korkeutta. Suoja-alueella ei saa pitää sellaista rakennusta, varastoa, aitaa taikka muuta rakennelmaa tai laitetta, josta tai jonka käytöstä voi aiheutua vaaraa tie- tai rautatieliikenteen turvallisuudelle taikka haittaa radanpidolle.

Jos kiinteistöön kohdistuu ratalain 37 §:n mukaisia rautatiealueen ulkopuolisia käyttörajoituksia, ratalain 51 §:n mukaan ne on merkittävä toimituskartalle ja tarpeen mukaan maastoon. Rajoitus on merkittävä kiinteistörekisteriin.

Ratasuunnitelmassa esitetyt rautatien suoja-alueet ulottuvat 30 metrin etäisyydelle rautatiestä. Alueella ei ole lausuntopyynnössä mainittuja näkemäalueita edellyttäviä tasoristeyksiä.

Liikennevirasto on hyväksynyt 19.5.2011 (dnro LIVI 2053/0711/2011 18.6.2010) ratasuunnitelmaa edeltäneen yleissuunnitelman (Tampereen henkilöratapihan katos-, laituri ja raidejärjestelyjen yleissuunnitelma). Hankkeesta ei ole laadittu muita ratalain mukaisia suunnitelmia.

Hallintosäännön 36 § 31-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää muiden kuin kaupunginhallituksen tai pormestarin toimivaltaan kuuluvien lausuntojen antamisesta,

Päätös

Liitteenä oleva Tampereen kaupungin lausunto Väylävirastolle Tampereen henkilöratapihaa koskevasta ratasuunnitelmasta hyväksytään.

Allekirjoitus

Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala