Yhdyskuntalautakunta, kokous 23.2.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 52 Asemakaava nro 8768, Lielahti, Santalahti, asemakaavan kumoaminen 

TRE:885/10.02.01/2019

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 16.3.2020 päivätyn asemakaavamuutoksen nro 8768. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8768

Dno:TRE: 885/10.02.01/2019, pvm 28.1.2019

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, Kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, kaavoitusarkkitehti Jari Vaarma ja toimistoarkkitehti Merja Kinos.

Asemakaavalla kumotaan 17.8.1970 vahvistettu asemakaava nro 3146, osa 3.12.1979 vahvistettua asemakaavaa nro 5476 sekä osa 29.5.1981 vahvistettua asemakaava nro 5671.

Suunnittelualue on kokonaisuudessaan noin 1,4 km2 laajuinen Näsijärven vesialue, jolta vanhentuneita asemakaavoja kumotaan. Pääosin alue on ollut nyt jo toimintansa lopettaneen teollisuuslaitoksen käytössä.

MRL 60 § mukaan kunnan tulee seurata asemakaavojen ajanmukaisuutta ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin vanhentuneiden asemakaavojen uudistamiseksi. Kaavamuutoksen tavoitteena on kumota laajalta alueelta vanhentuneet asemakaavamerkinnät. Kumottavan vanhentuneen asemakaavan alueen eteläosa tullaan asemakaavoittamaan uudelleen tulevaisuudessa mutta valtaosa Näsijärven vesialueesta jää asemakaavattomaksi alueeksi.

Suunnitellun raitiotielinjauksen kohdalla on voimassa 15.6.2020 vahvistunut asemakaava nro 8769. Siksi asemakaavan nro 8769 suunnittelualue ei ole mukana nyt kumottavassa asemakaavassa. 

Asemakaavaprosessin vaiheet

Aloitusvaihe:

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä valmisteluaineisto kuulutettiin nähtäville 19.3.-9.4.2020 sekä lähettiin tiedoksi osallisille. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin viisi viranomaiskommenttia, joissa ei ollut huomautettavaa. Yhtään mielipidettä ei tullut.

Asemakaavan toteuttaminen

Kaava 3146 ja kaavojen 5671 sekä 5476 osat kumoutuvat kaavan 8768 saatua lainvoiman. 

Kiinteistötoimella ei ole hankkeesta huomautettavaa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8768 (päivätty 16.3.2020) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Merja Kinos, puh. 040 481 2571, etunimi.sukunimi@tampere.fi  

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 16.3.2020 päivätyn asemakaavamuutoksen nro 8768. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8768

Diaarinumero: TRE:885/10.02.01/2019

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, kaavoitusarkkitehti Jari Vaarma ja toimistoarkkitehti Merja Kinos.

Yhdyskuntalautakunta päätti 6.10.2020 asettaa ehdotuksen nähtäville 8.-22.10.2020. Kaavaehdotuksesta saatiin yksi muistutus, jossa Tampereen ympäristönsuojeluyhdistys ry ilmoittautui osalliseksi sekä otti kantaa mm. kaavan vaikutuksiin ja niiden kautta kaavan merkittävyyteen, hyväksyjätahoon, kaavaselostuksen perusteluihin ja vaikutustenarviointiin sekä kaavan nähtävilläoloaikaan.

Vastine:

Tampereen ympäristönsuojeluyhdistys ry on lisätty asemakaavan 8768 osalliseksi. Yhdistykselle on lähetetty kirjallinen vastausluonnos muistutukseen ennen kuin muistutusta käsitellään yhdyskuntalautakunnassa. Yhdyskuntalautakunnan päätös lähetetään postin kuljettamana tiedoksi muistuttajalle.

Kyseessä ei ole alueen ensimmäinen asemakaava, asemakaavassa ei kumota eikä muuteta asemakaavan suojelumääräystä eikä poiketa kaavaan sisältyvästä rakennetun ympäristön suojeluperiaatteesta. Kaava-alueen laajuudesta huolimatta kaavamuutoksen ei ole todettu olevan vaikutuksiltaan merkittävä, sillä itse kaava ei vielä mahdollista uutta maankäyttöä, rakentamista tai vesistötäyttöä. Asemakaava kumoamisella poistetaan määräykset, joilla on haluttu turvata tehtaan toiminnan edellyttämä uitto vesistöä pitkin sekä Paasikiventien liikennemäärien kasvun ja sen aiheuttaman liikennemelun myötä vanhentuneet tavoitteet tiealueeseen rajoittuvasta rantapuistosta.

Asemakaavaselostusta on täydennetty mm. kaavan tarkoituksen ja vaikutustenarvioinnin osalta. 

Asemakaavalla kumotaan kaavamääräykset, jotka ovat vanhentuneita teollisuuslaitoksen toiminnan päättymisen jälkeen, ja joilla on haluttu turvata tehtaan toiminnan edellyttämä uitto vesistöä pitkin sekä Paasikiventien liikennemäärien kasvun ja sen aiheuttaman liikennemelun myötä vanhentuneet tavoitteet tiealueeseen rajoittuvasta rantapuistosta. Kumottavat kaavamääräykset eivät ole myöskään Kantakaupungin yleiskaava 2040 tai Hiedanrannan hyväksytyn yleissuunnitelman mukaisia. Teollisuuslaitoksen satama-altaan määräys ei ole teollisuuslaitoksen toiminnan päätyttyä tarpeen. Uittotunnelialueelle ei myöskään ole tarvetta sen alkuperäisessä käytössä. Kaavamuutos ei vähennä alueen virkistysalueita tai puistoja, sillä kumottavat virkistysaluemerkinnät sekä jalankulkualueet ovat alun perinkin jääneet toteuttamatta, sillä ne sijaitsevat järvessä. Luonnonympäristön arvoja ei heikennetä. 

Asemakaavamuutos ei mahdollista alueelle maankäyttöä, rakentamista eikä vesistötäytön toteuttamista, sillä maankäyttö ja rakentaminen vaativat uuden asemakaavan ja vesistötäyttö edellyttää vesilainmukaisen luvan, joiden yhteydessä arvioidaan myös vaikutukset. Tulevaa asemakaavaa ohjaavat Pirkanmaan maakuntakaava 2040, Kantakaupungin yleiskaava 2040 sekä valtuustokausittain päivitettävä kantakaupungin vaiheyleiskaava. 

Tampereen kaupunki on käyttänyt Tampereen kaupungin hallintosääntö 23§ 3 momentin mukaisesti harkintavaltaa asemakaavamuutoksen hyväksyjästä silloin, kun se ei ole alueen ensimmäinen asemakaava tai asemakaavassa annettua suojelumääräystä ei kumota tai muuteta. Yhdyskuntalautakunnan päätettävissä voivat olla myös kaavamuutokset, joissa muutetaan alueen pääkäyttötarkoitusta.

Asemakaavan on katsottu olevan yhdyskuntalautakunnan toimivallassa, joten kaavaehdotuksen nähtävilläoloaika on 14 vrk.

Oheismateriaalina olevan henkilötietoja sisältävän asiakirjan verkkojulkisuutta on rajoitettu. Liite näkyy yhdyskuntalautakunnan jäsenille.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8768 (päivätty 16.3.2020) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Ari Vandell ja Milko Tietäväinen poistuivat kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Ari Kilpi, Ville-Mikael Tuominen, muistuttaja (1 kpl), Pirkanmaan ELY-keskus, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen 

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.