TRE:2841/08.01.02/2021
Hervannan länsiosan raiteilla on muodostunut ongelmaksi autoilu sille kuulumattomilla väylillä. Suurkortteleista rakentuneen Hervannan raiteilla on monin paikoin sallittu huolto- ja tontille ajo, mutta kaupungille saapuneen palautteen perusteella ajo on levinnyt myös sille kuulumattomille väylille, kun henkilöautot käyttävät jalkakäytäviä ja pyöräteitä oikoreitteinään sekä lasten saattamiseen kouluun tai päiväkotiin. Tarpeeton ajo aiheuttaa muille liikkujille turvattomuuden kokemuksia sekä liikenneturvallisuusongelmia.
Länsi-Hervannan liikennemerkit on kartoitettu ja kartoituksessa todettiin, että väylillä on jonkun verran huonokuntoisia merkkejä ja osa merkeistä on kääntynyt osoittamaan väärään suuntaan tai puuttuu kokonaan. Alueelle on laadittu liikennemerkkisuunnitelma 1/20990/1-4, jossa on huomioitu huolto- ja tontille ajon todelliset tarpeet ja osoitettu erikseen ne osuudet, joilla ei sallita minkäänlaista moottoriajoneuvoliikennettä. Suunnitelmaan on lisätty myös tieliikennelain uudistuksen myötä tulleet kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet.
Yhteistyössä liikennejärjestelmän suunnittelun, palveluliikenteen, jätehuollon, kunnossapidon ja pelastuslaitoksen kanssa on lisäksi suunniteltu sijainnit ajonestopuomeille tukemaan muutosta. Puomit on toteutettu syksyllä 2020.
Asiakaspalautteen ja liikennelaskentojen perusteella Hervannassa myös pyöräillään jalkakäytävällä. Pyöräily jalkakäytävällä aiheuttaa jalankulkijoille turvattomuutta ja vähentää kävelyn houkuttelevuutta. Kanjoninkadun-Ruovedenkadun pohjois- ja länsireunan jalkakäytävälle ja Atomikadun eteläreunan jalkakäytävälle lisätään liikennemerkit D4 jalkakäytävä liikennemerkkisuunnitelman 21425/1-2 mukaisesti.
Hervannan länsiosan raittien ja jalkakäytävien liikennemerkit päivitetään liikennemerkkisuunnitelmien 1/20990/1-4 ja 21425/1-2 mukaisesti.
Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (TLL 193 § 2 mom.).