§ 81 Tuetun asumisen palvelujen hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:7123/02.07.01/2020

Päätöspäivämäärä

30.3.2021

Päätöksen tekijä

Z/Palvelujohtaja, psykososiaalisen tuen palvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Milla Ahola, puh. 041 730 8721, email: milla.ahola@tampere.fi ja hankinta-asiantuntija Henri Kiiski, puh. 041 730 5364, email: henri.kiiski@tuomilogistiikka.fi

Lisätietoja päätöksestä

Palvelujohtaja Maritta Närhi, psykososiaalisen tuen palvelut, puh. 050 320 6325, email: maritta.narhi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelualueen psykososiaalisten palvelujen palveluryhmän toimeksiannosta tarjouksia tuetun asumisen palvelujen järjestämisestä tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti. Sopimuskausi alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.10.2024. Lisäksi sopimusta voidaan jatkaa toistaiseksi voimassa olevana.

Hankinta jaettiin kahteen osa-alueeseen. Osa-alue 1 koski tarjouspyynnön liitteenä olleen palvelukuvauksen mukaisia tuetun asumisen tukijaksoja 1A-1C ja osa-alue 2 tukijaksoa 1D. Osatarjoukset hyväksyttiin.

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on hankintalain liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinta. Hankintailmoituksella on luotu sote-hankintamenettely, jossa osa-alueeseen 1 valitaan palveluntuottajiksi tarjoajat pistejärjestyksessä siihen asti, kunnes tilaajan asettama 800 tukijakson kapasiteetti on täytetty, ja osa-alueeseen 2 valitaan palveluntuottajiksi tarjoajat pistejärjestyksessä siihen asti, kunnes tilaajan asettama 50 tukijakson kapasiteetti on täytetty, kuitenkin siten, että valitaan enintään viisi (5) palveluntuottajaa.

Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus 29.1.2021 julkaistavaksi HILMA-palvelussa ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.

Tarjouksen jätti määräaikaan 26.2.2021 klo 12.00 mennessä 27 tarjoajaa.

Osa-alueeseen 1 tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):

-          A-klinikka Oy (2782671-8)

-          Apu Helka Oy (2996327-3)

-          Aspa Palvelut Oy (1998395-9)

-          Attendo Oy (1755463-2)

-          Buusti ry (0650483-2)

-          Familar Oy (2300134-8)

-          Humana Avopalvelut Oy (2292973-4)

-          JST Solum Oy (2352868-4)

-          Luona Oy (0907573-8)

-          Mahdollistava (3160460-8)

-          Matrocks Oy (2481984-6)

-          Mielen ry (0943814-8)

-          Nuori Kullervo Oy (2319820-8)

-          Nuorten Ystävät - Palvelut Oy (2079261-5)

-          Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4)

-          PSS-Yhtiöt Oy (2697781-3)

-          Sevinio Oy (1089921-6)

-          Silta-Valmennusyhdistys ry (1618557-2)

-          Sopimusvuori ry (0155524-3)

-          Sosiaalipalvelut Kelopuu Oy (2739267-3)

-          Tampereen A-Kilta ry (0722314-3)

-          Treili Oy (2159098-6)

-          Valo-Valmennusyhdistys ry (2797994-1)

-          Yrjö & Hanna Oy (2034563-9)

 

Osa-alueeseen 2 tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat (y-tunnus nimen jälkeen suluissa):

-          Abnoy Oy (2773817-9)

-          A-klinikka Oy (2782671-8)

-          Aspa Palvelut Oy (1998395-9)

-          Familiar Oy (2300134-8)

-          Humana Avopalvelut Oy (2292973-4)

-          Luona Oy (0907573-8)

-          Mahdollistava (3160460-8)

-          Matrocks Oy (2481984-6)

-          Nuori Kullervo Oy (2319820-8)

-          Nuorten Ystävät -palvelut Oy (2079261-5)

-          Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy (2944492-4)

-          PSS-Yhtiöt Oy (2697781-3)

-          Silta-Valmennusyhdistys ry (1618557-2)

-          Sosiaalipalvelut Kelopuu Oy (2739267-3)

-          SOS-Lapsikyläsäätiö sr (0813692-2)

-          Sospro Pirkanmaa Oy (2017380-6)

-          Tampereen A-Kilta ry (0722314-3)

-          Treili Oy (2159098-6)

 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen:

Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Kaikki tarjouskilpailuun lähetetyt tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu:

Päätöksenteon perusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin ainoastaan halvinta hintaa, koska laatu oli otettu huomioon vähimmäisvaatimuksissa.

Osa-alueet 1 ja 2 vertaillaan erikseen.

Osa-alueen 1 vertailuhintana käytetään hintaa €/tunti, siten että tarjottu hinta voi olla enintään 58,00 €/tunti. Edullisimman hinnan tarjonneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi pistejärjestyksessä siihen asti, kunnes tilaajan asettama 800 tukijakson kapasiteetti täyttyy. Kapasiteetin täyttyminen lasketaan tarjoajien tarjouksessaan ilmoittamien asiakaspaikkakapasiteettiarvioiden ylärajojen perusteella. Esimerkki: mikäli tarjoaja on arvioinut asiakaspaikkakapasiteetikseen 55-64 tukijaksoa, tilaaja laskee omaan kapasiteettiinsa 64 tukijaksoa. Näillä perustein sopimustoimittajaksi esitetään valittavaksi:

1.      Silta-Valmennusyhdistys ry (1618557-2)

2.      PSS-Yhtiöt Oy (2697781-3)

3.      Matrocks Oy (2481984-6)

4.      Mahdollistava (3160460-8)

5.      JST Solum Oy (2352868-4)

6.      Mielen ry (0943814-8)

7.      Apu Helka Oy (2996327-3)

8.      Valo-Valmennusyhdistys ry (2797994-1)

9.      Tampereen A-Kilta ry (0722314-3)

10.    Aspa Palvelut Oy (1998395-9)

11.    Nuorten Ystävät -palvelut Oy (2079261-5)

 

Osa-alueen 2 vertailuhintana käytetään hintaa €/tunti, siten että tarjottu hinta voi olla enintään 58,00 €/tunti. Edullisimman hinnan tarjonneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi pistejärjestyksessä siihen asti, kunnes tilaajan asettama 50 tukijakson kapasiteetti on täytetty, kuitenkin siten, että valitaan enintään viisi (5) palveluntuottajaa. Kapasiteetin täyttyminen lasketaan tarjoajien tarjouksissaan ilmoittamien asiakaspaikkakapasiteettiarvioiden ylärajojen perusteella. Esimerkki: mikäli tarjoaja on arvioinut asiakaspaikkakapasiteetikseen 6-10 tukijaksoa vuodessa, tilaaja laskee omaan kapasiteettiinsa 10 tukijaksoa. Näillä perustein sopimustoimittajaksi esitetään valittavaksi:

1.      PSS-Yhtiöt Oy (2697781-3)

2.      Silta-Valmennusyhdistys ry (1618557-2)

3.      Matrocks Oy (2481984-6)

4.      Mahdollistava (3160460-8)

5.      Abnoy Oy (2773817-9)

Tarkemmin vertailua on kuvattu päätöksen liitteellä 1 (Vertailutaulukko).
 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen:

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajien osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitettyjen tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttävät hyväksytysti tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Valittavaksi esitettäviltä tarjoajilta on tarkastettu hyväksytysti tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöstä. Valittavaksi esitettävien tarjoajien on ennen hankintasopimusten allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) sekä yhteisösakko-otteet. Lisäksi niiden valittavaksi esitettävien tarjoajien, jotka eivät ole liittäneet tarjoukseensa henkilöstölomaketta, tulee lähettää täytetty henkilöstölomake tilaajalle tilaajan ilmoittaman e-lomakelinkin kautta kahden viikon kuluessa hankintapäätöksen tiedoksiannosta. Mikäli henkilöstö ei ole tässä kohtaa tiedossa, tulee henkilöstölomakkeeseen täyttää suunnitellun henkilöstökokoonpanon tiedot (lukumäärä ja koulutus). Palveluntuottajan tulee nimetä tarjouspyynnön mukainen henkilöstö henkilöstölomakkeella viimeistään kaksi viikkoa ennen sopimuskauden alkua.
 

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä sitoumuksetta noin 9 200 000,00 € (sisältäen sopimuskauden ja optiokauden), eli noin 2 300 000,00 euroa vuodessa.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.

Asiantuntijoina hankinnassa toimivat hankinnan toteutusta ohjaamaan nimetty työryhmä, johon kuuluivat Maritta Närhi (palvelujohtaja, Tampere), Kristiina Terävä (palvelupäällikkö, Tampere), Johanna Kormano (vastaava asiakasohjaaja, Tampere), Saila Juutilainen (asiakasohjaaja, Tampere), Mervi Lyytikäinen (sosiaalityöntekijä, Tampere), Tarja Koskinen (suunnittelija, Tampere), Irene Rinne (suunnittelija, Tampere) ja Milla Ahola (suunnittelija, Tampere).

Hankinnan valmistelijana toimi Tuomi Logistiikka Oy:stä hankinta-asiantuntija Henri Kiiski.

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Optiokauden käytöstä tehdään erillinen päätös.

 

Päätös

Hankintasopimukset tuetun asumisen palvelujen hankinnasta tehdään esityksen mukaisesti seuraavien tarjoajien kanssa:

Osa-alue 1, Tukijaksot 1A-1C:

1.      Silta-Valmennusyhdistys ry (1618557-2)

2.      PSS-Yhtiöt Oy (2697781-3)

3.      Matrocks Oy (2481984-6)

4.      Mahdollistava (3160460-8)

5.      JST Solum Oy (2352868-4)

6.      Mielen ry (0943814-8)

7.      Apu Helka Oy (2996327-3)

8.      Valo-Valmennusyhdistys ry (2797994-1)

9.      Tampereen A-Kilta ry (0722314-3)

10.    Aspa Palvelut Oy (1998395-9)

11.    Nuorten Ystävät -palvelut Oy (2079261-5)

 

Osa-alue 2, Tukijakso 1D:

1.      Silta-Valmennusyhdistys ry (1618557-2)

2.      PSS-Yhtiöt Oy (2697781-3)

3.      Matrocks Oy (2481984-6)

4.      Mahdollistava (3160460-8)

5.      Abnoy Oy (2773817-9)

 

Sopimuskausi alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.10.2024. Lisäksi sopimusta on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevana

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia ja hankintaan osallistuvia kuntia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Optiokauden käytöstä tehdään erillinen päätös.

 

Allekirjoitus

Palvelujohtaja Maritta Närhi