Päätöksen perustelut
Joukkoliikenteessä ollaan ottamassa käyttöön lähimaksamista vuoden 2021 aikana.
Lähimaksamisella tarkoitetaan pankkikorttien lähimaksuominaisuuden käyttöä joukkoliikennematkan maksamiseen. Lähimaksaminen on erityisen tärkeä ominaisuus tulevan raitiotien matkustuskokemuksen kannalta, koska raitiovaunun kuljettajat eivät myy matkalippuja, eikä matkaa voi maksaa käteisellä kyytiin noustessa. Myös bussiliikenteessä lähimaksamisen toteuttaminen tuo uuden ja helpon maksutavan joukkoliikenteen asiakkaille. Lähimaksuominaisuuden varaan on mahdollista toteuttaa erilaisia uusia hinnoittelumalleja, jossa järjestelmä laskee automaattisesti asiakkaalle edullisimman lipun hinnan.
Asiakkaille tulee käyttöön palvelu, josta asiakas voi tarkastaa omat matkaveloitukset sekä tulostaa kuitin. Asiakaspalvelun käyttöön tulee portaali, josta asiakkaiden maksuja voi tarkastella ongelmatilanteissa.
Uudet helppokäyttöiset maksutavat madaltavat joukkoliikenteen käyttämisen kynnystä ja tekevät joukkoliikenteestä houkuttelevampaa. Ajan kuluessa tämä voi näkyä matkustajamäärien kasvuna.
Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasäännön § 4 mukaan palveluryhmän johtaja johtaa palveluryhmänsä toimintaa ja toiminnan organisointia ja kehittämistä.
Projektiin liittyvistä ict-kehittämismäärärahalla tehtävistä hankinnoista päättää tietohallintojohtaja. Projektiin liittyvistä muista hankinnoista päättää joukkoliikennejohtaja.
Projektin kokonaiskustannusarvio on 831 502 euroa, josta ulkopuolisen rahoituksen osuus on 415 751 euroa ja Tampereen kaupungin osuus 415 751 euroa.
Projektia rahoittaa Traficom 415 751 eurolla (12.11.2020, TRAFICOM/489294/05.03.162.00/2020). Kaupungin rahoitusosuus jakautuu joukkoliikenteen 228 087 euroa, tietohallintoyksikön 12 664 euroa ja ict-kehittämismäärärahalla rahoitettavan osuuden 175 000 euroa kesken. Projektia rahoitetaan vuonna 2021 Tietohallinnon keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta 175 000 eurolla (TRE:850/02.05.00/2021) kaupunkiympäristön palvelualueen johtoryhmän käsittelyn mukaisesti.
Projektin toteuttamisaika on 1.1.2020-31.12.2021. Rahoitus on käytettävissä 31.12.2021 saakka.
Projektin operatiivinen omistaja on asiakaspalvelupäällikkö Tanja Lehtonen.
Projektipäällikkönä toimii Elli Kotakorpi.
Taloushallinnon yhteyshenkilö on projektiasiantuntija Aatu Laamanen konsernihallinnon tukipalveluista.
Projektipäällikön esimiehenä toimii hänen vakituinen esimiehensä Janne Lindberg. Projektiryhmän jäsenten esimiehenä toimivat heidän vakituiset esimiehensä, Mika Julkusen ja Tino Nordlundin osalta Tanja Lehtonen ja Tanja Lehtosen osalta Mika Periviita. Taloushallinnon yhteyshenkilön esimiehenä toimii hänen vakituinen esimiehensä tiimiesimies Sanna Sipilä.
Menojen ja tulojen hyväksyntäoikeus ja tilaamisoikeudet projektiin liittyvissä asioissa määrittyvät projektin omistavan yksikön tilaamisoikeuksien mukaisesti.
Projektiin liittyvien laskujen asiatarkastus kuuluu projektipäällikölle.
Projektiin liittyvien laskujen hyväksyntä kuuluu projektin omistajalle (Konsernijohtajan päätös 22.12.2020 § 170).
Projektissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjeistusta, taloudenhoidon konsernimääräystä ja projektiohjeistusta.
Projektin rakenne ja organisointi on hyväksytty kaupunkiympäristön palvelualueen johtoryhmässä, 20.5.2020. Projektin rahoitusosuuksien muutokset on hyväksytty kaupunkiympäristön palvelualueen kehittämisen johtoryhmässä, 25.2.2021.