§ 25 Vision2045 - Sustainable City -kampanjaan osallistuminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:3302/02.07.01/2021

Päätöspäivämäärä

19.5.2021

Päätöksen tekijä

Strategiajohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kansainvälisten asioiden päällikkö Satu Vuorinen, p. 040 538 8402 ja kehityspäällikkö Laura Inha, p. 040 801 6035, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Strategiajohtaja Reija Linnamaa, p. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin osallistuminen kansainväliseen Vision2045 -kampanjaan

Mikä?  Kansainvälinen TBD Media (UK) järjestää yhteistyössä YK:n kanssa Vision2045-kampanjan. Osallistuminen Vision2045-kampanjaan sisältää

1) Tampere – Sustainable City -dokumenttifilmin (5-8 min) tuotannon, kuvauksen ja editoinnin sekä kampanjointi sosiaalisessa mediassa;

2) videosisällön ja aiheesta tuotetun 750 sanan artikkelin jakelun Reuters.com ja vision2045.com-sivustoilla 12 kuukauden ajan sekä lehdistötiedotteissa;

3) kahden hengen osallistumisen (hotellimajoitus ja lentokenttäkuljetukset) YK:n ilmastokonferenssi COP26:n yhteydessä järjestettävään 3-päiväiseen Vision2045 Summit -tapahtumaan Glasgowssa marraskuussa 2021 sekä puheenvuoron tapahtumassa.

Tampereen kaupunki saa osallistua videon tuotantoon ja editointiin sekä saa täydet oikeudet videon ja artikkelin käyttöön. Englanninkielinen video tekstitetään englanniksi saavutettavuusvaatimusten täyttämiseksi. Videolle taataan vähintään 20 000 katselukertaa ensimmäisen 3 kuukauden aikana. Summit-tapahtumaan osallistuu 50 erikseen valittua yritystä, järjestöä tai muuta organisaatiota ja se streamataan suuremmalle yleisölle. Tapahtumassa järjestetään pyöreän pöydän keskusteluja ja paneelikeskusteluja johtajien, lehdistön, sijoittajien, hallitusten jäsenten ja YK:n edustajien kesken. Myös Tampere saa puheenvuoron tapahtumassa.

Miksi? Osallistuminen kampanjaan tukee merkittävästi Tampereen strategiatavoitetta lisätä kansainvälistä tunnettuuttaan. Kampanjassa Tampere esitellään kestävien kaupunkien globaalina johtajana ja edelläkävijänä, mikä asettaa Tampereen globaalisti yhdeksi kestävän kaupunki kehityksen kasvoiksi. Videon ja konferenssiesiintymisen ja -osallistumisen avulla voimme sekä markkinoida etukäteen valittuja, tarkoin harkittuja teemoja ja tapahtumia, esim. Smart City Week, sekä laajentaa ja syventää kansainvälistä yhteistyötä kestävyys- ja hiilineutraalisuusteeman ympärillä. 

Kustannukset: £43,825 eli 50 720 € (exchange-rates.com, 1GBP = 1,15 EUR, 28.4.2021). Kustannuksista 50 % maksetaan tuotannon alussa ja 50 %, kun video on hyväksytty. Kustannukset jaetaan Kestävä Tampere 2030 -ohjelman (40 %) ja Strategia- ja kehitysyksikön (60 %) kesken.

Konsernihallinnon toimintasäännön 9 §:n 5 kohdan mukaan konserniyksikön johtaja päättää palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa tehtävistä enintään 60 000 euron suuruisista palvelujen hankinnoista johtamansa toiminnan osalta.

Päätös

Tampereen kaupunki osallistuu Vision 2045 -Sustainable City -kampanjaan. Kampanjan kokonaiskustannukset ovat  £43,825 eli 50 720 € (exchange-rates.com, 1GBP = 1,15 EUR, 28.4.2021). Strategia- ja kehittämisyksikkö osallistuu kustannuksiin 30 000 eurolla.

Strategia- ja kehittämisyksikön kustannusten osuus maksetaan kansainvälisten asioiden kustannuspaikalta 113226.

Lausunnot

Ympäristö- ja kehitysjohtaja Kari Kankaala:

Tampereen kaupungin strategian tavoitteita ovat muun muassa Tampereen kansainvälisen tunnettuuden ja vetovoiman vahvistaminen ja hiilineutraalisuuden saavuttaminen 2030. Tampereella tehty työ hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi on jo nyt herättänyt kansainvälistä huomioita muun muassa Barcelonan Smart City Expon älykaupunkikilpailussa. Kestävä kehitys ja hiilineutraalisuus ovat siis hyviä temaattisia kärkiä Tampereen kansainvälisen tunnettuuden ja vetovoiman vahvistamiseen. Kestävä Tampere 2030 -ohjelman vision mukaisesti tavoitteita edistetään yhteistyössä kaupungin yksiköiden, yritysten, asukkaiden ja yliopistojen kanssa. Osallistuminen kansainväliseen Vision 2045 -kampanjaan tukee erinomaisesti näitä tavoitteita ja toimenpiteitä. Kampanjan kokonaiskustannuksista 50 720 eurosta noin 40% (20 720 euroa) katetaan Kestävä Tampere 2030 -ohjelman kustannuspaikalta.

Allekirjoitus

Strategiajohtaja Reija Linnamaa