Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) pyysi tarjouksia Pyynikin kampukselle Santalahdentien toimipisteen sosiaali- ja terveysalan opetuskäyttöön hankittavista hammashoidon hoitokoneista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti.
Hankinnan ennakoitu arvo alitti julkisista hankinnoista säädetyn lain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, jolloin hankintalakia ei sovelleta kyseessä olevaan hankintaan. Hankinta kilpailutettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti pienhankintana. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely pienhankinnoissa.
Tarjouspyyntö lähetettiin 8.4.2021 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Hammasväline Oy, JH Hammastuote Oy ja Plandent Oy. Tarjouksen jättivät määräaikaan 15.4.2021 mennessä Hammasväline Oy (Y-tunnus 0881266-0) ja Plandent Oy (Y-tunnus 0112771-6).
Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.
Tarjouspyynnössä ilmoitettu valintaperuste oli kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan edullisin tarjous seuraavilla vertailuperusteilla ja painoarvoilla: Hinta, painoarvo 40 % ja Laatu, painoarvo 60 %: hoitokoneen tekniset ja toiminnalliset ominaisuudet, käytettävyys (sisältäen opetukseen soveltuvuus, helppokäyttöisyys, ajanmukaisuus, työelämälähtöisyys) ja huoltovarmuus (huollon, varaosien ja teknisen tuen saatavuus).
Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä. Vertailun perusteella esitetään, että hammashoitokoneet hankitaan kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan edullisimman tarjouksen tehneeltä Plandent Oy:ltä.
Tarjouksen kokonaishinta on 34 375 euroa (alv 0%), sisältäen 2 kpl hammashoitokoneita Planmeca Compact i Classic v2 hoitokone, sekä tarjouspyynnössä ja tarjouksessa ilmoitetut ominaisuudet ja varusteet.
Hankinnan kokonaiskustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134803, prr-osat IO1340_21_02_08_01 ja IO1340_21_02_08_02.
Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen seudun ammattiopiston sähköisessä arkistossa.
Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Koulutusjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 17.2.2021 § 31. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.3.2021 alkaen.)