Perustelut
Tampere laatii kaupunkistrategian mukaista valtuustokauden aikana päivitettävää kantakaupungin yleiskaavaa. Tampereen kaupunginvaltuuston 13.11.2017 hyväksymä kaupunkistrategia ulottuu vuoteen 2030 sisältäen kaupungin kehittämisen pitkän aikavälin ja valtuustokauden tavoitteet. Yleiskaavatyö on hyväksytty yleiskaavoituksen työohjelmassa, joka on hyväksytty valtuustossa 18.12.2017 § 340. Lainvoimainen Kantakaupungin yleiskaava 2040 (hyväksytty kaupunginvaltuusto 15.5.2017, voimaan 20.1.2020) on pääosin ajantasainen ja ohjaa saman suuntaisesti kuin valtuustokauden 2017-2021 kaupunkistrategia kaupungin kehitystä ja tavoiteltua kasvua. Kantakaupungin yleiskaava 2040 voidaan jättää pääosin voimaan ja yleiskaavaan valtuustokaudella 2017-2021 tehtävät tarkistukset laaditaan maankäyttö- ja rakennuslain 35 § mukaisena vaihekaavana.
Vaiheyleiskaavan pääsisältö
Yleiskaavatyön tärkein tavoite on kasvun ohjaaminen kaupunkistrategian mukaisesti kestävällä tavalla. Kasvun ohjaamiseksi keskustoihin ja joukkoliikennevyöhykkeille vaiheyleiskaavassa osoitetaan kestävän kasvun vyöhyke, joka perustuu Tampereen kaupunkiseudun ja valtion välisen MAL-sopimuksen tavoitteeseen suunnata yhdyskuntarakenteen kehitys raiteiseen pohjautuvan joukkoliikenteen äärelle. Yleiskaavan Kaupunkistrategian kasvun ja elinvoiman vyöhykkeen muodostavat 800 metrin vaikutusalueet lähijunapilotin asemien, raitiotien 1. ja 2. vaiheen, Vuoreksen raitiotiehaaran ja seudullisen raitiotien linjojen ympärille. Toisaalta kaupungin tiivistyminen edellyttää viher- ja virkistysverkoston vahvistamista, jotta elinympäristön laatu ja toiminnallisuus säilyvät sopeuduttaessa ilmastonmuutoksen tuomiin ilmiöihin.
Valtuustokauden 2017-2021 vaiheyleiskaavan aikaisempaa vahvempi painotus kestävän liikkumisen kehittämiseen on ratkaistu osoittamalla uusia lähijunaseisakkeita sekä raitiotien jatkolinjat naapurikuntiin Ylöjärvelle, Pirkkalaan ja Kangasalle ja Tampereen sisällä Vuorekseen. Lisäksi vaiheyleiskaavassa esitetään pyöräilyn seudullisen pääreitistön lisäksi myös alueellinen taso.
Vaiheyleiskaava täsmentää tavoitteita viheralueverkoston, virkistysyhteyksien toimivuuden, viihtyisyyden ja turvallisuuden sekä ekologisen verkoston jatkuvuuden osalta. Kaavaan on tehty tarkistuksia, joiden keskeisenä tavoitteena on vahvistaa viheralueverkoston kokonaisuutta ja varmistaa virkistysalueiden sekä -palveluiden riittävyys ja saavutettavuus kävellen, pyörällä sekä julkisella liikenteellä. Kaavassa on uusi yleismääräys asemakaavoitettujen puistojen ja virkistysalueiden määrän turvaamisesta. Lisäksi tulee varmistaa alueiden kytkeytyminen keskuspuistoverkostoon sekä säilyminen lähivirkistykseen soveltuvina, ääniympäristöltään miellyttävinä ja luonnon monimuotoisuutta tukevina alueina.
Kaavassa jää ratkaisematta leirintäalueen uudelleen sijoittaminen kantakaupungin alueella. Tarve uuden sijainnin löytämiseksi johtuu tavoitteesta kehittää nykyistä sijaintia Pyhäjärven rannassa raideliikenteeseen tukeutuvaan asuntorakentamiseen. Kaavatyön aikana on tutkittu vaihtoehtoisia sijainteja kantakaupungissa sekä laadittu selvityksiä niiden soveltumisesta leirintäaluekäyttöön. Vaiheyleiskaavassa osoitetaan ohjeellisina leirintäalueen sijoitusvaihtoehtoina nykyinen Härmälä sekä uusina sijainteina Alasjärvi ja Suomensaari. Yksi prosessin aikana syntynyt johtopäätös on, että leirintäalueen sijoittamisen ratkaiseminen edellyttää myös toiminnan tavoitteiden ja konseptin uudelleen määrittelyä.
Kaavassa on osoitettu alueita, joilla on tunnistettu maankäytön muutoksesta tai erityisistä olosuhteista johtuva kokonaissuunnittelun tarve. Muutos kohti kestävää yhdyskuntarakennetta toteutuu monin paikoin olemassa olevaa kaupunkirakennetta saneeraamalla. Yhtä tonttia laajemman muutosalueen suunnitelmassa on sovitettavissa yhteen alueen eri osapuolten kehittämistavoitteet ja alueella mahdollisesti säilyvä toiminta.
Vaikutusarviointi ja selvitykset
Yleiskaavatyön aikana on arvioitu yhdyskuntarakenteen ilmastovaikutuksia ja tehty erillisselvityksiä. Ilmastovaikutusten arviointia on tehty paikkatietopohjaisen laskentamallin avulla, joka huomioi tulevaisuuden yhdyskuntarakenteen ilmastovaikutuksia päästösektoreittain. Yleiskaavatyön yhteydessä tehdyt tulevaisuuden maankäytön päästöskenaariot ennakoivat, että tavoitellun hiilineutraaliuden päästörajat saavutetaan Tampereella vuoteen 2040 mennessä. Lisäksi kantakaupungin yhdyskuntarakennetta on arvioitu ilmastonmuutokseen sopeutumisen ja ilmastoriskien hallinnan näkökulmasta.
Liikennejärjestelmään liittyvät selvitykset liittyvät lähijunaliikenteen, raitiotien seudulliseen laajentamisen, Vuoreksen raitiotiehaaran ja pyöräliikenteen tavoiteverkon osoittamiseen kaavassa. Leirintäalueen mahdollisten sijaintivaihtoehtojen pohjaksi on arvioitu saavutettavuuden lisäksi maisemaa, kulttuuriympäristöä, kasvillisuutta ja luontotyyppejä. Kaavatyön aikana on valmistunut selvitys Tampereen kantakaupungin hiljaisista virkistysalueista ja kantakaupungin liito-oravaseurantaa on päivitetty tarpeellisilta osin. Lisäksi on valmistunut päivitys jälleenrakennuskauden pientaloalueita koskevaan selvitykseen.
Kaavaprosessi ja vuorovaikutus
Yleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä alkuvuodesta 2018. Yleiskaavan luonnos oli nähtävillä alkuvuodesta 2020 ja siitä saatiin 22 mielipidettä ja 19 lausuntoa. Vaiheyleiskaavaehdotus on päivätty 13.1.2021 ja se asetettiin yhdyskuntalautakunnan päätöksellä nähtäville 14.1. - 15.2.2021. Nähtävillä olon aikana ehdotuksesta järjestettiin kaksi samansisältöistä etäasukastilaisuutta 27.1.2021. Tilaisuuksiin osallistuttiin noin 25 eri laitteelta. Ehdotuksesta saatiin 16 viranomaislausuntoa ja 11 muistutusta. Ehdotusvaiheen palaute ja kaavaehdotukseen tehtävät tarkistukset merkittiin tiedoksi kaupunginhallituksen kokouksessa 15.3.2021. Ehdotusvaiheen viranomaisneuvottelu järjestettiin 22.3.2021. Viranomaisneuvottelun muistio on liitetty kaava-asiakirjoihin.
Kaavaehdotuksesta saatu palaute
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) toi lausunnossaan esiin, että Kaleva-Hakametsän alueen kaupan ohjauksen ja Peltolammin lentomelualueen määräyksien tulee olla maakuntakaavan mukaisia. ELY huomautti, että kasvun vyöhykkeen ulkopuolisille alueille tulisi osoittaa kestävän liikkumisen tavoitteet ja joukkoliikennepainotteisten katujen poisto heikentää joukkoliikenteen sujuvuuden edellytyksiä. Lisäksi ELY esitti joitakin tarkennuksia virkistysalueiden yleismääräykseen ja ohjeellisen ekologisen yhteyden määräykseen ja huomautti, että yleiskaavassa osoitetut Kokonaissuunnittelun tarvealueet eivät ole maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittama oikeusvaikutteinen ja riittävä suunnitelmataso.
Pirkanmaan liitto toi lausunnossaan esiin, että kasvun vyöhyke ei ole riittävän tavoitteellinen sen kohdistuessa vain raideliikenteeseen ja MAL-sopimukseen. Liitto pyysi tarkentamaan pohjavesialueiden määräystä ja totesi, että leirintäaluevaraus tulisi osoittaa Suomensaareen tai Alasjärvelle ja Härmälässä varautua raitiotiehen tukeutuvaan täydennysrakentamiseen. Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM), Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) ja Väylävirasto lausuivat vaiheyleiskaavan lähijunaratkaisusta. Kaikki totesivat, että ratateknisesti toteutuskelvottomiksi todettuja asemia ei tulisi osoittaa kaavassa. Lisäksi LVM toi esiin, että kaupunkiseudun kasvu ei voi tapahtua samanaikaisesti kaikkialla, joten liikennejärjestelmän ja maankäytön yhtäaikaisen kehittämisen merkitys ja kehittämistoimien toteutusjärjestys korostuvat kaavan toimeenpanossa. Käyttäjäpotentiaalin lisäksi raideliikenteen kysyntään vaikuttavat myös mm. liikennöinnin palvelutaso, aikataulut sekä muiden liikkumismuotojen ja matkaketjujen houkuttelevuus. Lausunnonantajat pitävät kuitenkin hyvinä ratkaisuina kestävien liikkumismuotojen kulkutapaosuuksien kasvattamistavoitteita, joukkoliikennejärjestelmää kokonaisuutena ja pyöräliikenteen kehittämistä.
Pirkanmaan maakuntamuseo toi lausunnossaan esiin tarpeita seuraavalle yleiskaavakierrokselle ja esitti joitakin täydennyksiä ja korjauksia merkintöihin ja määräyksiin. Naapurikunnista saatiin huomioita joidenkin pyöräily- ja virkistysreittien puuttumisesta sekä joukkoliikennekäytävien ja ekologisten yhteyksien kehittämisestä yli kuntarajojen. Lisäksi saatiin yksittäisiä huomioita kaava-aineistosta muun muassa puolustusvoimilta, terveydensuojeluviranomaiselta ja ympäristönsuojelulta.
Muistutuksissa tuotiin esiin työpaikka-alueiden turvaaminen, seutuyhteistyö raideliikenteen osalta, autoilun olosuhteiden turvaaminen, pyöräilyn pääreittien laatutaso, pettymys joukkoliikennepainotteisten katujen poistamisesta, liikenteen sujuvuuden vaikutus kilpailukykyyn, sähköautojen latausmahdollisuudet ja kadunvarsipysäköinti. Kampusalueita halutaan kehittää monitoimintaisina ja sekoittuneina alueina. Toisaalta esitettiin periaatteellisia eriäviä näkemyksiä kaupungin kasvuun ja kehittämishankkeisiin.
Lausunnoissa ja muistutuksissa tuotiin esiin kaava-aineiston vertailtavuus voimassa olevaan kaavaan ja kaavaprosessin eri vaiheiden aineistoihin. Epäselvyyttä lisää muutokset joidenkin kaavamerkintöjen osalta. Lisäksi kiinnitettiin huomiota kaava-aineiston käytettävyyteen ja ymmärrettävyyteen. Osallisilla oli hankaluuksia hahmottaa vaihekaavan sisältöä osana voimaan jäävää yleiskaavayhdistelmää, aineisto oli epäselvää ja mittakaava ei ollut riittävän tarkka. Puutteena tuotiin esiin, ettei vaikutusten arvioinnissa ole arvioitu suhdetta ylempiin kaavatasoihin. Kaava-aineistoon kuuluu erillinen raportti ehdotusvaiheen palautteesta ja niihin laadituista vastineista.
Vaihekaavaehdotukseen tehtävät tarkistukset
Vaihekaavaehdotuksesta saadun palautteen ja viranomaisneuvottelussa sovittujen toimenpiteiden pohjalta kaavaan tehdään tarkistuksia. Tarkistukset eivät edellytä kaavaehdotuksen uudelleen nähtäville laittoa.
Kaleva-Hakametsän alueen täydentyvän keskustan c-1 -alueen rajaus ja määräys on tarkistettu maakuntakaavan ja yleiskaavan luonnosvaiheen mukaisiksi. Lentomelualueen määräys on tarkistettu voimassa olevan yleiskaavan mukaiseksi.
Muita kaavakartalle tehtyjä muutoksia ovat pyöräliikenteen seudullisen pääreitin palautus Lakalaivan ja Lempäälän kuntarajan välille. Ohjeellinen virkistysyhteys -merkinnät on lisätty Pärrinpuiston alueelta Pirkkalan puolelle ja Kolmenkulmasta Nokialle. Särkijärven sillan kupeessa sijaitseva ohjeellinen uusi tai kehitettävä uimaranta -merkintä on poistettu ja Alasjärven rantaan on lisätty ohjeellinen ekologinen yhteys -merkintä välille Kauppi-Niihama - Takahuhti-Pappila. Pyöräliikenteen alueellisen pääreitin kaavamääräykseen on lisätty kehittämistavoitteeksi reittien nopeus. Kiinteän muinaisjäännöksen ja muun kulttuuriperintökohteen määräyksiä on tarkennettu kulttuuriympäristön huomioimisen osalta. Pohjavesialueiden yleismääräykseen on lisätty vesienhoitosuunnitelman huomioiminen ja pilaantuneiden maa-alueiden yleismääräyksestä on korjattu termejä. Yleismääräykseen tehty muutos keskustatoimintojen alueen ulkopuolisen kaupan ohjaamisesta on esitetty luonnosvaiheen mukaisena, muutos oli jäänyt pois ehdotuksesta. Lausuntojen perusteella yleiskaavan lähijunaratkaisua ei ole tarkistettu.
Oikeusvaikutuksettomiin merkintöjen kuvauksiin on tehty joitakin muutoksia ja lisäyksiä. Laskeutumisvyöhykkeen ja kaupunkihiljaisten alueiden merkintöjen kuvauksista on korjattu tekniset termit. Ohjeellisen ekologisen yhteyden kuvaukseen on lisätty, että puolustusvoimien hallinnoimilla alueilla ei tarvita maisematyölupaa. Myllypuron selvitysalueen kuvaukseen on tarkennettu alueen tulevaisuuden käyttömahdollisuuksia. Lisäksi selostukseen on lisätty vaiheyleiskaavan suhde maakuntakaavaan ja valtakunnallisiin alueiden käyttötavoitteisiin ja vaikutusten arviointiin on lisätty vaikutukset terveelliseen elinympäristöön.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Kantakaupungin vaiheyleiskaava - valtuustokausi 2017-2021 (päivätty 13.1.2021, tarkistettu 7.4.2021) hyväksytään muistutuksista ja lausunnoista huolimatta ja esitetään kaupunginhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi.