Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 14.4.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 16 Alueellisen jätehuoltolautakunnan vuosikertomus 2020 

TRE:4984/02.02.01/2020

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltoinsinööri Anu Toppila, puh. 040 806 3362, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Alueellisen jätehuoltolautakunnan vuoden 2020 vuosikertomus on valmistunut. Vuosikertomuksessa esitetään jätehuoltolautakunnan toiminnallisten tavoitteiden ja talousarvion toteutuminen vuonna 2020. Laadittu raportti on liitteenä.

Koronavirusepidemia ja siihen varautuminen leimasivat koko toimintavuotta. Erityisesti keväällä toiminnan painopiste siirtyi nopeasti jätehuoltopalvelujen toimivuuden turvaamiseen poikkeusolosuhteissa. Jätehuoltoviranomaisen toiminnassa varauduttiin mm. jätteenkuormausaikojen vapauttamiseen ja jätehuoltokohteiden priorisoimiseen, mikäli epidemia olisi levinnyt hallitsemattomasti. Jätehuoltopalvelujen toimivuus pystyttiin kuitenkin turvaamaan kaikilla tahoilla. Läpi poikkeusolojen jätehuolto on toiminut lähes normaalisti toimialueella.

Jätehuoltolautakunta asetti vuoden 2020 toiminnan painopisteiksi uusien jätehuoltomääräysten valmistelun ja toimeenpanon, jätelain ja jätehuoltomääräysten seurannan kehittämisen ja tehostamisen sekä jätestrategian toimeenpanon.

Uusien jätehuoltomääräysten valmistelua ja toimeenpanoa koskeva tavoite toteutui pääosin. Jätelainsäädännön valmistelun viivästyminen vaikutti kuitenkin osaltaan siihen, ettei jätehuoltomääräyksiä voitu hyväksyä vielä vuoden 2020 aikana. Uudet jätehuoltomääräykset etenivät jätehuoltolautakunnan käsiteltäväksi helmikuussa 2021 ja niiden toimeenpano käynnistyy suurelta osin vuoden 2021 aikana. Toimeenpanoa koskevaa viestintää aloitettiin kunnille, ympäristönsuojeluviranomaisille, taloyhtiöille ja muille sidosryhmille suunnatulla viestinnällä.

Jätelain ja jätehuoltomääräysten seurantatyön tehostamisen ja sujuvoittamisen osalta tavoitteeksi asetettiin mm. uuden jätteenkuljetusrekisterin kehitystyön loppuunsaattaminen sekä työnjaon tarkentaminen seurantatyössä jäteyhtiön ja jätehuoltoviranomaisen välillä. Kiinteistöjä koskevassa seurantatyössä tavoitteena oli keskittyä saostus- ja umpisäiliölietteiden tyhjennysten sekä biojätteen erilliskeräysvelvoitteen noudattamisen seurantaan toimialueella.

Tavoite toteutui osittain. Uuden jätteenkuljetusrekisterin kehitystyön osalta päädyttiin projektin keskeyttämiseen, koska projekti ei edennyt toivotulla tavalla. Jätteenkuljetusrekisterin osalta sovittiin rekisteriratkaisun suunnittelun ja toteutuksen uudelleenaloittamisesta keväällä 2021.  

Työnjakoa jätelain ja jätehuoltomääräysten noudattamisen seurannassa tarkennettiin suunnitellusti jäteyhtiön ja jätehuoltoviranomaisen välillä. Tämä näkyi jätehuoltoviranomaisessa mm. seurantaa koskevien yhteydenottojen määrän lisääntymisenä. 

Vakituisten asuinkiinteistöjen saostus- ja umpisäiliölietteiden tyhjennysten seurantatyö toteutettiin suunnitellusti vuoden 2020 aikana. Seurantakirjeet lähetettiin niille vakituisille asuinkiinteistöille, joita jätehuoltoviranomainen on jo vuoden 2018 aikana lähestynyt seurantakirjeellä. Seurantaa toteutettiin erityisesti Sastamalan, Parkanon, Pälkäneen ja Tampereen alueilla. Vapaa-ajan asuntojen lietesäiliöiden tyhjennysten seurantaa käynnistettiin Tampereen Särkijärven alueella, jossa yhteistyötä tehtiin kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen kanssa mm. tyhjennystä vaativien säiliöiden kartoittamisessa. Yhteistyötä kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten kanssa on tarkoitus jatkaa vapaa-ajan kiinteistöjen osalta vuoden 2021 aikana. Lietetyhjennysten seurantakirjeitä lähetettiin kiinteistöille vuoden 2020 aikana noin 900 kpl.  

Seurantatyössä oli myös tarkoitus keskittyä biojätteen erilliskeräysvelvoitteen noudattamiseen. Tätä seurantatyötä ei ole vielä aikaisemmin tehty toimialueella. Tavoite toteutui vain osittain, koska ainoastaan yksittäisiä biojätteen keräystä koskevia seurantakirjeitä lähetettiin toimintavuoden aikana. Jätteenkuljetusrekisterin kehitystyötä koskevat ratkaisut vaikuttivat siihen, ettei biojätteen seurantatyötä päästy aloittamaan suunnitellusti. Myös lieteseurannan laajuus työllisti henkilöstöä odotettua enemmän.  

Jätehuoltolautakunta hyväksyi syksyllä 2019 toimialueen kuntien yhteisen jätestrategian. Vuoden 2020 aikana oli tarkoitus aloittaa strategiassa määriteltyjen toimenpiteiden toteuttaminen ja edistäminen yhteistyössä strategiassa määriteltyjen vastuutahojen kanssa. Erityistä huomiota pyrittiin kiinnittämään sidosryhmäyhteistyön parantamiseen. Tavoite toteutui osittain. Koronavirusepidemian aiheuttama koko vuoden kestänyt poikkeustilanne vaikeutti sidosryhmäyhteistyötä ja yhteistyötilaisuudet pystyttiin järjestämään vain etäyhteyksin. Viestintää pyrittiin kuitenkin tehostamaan mm. jätehuoltoviranomaisen uutiskirjeen avulla. 

Jätehuoltoviranomaisen talousarvio vuodelle 2020 oli 394 000 €. Jätehuollon yksikön ja jätehuoltolautakunnan menot olivat yhteensä 333 000 €, joten budjetti alittui 61 000 €.  Budjetin alitus johtui mm. koronavirusepidemian tuomista säästöistä palvelujen ostoihin. Säästöä tuli mm. matkustamisesta sekä koulutuksiin osallistumisesta. Koronavirusepidemia vaikutti osaltaan myös siihen, että jätehuoltolautakunnan menot alittuivat. Myös henkilöstökulut alittuivat arvioidusta. Tampereen kaupunki on laskuttanut jätehuoltoviranomaisen toiminnasta aiheutuneet kustannukset Pirkanmaan Jätehuolto Oy:ltä kalenterivuoden loppuun mennessä yhteistoimintasopimuksen mukaisesti.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Alueellisen jätehuoltolautakunnan vuoden 2020 vuosikertomus hyväksytään liitteen mukaisena.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Esa Alanne poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)