§ 15 Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 4/2021 - hankinnan käynnistäminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:4264/02.07.01/2021

Päätöspäivämäärä

3.6.2021

Päätöksen tekijä

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi  

Päätöksen perustelut

Pirkkalassa toteutettiin linjastosuunnittelu syksyllä 2020. Pirkkalan linjastouudistuksen yhtenä tavoitteena oli löytää selkeä ja yhtenäinen ratkaisu runkolinja 8 (nykyinen linja 1) liikennöintiin sekä parantaa yhteyksiä lentokentälle. Nykyisellään linja 1A vuorot ovat suunniteltu lentokenttäliikennöintiin, mutta ovat asiakkaan kannalta joustamattomat. Lisäksi ruuhka-aikoina ei pystytä takaamaan lentomatkustajien kyytiin pääsymahdollisuutta linjalle 1A. Linja 8 selkeyttäminen myötä linjan 8 kaikki tulevat vuorot käyttävät lähtö- ja päätepysäkkinä Kyöstiä. Yhteys Turkkiradan teollisuusalueelle toteutetaan linjalla 34 ja yhteys Vähäjärvelle toteutetaan linjalla 12. Linjojen 8, 12 ja 34 muutokset toteutetaan talvikauden 2021-2022 alussa 9.8.2021. Pirkkalan linjastosuunnittelun yhteydessä mahdollistettiin asukkaiden osallistaminen suunnitteluprosessiin, asukkailta saatiin yli 200 palautetta.

 

Pirkkalan linjastouudistuksen yhteydessä todettiin, että yhteys Tampereen keskustan ja lentokentän välillä suunniteltaisiin, kun koronan jälkeen matkustajalentoliikenne palautuisi Tampere-Pirkkala lentoasemalle. Lentoliikenne palautuu elokuussa 2021, joten lentokenttäkuljetuksia on suunniteltu kevään 2021 aikana. Suunnitelman mukaan asiakkaille tarjotaan mahdollisimman helppo, joustava ja nopea yhteys Tampereen keskustan ja lentoaseman välillä. Nykyinen ratkaisu ei ole ollut erityisen nopea tai joustava, mikäli lento on esimerkiksi myöhässä.

 

Tampereen keskustan ja Tampere-Pirkkala lentoaseman välille kilpailutetaan vuodeksi 9.8.2021 alkaen kutsuohjattua liikennöintiä. Jokaiselle saapuvalle tai lähtevälle matkustajalennolle tarjotaaan kutsuohjattuyhteys. Asiakas tilaa kyydin etukäteen noin 60 min ennen lennolle suunniteltua bussivuoron lähtöaikaa. Asiakas kertoo tilausta tehdessään, miltä pysäkiltä hän nousee kyytiin, seurueen koon, lennonnumeron sekä matkatavaroiden määrän. Lentokenttäkuljetuksissa asiakas maksaa Nyssen lipputuotteilla. Lentokenttäkuljetuksiin kuuluvat samat matkustussäännöt kuin muussakin Nysse-liikenteessä.

 

Linjareitti keskustan ja lentoaseman välillä on suunniteltu palvelemaan mahdollisimman laajalta alueelta tulevia matkustajia. Reitillä tavoitetaan keskustan solmupysäkkejä sekä tärkeitä kohteita kuten rautatieasema, Sorin aukio, Ratina sekä merkittävä määrä keskustan hotelleista. AIR1 -linjareitillä keskustan viimeinen pysäkki on Ratina, jonka jälkeen seuraava pysäkki on Lentoasemantiellä.

AIR1 reitti Nalkala - Rautatieasema - Lentokenttä

 

 Nalkala - Pyhäjärvenkatu - Hämeenpuisto - Satakunnankatu - Rautatienkatu - Rautatieasema - Rautatienkatu - Vuolteenkatu - Tampereen valtatie - Lempääläntie - Valtatie 3 - Tampereen läntinen kehätie - Lentoasemantie - Tornikaari - Lentoasema

 

Lentokenttäkuljetusten suunnittelussa havaittiin tarve myös palvella Tampereella merkittäviä yrityskeskittymiä sekä Tampereen Messu- ja Urheilukeskusta. AIR2 reitillä liikennöidään keskustassa samalla reitillä kuin AIR1, mutta AIR2 liikennöi Hatanpään, Sarankulmakadun, Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen sekä Pirkkalan Linnakorven kautta lentoasemalle.   

 

AIR2 reitti Nalkala - Rautatieasema - Messukeskus - Lentoasema

Nalkala - Pyhäjärvenkatu - Hämeenpuisto - Satakunnankatu - Rautatienkatu - Rautatieasema - Rautatienkatu - Vuolteenkatu - Tampereen valtatie - Hatanpään valtatie - Sarankulmankatu - Ilmailunkatu - Tampereen messu- ja urheilukeskus - Ilmailunkatu - Saapastie - Linnakalliontie - Kurikantie - Tampereen läntinen kehätie - Lentoasemantie - Tornikaari - Lentoasema

 

Vain toista reittiä liikennöidään ajettaessa keskustan ja lentoaseman välillä. Mikäli yksikin matkustaja on nousemassa tai jäämässä pois AIR2-reitillä, kuljettaja ajaa kyseistä reittiä. Muussa tapauksessa ajetaan AIR1-reittiä.

 

Hankinta kutsuohjatusta lentokenttäkuljetuksesta toteutetaan nettokilpailutuksena, jossa liikennöitsijä saa pitää lipputulot. 

 

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteet

 

Tuomi Logistiikka Oy kilpailuttaa Tampereen seudun joukkoliikenteen puolesta hankinnan. Kilpailutus on puhtaasti hintaan perustuva, eikä kilpailutuksessa tarjota laatupisteitä. Hankintaan ei sisällytetä optiomahdollisuutta. Tavoitteena on vuoden ajan kerätä kokemuksia ja palautetta liikenteen järjestämisestä. Vuoden kokeilun jälkeen liikennettä voidaan toteuttaa tarvittaessa eri tavalla tai kilpailuttaa liikennöinti uudelleen.

 

Hankinta-asiakirjat ja tarjouskilpailun järjestely on muutoin tarkoitus pitää aiempia Nysse-liikenteen kilpailutuksia vastaavana.

 

Päätös

Käynnistetään avoin tarjouskilpailu nettokustannusperiaatteella liikennepalvelun hankkimiseksi 9.8.2021 alkaen yhdeksi (1) vuodeksi Tampereen keskustan ja Tampere-Pirkkala lentoaseman väliseen kutsuohjattuun liikennöintiin. Hankintaan ei sisällytetä optiomahdollisuutta.

 

Allekirjoitus

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita