TRE:4730/02.08.01/2021
Tampereen Kaupunkiliikenteen liikennemäärä laskee merkittävästi talvikaudella 2022 verrattuna talvikauteen 2021. Näin ollen liikenteeseen tarvitaan merkittävästi vähemmän linja-autoja kuin aiemmin. Kuitenkin tässä vaiheessa on vielä joitain epäselviä asioita, joiden takia linja-autoja ei voida poistaa koko vähenemän edellyttämää määrää. Joka tapauksessa yli-ikäiset ja päästöluokaltaan huonot autot on syytä poistaa jo tässä kohtaa. Tällaisia autoja ovat 76 ja 80, yli-ikäisinä ja 275 päästöluokaltaan ja kunnoltaan huonona.
TKL on aiemmin asettanut näistä autoista 76:n ja 275:n Kiertonet-palveluun myytäväksi, niin että kuka tahansa on voinut jättää tarjouksia niistä. Autosta 275 on tarjottu 1400 euroa, sisältäen arvonlisäveron. Autosta 76 on tarjottu 2350 euroa, sisältäen arvonlisäveron. Auto 80 ei ole ollut myynnissä Kiertonet-palvelussa, mutta sen ollessa samanlainen kuin auton 76, ei ole syytä olettaa, että siitä olisi saanut suurempaa hintaa. Toisaalta Busland Oü on ilmaissut mielenkiintonsa ostaa kaikki kolme autoa kerralla, hintaan 3500 euroa kappaleelta, arvonlisävero 0%, jos autot toimitetaan Tallinnan satamaan, tai 3000 euroa kappaleelta, arvonlisävero 0%, jos autot toimitetaan Helsingin Länsisatamaan.
Buslandin tarjous on selkeästi suurempi kuin Kiertonetissä saadut tarjoukset. TKL:n saattaa olla hankala järjestää autojen kuljetus Tallinnan satamaan, mutta Helsinkiin se onnistuu kohtuullisella vaivalla.
Edellä mainittujen seikkojen perusteella päätän, että myydään autot 76, VZF-772, KOM:300413, 80, VZF-773, KOM:300414 ja 275, FHV-148, KOM:300301 Busland Oü:lle kappalehintaan 3000 euroa (alv. 0%), autot toimitettuna Helsingin Länsisatamaan.