§ 355 Vesipuiston sijoittaminen Eteläpuiston eteläpuoliselle Pyhäjärven vesialueelle

Lataa  Kuuntele 

TRE:1992/10.00.04/2021

Päätöspäivämäärä

27.5.2021

Päätöksen tekijä

Kiinteistöjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistosihteeri Erja Parkkali, puh. 050 517 7052, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm, puh. 0400 205 044, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Kaupungille on jätetty kaksi lupahakemusta kelluvan vesipuiston sijoittamiseksi Eteläpuiston rannan vesialueelle. Hakijat ovat Suomen Vesipuistot Oy (Y-tunnus 3181288-8) ja Tohlopin luistelurata (Y-tunnus 2821623-3).

Tohlopin luistelurata oli alun perin hakenut kaupungilta kelluvan vesipuiston sijoituslupaa Tohloppijärvelle, mutta lupaa ei päätetty myöntää, sillä paikan ei katsottu olevan sopiva vesipuiston sijoittamiseen. Päätöksessä todettiin kuitenkin, että hankkeena vesipuisto on kannatettava, ja että kaupungin on mahdollista jatkaa sopivan sijaintipaikan selvittämistä, mikäli hakija näin haluaa.

Suomen Vesipuistot Oy:llä on ollut vesipuistotoimintaa Oulussa kesästä 2020 alkaen, ja se on hakenut sijoituslupia Tampereen lisäksi myös muihin kaupunkeihin.

Eteläpuiston rannan vesialueen sopivuudesta vesipuistolle pyydettiin maalis-huhtikuussa 2021 lausunnot eri viranomaistahoilta sen jälkeen, kun asemakaavoitus oli Suomen Vesipuistot Oy:n hakemuksen käsittelyn yhteydessä todennut, että vesipuisto ei tarvitse poikkeuslupaa.

Kooste lausunnoista:

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) lausunto pohjautuu vesilain (587/2011) mukaiseen luvan tarpeen harkintaan. Lausunnossa todetaan, että vesipuisto ei häiritse eikä aiheuta haittaa vesialueen muulle toiminnalle, ja lausuntopyynnön mukainen vesipuisto voidaan rakentaa väliaikaisesti ilman vesilain mukaista lupaa.

Väyläviraston Sisävesivesiväylät -yksikkö ilmoittaa lausunnossaan, että sillä ei ole huomauttamista hankkeeseen, sillä vesipuisto on suunniteltu sellaiselle paikalle, jossa sillä ei ole vaikutuksia vesiväylälle.

Asemakaavoitus puoltaa lausunnossaan vesipuiston sijoittamista määräajaksi Eteläpuistoon, ehdolla että sisäänkäynti vesipuistoon osoitetaan omaa laituria pitkin. Asemakaavoitus viittaa vireillä olevaan asemakaavaan 8581 jossa alue on merkitty merkinnällä w1. Merkintä tarkoittaa ohjeellista vesialueen osaa, jolle saadaan rakentaa laitureita, ja laiturien yhteyteen saadaan rakentaa vesivirkistystoimintojen vaatimia rakennelmia.

Liikuntapalveluilla ei ole huomauttamista vesipuiston sijoittamiseen haetulle alueelle, ja vesipuiston koetaan elävöittävän aluetta entisestään.

Pelastuslaitoksen lausunnossa vesipuistolle ei nähdä estettä, edellyttäen että vesipuiston asiakkailla ei ole vaaraa joutua laivareitille.

Rakennusvalvonta katsoo, että vesipuisto tukee hyvin Eteläpuiston väliaikaista kesätoimintaa. Vesipuistolle ei ole tarpeen hakea (rakennus)lupaa, mutta alueelle sijoitettaville konteille tulee hankkia tilapäinen rakennuslupa.

Satamatoimiston lausunnossa todetaan, että toimistolla ei juuri tällä hetkellä ole toimintaa Eteläpuistossa. Eteläpuisto on satamajärjestyksen mukaan satama-aluetta ja se on tarkoitettu alusten telakointiin. Eteläpuistossa on laivannostopaikka, jossa voidaan nostaa erittäin raskaita kappaleita (aluksia).

Tapahtumapalvelut koordinoi väliaikaisen Kesäranta pop up -puiston toimintoja. Tapahtumapalveluiden mielestä vesipuisto olisi erinomainen lisä Eteläpuiston toiminnalle. Varastokonttien sijoittelussa tulee ottaa huomioon alueella jo olevat liikunta- ym. kontit.

Viheralueet ja hulevedet -yksikkö toteaa, että mikäli kaikki turvallisuuteen liittyvät asiat itse vesialueella ovat kunnossa, ei vesipuiston väliaikaiselle sijoittumiselle osana Eteläpuiston toiminnallista pop up -puistoa nähdä estettä. Lausunnossa edellytetään, että varastorakennelmat noudattavat Kesäranta pop up -puiston värimaailmaa. Huomiota tulee kiinnittää myös näiden rakennelmien ja mahdollisesti tarvittavien saniteettitilojen sijaintipaikkoihin alueella, jossa on jo nyt sijoittuneena useampi konttirakennelma. Lausunnossa pidetään tärkeänä huomioida myös se, liittyykö hankkeeseen säännöllistä tarkastustoimintaa, kuten vesinäytteiden ottoa. Myös huoltoajoon sekä jätehuollon liittyvät asiat tulee hoitaa asianmukaisesti.

Ympäristönsuojeluyksiköllä ei ole huomautettavaa tilapäisen vesipuiston sijoittamiseen Eteläpuiston rannan vesialueelle. Lausunnon mukaan vesipuistosta ei etukäteen arvioiden aiheudu sellaista haittaa, että se olisi ympäristönsuojelulain edellyttämällä tavalla lupa- tai ilmoitusvelvollista. Eteläpuiston alueella on v. 2016 tehdyssä selvityksessä todettu pilaantunutta maa-ainesta. Samalla oli selvitetty myös järven pohjan pilaantuneisuutta. Rannan lähellä veden virtaus on suhteellisen voimakasta, eikä järven pohjaan ole päässyt muodostumaan sedimenttiä tai pehmeitä maakerroksia. Näin ollen vesipuiston ankkuroinnista ei myöskään katsota aiheutuvan haittaa vesistölle.

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere Oy on lisäksi omasta aloitteestaan halunnut antaa lausunnon asiasta. Sen ovat allekirjoittaneet Business Tampere Oy:n ja Visit Tampere Oy:n edustajat.

Kooste lausunnosta:

Lausunnossa tuodaan esiin, että tilanteessa, jossa kaksi hakijaa hakee sijoituslupaa samaan kohteeseen, on vaara että kumpikaan yrityksistä ei voisi aloittaa aiottua toimintaa kuluvana kesänä 2021. Business Tampere Oy:n mielestä mm. matkailullisista ja työllisyyttä parantavista syistä vesipuistotoiminnan tulisi käynnistyä jo kesän 2021 aikana. Vesipuistoa pidetään lausunnossa mainiona täydennyksenä Tampereen matkailutarjontaan. Paikkaa Eteläpuistossa pidetään hyvänä, sillä se kytkeytyy muuhun keskusta-alueen elämyspalveluverkostoon, ja siihen on kävelyetäisyys keskustan hotelleista. Business Tampere Oy näkee vesipuiston uutena ja merkittävänä vetovoimakohteena Tampereen matkailumarkkinoinnissa. Lisäksi (Suomen Vesipuisto Oy:n) vesipuisto työllistäisi n. 15 nuorta ja nuorta aikuista kesäkauden aikana, mikä helpottaisi osaltaan nuorten vaikeata kesätyötilannetta. Business Tampere Oy esittää lausunnossaan, että hakijoille tulisi antaa yhteinen toteuttamislupa, jotta varmistettaisiin hankkeen toteutuminen jo kesällä 2021. Lisäksi yhtiö katsoo, että yhdistelmällä, jossa on mukana valtakunnallisesti kokenein vesielämyspalvelutuottaja ja tamperelaisen yrittäjän paikallistuntemus, saataisiin toimiva ja riskitön kokonaisuus.

Lausuntoon on lisäksi liitetty Business Oulun ja Oulun Matkailun myönteiset referenssilausunnot Leijakoulu Lappiksen (HSO-Import Oy:n aputoiminimi, jonka vesipuistotoiminnan laajenemista varten on perustettu Suomen Vesipuistot Oy) vesipuistotoiminnasta Oulussa kesältä 2020.

Saatujen viranomaislausuntojen perusteella Eteläpuiston rannan vesialue sopii kelluvan vesipuiston sijoittamiseen määräajaksi. Kaikille tahoille, joita lausunto oli pyydetty, annettiin mahdollisuus muuttaa tai täydentää lausuntojaan sen jälkeen, kun kohteeseen oli huhtikuussa 2021 jätetty toinen sijoituslupahakemus. Lausuntojen muuttamisen tai täydentämisen tarvetta ei tullut esiin.

Luvan hakijoille esitettiin Business Tampere Oy:n ehdottamaa hakemusten yhdistämistä, jolloin lupa olisi voitu myöntää molemmille yhteisesti. Asia ei edennyt. Koska Tohlopin luisteluradalle tehtyyn kielteiseen päätökseen sijoittaa vesipuisto Tohloppijärveen oli kirjattu, että kaupungin on mahdollista jatkaa sopivan sijaintipaikan selvittämistä, kaupunki katsoo, että paikkaa tulee ensisijaisesti tarjota Tohlopin luisteluradalle. Lupa voidaan myöntää enintään kolmen kesäkauden ajaksi johtuen Eteläpuiston lähiaikoina käynnistyvästä kaavasuunnittelusta.

Erilaisten kelluvien hankkeiden toteuttamiseen on viime aikoina ollut kiinnostusta, ja kaupungin kaupunkiympäristön suunnittelun johtoryhmä onkin juuri saanut valmiiksi Kelluvat rakenteet - Tavoite ja ohjeita hankekehittäjälle -nimisen ohjeistuksen. Ohjeessa on esitelty muutamia mahdollisia sijainteja erityyppisille kelluville rakenteille sekä listattu reunaehtoja, joita niiden suunnittelussa on otettava huomioon. Ohjeessa viitataan myös useisiin lähiaikoina vireille tuleviin asemakaavoihin, jotka kohdistuvat ranta-alueisiin. Näiden asemakaavojen suunnittelussa on mahdollisuus ottaa huomioon erilaisten kelluvien hankkeiden sijoittuminen. Tämä edesauttaa myös Suomen Vesipuistot Oy:n hankkeen toteutumisen mahdollisuuksia lähitulevaisuudessa.

Lupa voidaan myöntää Tohlopin luisteluradalle vuosiksi 2021-23.

Asunto- ja kiinteistölautakunnan päätöksen 23.10.2019 § 144 mukaisesti asian päättää kiinteistöjohtaja, kun kyse on maa- ja vesialueiden vuokraamisesta enintään 10 vuodeksi ja pidemmäksikin ajaksi, jos vuokranmääräytymisperusteena käytetty pääoma-arvo on alle 200 000 euroa tai jos asunto- ja kiinteistölautakunta tai palvelualueen johtaja on vahvistanut vuokrauksessa ja muussa luovutuksessa noudatettavat perusteet.

Päätös

Tohlopin luisteluradalle (Y-tunnus 2821623-3) myönnetään oikeus sijoittaa kelluva vesipuisto (875 m²:n vesialue) Eteläpuiston rannan vesialueelle ajaksi 1.7.2021 – 30.9.2023. Toimintakausi on 1.5. – 30.9.

Luvan ehdot ja kartta vesipuiston sijainnista ovat liitteissä.

Korvaus kaupungin omistaman alueen käytöstä on 720 euroa vuodessa. Vuonna 2021 perittävä korvaus on 430 euroa. Korvaus määräytyy käytettävän vesialueen koon mukaan, ja mikäli vesipuiston koko muuttuu, muuttuu myös korvauksen määrä.

Allekirjoitus

Kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm