§ 69 Hulevesisuunnitteluun ja vesihuoltoon liittyvät asiantuntijapalvelut

Lataa  Kuuntele 

TRE:808/02.07.01/2021

Päätöspäivämäärä

14.6.2021

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Pekka Heinonen, erikoissuunnittelija, pekka.heinonen@tampere.fi, puh. 0408469458

Lisätietoja päätöksestä

Johdon asiistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin toimeksiannosta tarjouksia hulevesisuunnitteluun ja vesihuoltoon liittyvien asiantuntijapalveluiden hankintaan kahden vuoden sopimuskaudelle. Sopimuskausi pyritään käynnistämään mahdollisimman pian hankintapäätöksen saatua lainvoiman. Sopimusta on mahdollista jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahden vuoden optiokaudella.  

Sopimuksen muina tilaajina ovat Tampereen Infra Oy (3022425-9) ja Hiedanrannan kehitys Oy (3002666-6).  Tampereen kaupunki tekee kaikkien tilaajien puolesta hankintapäätöksen ja sopimuksen.

Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU:n kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA -palvelussa 01.04.2021 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1. Maankäytön suunnitteluun liittyvä hydrologisten vaikutusten arviointi ja hulevesien hallinnan suunnitelmat

Osa-alue 2. Rakentamisen aikaisten hulevesien hallinnan suunnitelmat

Osa-alue 3. Hulevesijärjestelmien toteutussuunnitelmat ja selvitykset

Osa-alue 4. Hulevesien hallinnan ja vesihuollon talouteen ja hallintoon liittyvät asiantuntijapalvelut

Osatarjousten jättäminen oli mahdollista. Jokaiseen osa-alueeseen valitaan kolme palveluntuottajaa.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 30.4.2021 klo 12:00 mennessä seuraavat seitsemän yritystä osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1. Maankäytön suunnitteluun liittyvä hydrologisten vaikutusten arviointi ja hulevesien hallinnan suunnitelmat:

AFRY Finland Oy (0625905-6), Destia Oy (2163026-3), FCG Finnish Consulting Group Oy (1940671-3), Ramboll Finland Oy (0101197-5), Sitowise Oy (2335445-0), Sweco Infra & Rail Oy (2998506-9), WSP Finland Oy (0875416-5)

Osa-alue 2. Rakentamisen aikaisten hulevesien hallinnan suunnitelmat:

AFRY Finland Oy (0625905-6), Destia Oy (2163026-3), Ramboll Finland Oy (0101197-5), Sitowise Oy (2335445-0), Sweco Infra & Rail Oy (2998506-9), WSP Finland Oy (0875416-5)

Osa-alue 3. Hulevesijärjestelmien toteutussuunnitelmat ja selvitykset:

AFRY Finland Oy (0625905-6), Destia Oy (2163026-3), FCG Finnish Consulting Group Oy (1940671-3), Ramboll Finland Oy (0101197-5), Sitowise Oy (2335445-0), Sweco Infra & Rail Oy (2998506-9), WSP Finland Oy (0875416-5)

Osa-alue 4. Hulevesien hallinnan ja vesihuollon talouteen ja hallintoon liittyvät asiantuntijapalvelut:

AFRY Finland Oy (0625905-6), Ramboll Finland Oy (0101197-5), Sitowise Oy (2335445-0), Sweco Infra & Rail Oy (2998506-9)

 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Kaikki saapuneet tarjoukset vastasivat tarjouspyynnön ehtoja.

Tarjousten vertailu

 Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta- laatusuhdetta seuraavin painotuksin:

-Hinta, max. 50 vertailupistettä

-Laatu, max. 50 vertailupistettä

Jokaisen osa-alueen vertailu tehtiin omana kokonaisuutenaan osioittain.

Hinnan vertailu (osio 1) tehtiin perustuen muodostuvaan vertailuhintaan. Vertailuhinta muodostettiin liitteessä 1 Vertailutaulukko osa-aluekohtaisesti kuvatulla kaavalla. Edullisimman vertailuhinnan antanut tarjous sai vertailuun ko. osion 1 maksimivertailupisteet. Muiden tarjousten hinnat suhteutettiin tähän hintaan kaavalla: (pienin annettu vertailuhinta/pisteytettävän tarjouksen vertailuhinta) * ko. osion maksimivertailupisteet.

Laadun vertailupisteet jakautuivat osioittain seuraavasti:

- Osio 3 Nimetyn projektivastaavan osaaminen, max. 15 vertailupistettä

- Osio 4 Nimetyn suunnittelijan osaaminen, max. 15 vertailupistettä

- Osio 5 Asiakastyytyväisyyskysely, max. 20 vertailupistettä

Osioissa 3 ja 4 muodostuvat vertailupisteet perustuivat tarjouksella tehtyihin valintoihin. Osiossa 3 ja 4 nimetyn projektivastaavan ja nimetyn suunnittelijan osaamista ja kokemusta arvioitiin asetettujen referenssivaatimusten perusteella. Asetetut referenssivaatimukset ja pisteytys on kuvattu tarkemmin liitteen 1 Vertailutaulukossa. Niiltä osin kun tarjoajan ilmoittamia tietoja on tilaajan toimesta muokattu perustelut on kuvattu tarjoaja kohtaisissa perusteluliitteissä. Kyseiset liitteet ovat luottamuksellisia ja ne annetaan tiedoksi tarjoajakohtaisesti. 

Osiossa 5 laadullisena vertailuperusteena oli tarjoajan projektivastaavien referenssiasiakkaille tehtävä asiakastyytyväisyyskysely. Arviointi tehtiin asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen ja siihen nimetyn projektivastaavan referenssiasiakkaiden antamien vastausten perusteella. Mikäli projektivastaavalla ei ollut mainittuja vaatimuksia täyttäviä referenssiasiakkaita, sai tarjous tästä kohdasta nolla (0) pistettä.

Jokainen kysymysrivi arvioitiin asteikolla 0-5 p. Kysymysrivikohtaiset pisteet laskettiin yhteen ja näistä muodostettiin tarjouksen asiakastyytyväisyyskyselystä saama kokonaispistemäärä. Suurimman kokonaispistemäärän saanut tarjous sai 20 vertailupistettä ja muut tarjoukset suhteessa suurimpaan (tarjouksen saama kokonaispistemäärä/suurin kokonaispistemäärä*osion maksimivertailupisteet).

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tekivät seuraavat kolme tarjoajaa osa-alueittain:

Osa-alue 1. Maankäytön suunnitteluun liittyvä hydrologisten vaikutusten arviointi ja hulevesien hallinnan suunnitelmat:

Ramboll Finland Oy: 92,59 vertailupistettä

Sitowise Oy: 91,45 vertailupistettä

Sweco Infra and Rail Oy: 88,33 vertailupistettä

Osa-alue 2. Rakentamisen aikaisten hulevesien hallinnan suunnitelmat:

Sweco Infra and Rail Oy: 97,33 vertailupistettä

AFRY Finland Oy: 94,72 vertailupistettä

Ramboll Finland Oy: 93,25 vertailupistettä

Osa-alue 3. Hulevesijärjestelmien toteutussuunnitelmat ja selvitykset:

AFRY Finland Oy: 96,05 vertailupistettä

WSP Finland Oy: 94,80 vertailupistettä

Ramboll Finland Oy: 94,09 vertailupistettä

Osa-alue 4. Hulevesien hallinnan ja vesihuollon talouteen ja hallintoon liittyvät asiantuntijapalvelut:

Ramboll Finland Oy: 94,09 vertailupistettä

Sweco Infra and Rail Oy: 94,00 vertailupistettä  

Sitowise Oy: 88,79 vertailupistettä

 

Seuraavat tarjoajat esitetään valittavan sopimuskumppaneiksi osa-alueittain:

Osa-alue 1. Maankäytön suunnitteluun liittyvä hydrologisten vaikutusten arviointi ja hulevesien hallinnan suunnitelmat

Ramboll Finland Oy (0101197-5)

Sitowise Oy (2335445-0)

Sweco Infra and Rail Oy (2998506-9)

Osa-alue 2. Rakentamisen aikaisten hulevesien hallinnan suunnitelmat

Sweco Infra and Rail Oy (2998506-9)

AFRY Finland Oy (0625905-6)

Ramboll Finland Oy (0101197-5)

Osa-alue 3. Hulevesijärjestelmien toteutussuunnitelmat ja selvitykset

AFRY Finland Oy (0625905-6)

WSP Finland Oy (0875416-5)

Ramboll Finland Oy (0101197-5)

Osa-alue 4. Hulevesien hallinnan ja vesihuollon talouteen ja hallintoon liittyvät asiantuntijapalvelut

Ramboll Finland Oy (0101197-5)

Sweco Infra and Rail Oy (2998506-9)

Sitowise Oy (2335445-0)

 

Soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Tarjouskilpailun perusteella valittavaksi esitettyjen tarjoajien soveltuvuus on arvioitu ennen hankintapäätöstä. Valittavaksi esitetyt tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Sweco Infra and Rail Oy:n, WSP Finland Oy:n, AFRY Finland Oy:n, Destia Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sitowise Oy:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkistettu hyväksytysti. Valittavaksi esitettyjen tarjoajien on ennen sopimusten allekirjoitusta toimitettava hyväksyttävät rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyotteet) sekä yhteisösakko-ote.
 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta- asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Hankintapäätöksen luottamukselliset perusteluliitteet annetaan tiedoksi tarjoajakohtaisesti. Muilta osin kyseiset litteet ovat salaisia viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 § 1 mom. 20) kohdan perusteella. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Asiakirjoja voi tiedustella osoitteesta: hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi  

Hankinnan valmistelijana toimi kilpailutusasiantuntija Mikko Hätilä. Lisäksi hankinnan työryhmään kuului Tuomi Logistiikalta Essi Rae ja Tampereen kaupungilta Pekka Heinonen.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 1 100 000,00 € sopimuskauden aikana sisältäen mahdollisen option käytön. Option käyttöönotosta tehdään erillinen päätös.

Päätös

Sopimus Tampereen kaupungin hulevesisuunnitteluun ja vesihuoltoon liittyvien asiantuntijapalveluiden järjestämisestä tehdään kahden vuoden sopimuskaudelle seuraavien yritysten kanssa osa-alueittain:  

Osa-alue 1. Maankäytön suunnitteluun liittyvä hydrologisten vaikutusten arviointi ja hulevesien hallinnan suunnitelmat

Ramboll Finland Oy (0101197-5)

Sitowise Oy (2335445-0)

Sweco Infra and Rail Oy (2998506-9)

Osa-alue 2. Rakentamisen aikaisten hulevesien hallinnan suunnitelmat

Sweco Infra and Rail Oy (2998506-9)

AFRY Finland Oy (0625905-6)

Ramboll Finland Oy (0101197-5)

Osa-alue 3. Hulevesijärjestelmien toteutussuunnitelmat ja selvitykset

AFRY Finland Oy (0625905-6)

WSP Finland Oy (0875416-5)

Ramboll Finland Oy (0101197-5)

Osa-alue 4. Hulevesien hallinnan ja vesihuollon talouteen ja hallintoon liittyvätasiantuntijapalvelut

Ramboll Finland Oy (0101197-5)

Sweco Infra and Rail Oy (2998506-9)

Sitowise Oy (2335445-0)

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 1 100 000,00 € sisältäen mahdollisen optiokauden.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu. Option käyttöönotosta tehdään erillinen päätös.

 

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen