Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopisto Treduun on tarve hankkia lentokonehuoltokoulutuksen käyttöön henkilönostolaite, nk. kuukulkija. Kyseinen laite tulee korvaamaan halleissa olevat vääränlaiset turvavaljaskiskot. Turvavaljaskiskot oli tilannut Tredu-Kiinteistöt Oy ja nyt puretun kiskojärjestelmän hyvityksellä voidaan hankkia henkilönostin/kuukulkija. Tredu-Kiinteistöt Oy:n kanssa on sovittu, että Tredu hankkii ja tilaa henkilönostimen ja laskuttaa kustannuksen Tredu-Kiinteistöt Oy:ltä. Näin laitteen tarkastukset ja huoltojen toteutus on helpommin järjestettävissä ja kirjattavissa.
Hankinnan ennakoitu arvo alitti julkisista hankinnoista säädetyn lain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, jolloin hankintalakia ei sovelleta kyseessä olevaan hankintaan. Hankinta kilpailutettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti pienhankintana. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely pienhankinnoissa.
Tarjouspyyntö lähetettiin 6.5.2021 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: MN-Lifttek Oy (Y-tunnus 1004982-8), Pekkaniska Oy (Y-tunnus 2851979-5) ja RealLift Oy (Y-tunnus 1562311-2).
Kaikki edellä mainitut yritykset jättivät tarjouksen määräaikaan 14.5.2021 klo 16.00 mennessä. Tarjouspyynnössä määritellyissä hankinnan kohteen ehdottomissa vähimmäisvaatimuksissa huomattiin olevan joitakin epäselvyyksiä/puutteita, joiden vuoksi ehdottomia vaatimuksia oli tarpeen päivittää. Päivitetty tarjouspyyntö lähetettiin 17.5.2021 kaikille tarjouksen tehneille ja tarjoajille annettiin mahdollisuus päivittää tarjoustaan määräaikaan 20.5.2021 klo 12 mennessä.
Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.
Tarjouspyynnössä ilmoitettu valintaperuste oli kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan edullisin tarjous seuraavilla vertailuperusteilla ja painoarvoilla: Hinta, painoarvo 65 % ja laatu, painoarvo 35 %. Laadun osalta arvioidaan: koneen tekniset ja toiminnalliset ominaisuudet, soveltuvuus käyttötarkoitukseen, mahdolliset lisävarusteet, takuu ja huollon saatavuus.
Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä. Vertailun perusteella esitetään, että henkilönostin/kuukulkija hankitaan kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan edullisimman tarjouksen tehneeltä Pekkaniska Oy:ltä.
Tarjouksen kokonaishinta on 34 400 euroa (alv 0%), sisältäen akkukäyttöisen kuukulkijan Haulotte HA12 IP, tarjouspyynnössä ja tarjouksessa ilmoitetuin ominaisuuksin ja varustein, käyttöönoton opastuksen sekä toimituksen Tredun Pirkkalan toimipisteeseen (Myötätuuli 71).
Hankinnan kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134759. Kustannukset laskutetaan Tredu-Kiinteistöt Oy:ltä.
Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen seudun ammattiopiston sähköisessä arkistossa.
Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Koulutusjohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 27.4.2021 § 87. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.5.2021 alkaen.)