§ 24 Lausunto Pirkkalan kunnan kehätien eteläpuolen osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta

TRE:4320/10.02.03/2021

Päätöspäivämäärä

24.6.2021

Päätöksen tekijä

Z/Apulaispormestari, yhdyskuntapalvelut, joukkoliikennepalvelut sekä jätehuoltopalvelut (2017-2021)

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkitehti Lotta Kauppila, puh. 040 800 7212, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo,​ puh. 040 801 6003,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Pirkkalan kunta on saattanut Tampereen kaupungin tietoon 2.6.2021 Kehätien eteläpuolen osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävillä olon 2.6. – 2.7.2021 välisenä aikana. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan on tilaisuus esittää mielipide milloin tahansa kirjallisesti yhdyskuntalautakunnalle tai suullisesti suunnittelutoimistoon.

Osayleiskaava-alue koskee kehätien (vt3) eteläpuolisia maakuntakaavassa osoitettuja elinkeinoelämän sekä taajamatoimintojen alueita. Keskeisenä perusteena osayleiskaavan laatimiselle on varautuminen elinkeinoelämän tarpeisiin turvaamalla elinkeinoelämän kasvu- ja kehitysmahdollisuudet alueella. Lisäksi suunnittelualueen länsiosan maakuntakaavan taajamatoimintojen alueilla on tarkoitus maakuntakaavan periaatteiden mukaisesti ohjata taajaman hallittua laajentumista. Tavoitteena on luoda toimivaa ja kestävää yhdyskuntarakennetta turvaten alueen liikenneyhteydet, luonto- ja kulttuuriarvot, laajempien virkistysalueiden saavutettavuus ja elinkeinoelämän toimintaedellytykset. Osayleiskaava-alue on noin 20 neliökilometriä.

Päätös

Pirkkalan kunnalle annetaan asiassa oheinen lausunto.

Lausunnot

Osayleiskaava-alueelle tulee sijoittumaan maakuntakaavassa osoitettuja koko kaupunkiseudulle tärkeitä infrahankkeita, Puskiaisten oikaisu ja läntinen ratayhteys. Hankkeet edistävät koko kaupunkiseudun toimivaa yhdyskuntarakennetta siirtämällä raskaampaa liikennettä ja raideliikenteen tavarakuljetuksia paremmille sijainneille. Samalla ne tarjoavat Pirkkalan kunnalle uusia sijainteja hyviä logistisia yhteyksiä tarvitseville toimijoille. Hyvin toimivasta kaupunkiseudusta ja kaupunkiseututasoisesti profiloiduista toimitila-alueista hyötyvät niin kaikki kunnat kuin elinkeinoelämäkin.

Osayleiskaava rajautuu idässä Tampereen rajaan. Tampereen puolella Sarankulman aluetta kehitetään lainvoimaisen yleiskaavan mukaan palvelujen ja työpaikkojen alueena. Alue on viime vuosina muuttunut enemmän kaupalliseen ja palveluvaltaisempaan suuntaan hyvän saavutettavuuden ja sijaintinsa takia. Kuntaraja on lentomelualuetta. Lentomelualueen lisäksi on uutena yleiskaavamerkintänä Tampereen puolelle osoitettu laskeutumisvyöhyke, jolla on ääneneristävyysvaatimus rakentamiselle koskien asumista ja muita melulle herkkiä toimintoja.

Osayleiskaavan länsiosassa tutkitaan taajamatoimintojen alueiden laajentamista. Pirkanmaan maakuntakaavassa 2040 alue on ehdollista taajamatoimintojen aluetta. Maakuntakaavan mukaan Pirkkalan Sankilan ja Sionkylän alueen toteuttaminen edellyttää hyvän joukkoliikenneyhteyden järjestämistä alueelle sekä kulttuuriympäristön arvojen huomioon ottamista alueen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tampereen ja naapurikuntien yhteistä seudullista raitiotiehanketta viedään eteenpäin. Kuntien ja kaupunkien valtuustot ovat syksyllä 2020 hyväksyneet seudullisten raitioteiden ratavaraukset alueillaan. On seudullisen raitiotiejärjestelmän kokonaisuuden kannalta tärkeää, että Pirkkalassa kasvua suunnataan tukemaan tulevaa raitiotievyöhykettä.

 

Tampereen kaupunki seudullisena joukkoliikenneviranomaisena toteaa, että:

 ”Taajamatoimintojen osalta joukkoliikenteen palvelutasoa tarkastellaan alueen maankäytön kehittämisen eri vaiheissa. Pirkkalan Sankilan ja Sionkylän osalta joukkoliikennepalvelua kehitetään tulevaisuudessa matkustajapotentiaalin mukaisesti. Nykyisellään joukkoliikennepalvelulla mahdollistetaan yhteydet omaan kuntakeskukseen sekä tarjotaan lakisääteiset koululaiskuljetusyhteydet. Alueen monimuotoisen kehityksen myötä joukkoliikennepalvelua voidaan tarpeen mukaan kehittää kunnan toiveiden mukaisesti.

Osayleiskaavan liikennejärjestelmäselvitykseen ja vaikutusarviontiin tulee sisällyttää tarkastelu joukkoliikenteen järjestämisen edellytyksistä suunnittelualueen eri osissa. Tarkastelun keskeisiä näkökulmia ovat kokoojakatuverkon rooli osana seudullista joukkoliikennelinjastoa sekä eri maankäyttövaihtoehtojen mahdollisuudet tukea kestävien kulkutapojen osuuden kasvua.”

Allekirjoitus

Apulaispormestari Aleksi Jäntti