Perustelut
Lapintien, väli Massunkuja – Soukanlahdenkuja, erotellun jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelma, suunnitelmanumero 1/20721, X (Jussinkylä) ja IX (Tampella).
Katusuunnitelma on laadittu Lapintien kyseisen katuosuuden pohjoisreunan erotellun jalkakäytävän ja pyörätien toteuttamiseksi.
Katusuunnitelma pohjautuu vuonna 2018 laadittuun Lapintien pohjoisreunan jalkakäytävän ja pyörätien ideasuunnitelmaan. Katusuunnitelma on laadittu ko. katuosuuden jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteiden parantamiseksi. Katusuunnitelman mukaan jalankulku ja pyöräily erotetaan toisistaan. Kulkumuotojen erottaminen toisistaan lisää liikenneturvallisuutta ja liikkumismukavuutta. Katusuunnitelmassa on esitetty mm. muuttuvat katujärjestelyt, korkeusasemat, pintamateriaalit sekä pintavesien kuivatus ja istutukset.
Katusuunnitelman mukaan Lapintien ajorataa kavennetaan Massunkujan ja Vuorikadun sekä Pajakadun ja Soukanlahdenkadun välillä siirtämällä länsi-/pohjoislaidan reunakiveä. Reunakiven siirto mahdollistaa jalkakäytävän ja pyörätien erottamisen toisistaan. Kadunvarsipysäköinti poistuu kadun länsi-/pohjoislaidalta kyseisiltä katuosuuksilta. Vuorikadun ja Pajakadun välillä kadun länsi-/pohjoisreunaan rakennetaan kivetty erotuskaista pyörätien ja kadunvarsipysäköinnin väliin.
Katusuunnitelman mukaan ajoradan leveys on ko. katuosuudella vähintään 6,75 metriä. Jalkakäytävän leveys on pääosin 2,0 metriä ja pyörätien 2,25 metriä. Jalkakäytävä ja pyörätie erotetaan toisistaan betonikiviraidalla. Pyörätien kulkusuunnat erotetaan toisistaan asianmukaisin ajoratamerkinnöin. Siltakadun kohdalta poistuu saareke Lapintien ylittävältä suojatieltä.
Katusuunnitelmaa on tarkistettu nähtävilläolon jälkeen muutamilta osin. Joukkoliikenteen linjastomuutokset ja hankkeen toteutusaikataulun siirtyminen ovat mahdollistaneet linja-autopysäkkien poistamisen ko. suunnitelma-alueelta. Poistettavia pysäkkejä on kaksi kappaletta. Linja-autopysäkkien poistaminen mahdollisti samalla pyörätien leventämisen Siltakadun ja Soukanlahdenkadun välillä. Lisäksi kadunvarsipysäköintiä on muutettu maksulliseksi Vuorikadun liittymän läheisyydessä.
Jalkakäytävän ja pyörätien pintavedet johdetaan pinnan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesikaivoihin.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt Tampereen kaupungille investointiavustuksia jalankulun ja pyöräilyn hankkeisiin. Nämä investointiavustukset mahdollistavat ko. hankkeen toteutuksen kuluvan vuoden aikana.
Lapintien jalkakäytävää ja pyörätietä koskevan ko. katusuunnitelman kustannusarvio on noin 116 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 16.12.2019 – 10.01.2020. Katusuunnitelmaehdotusta vastaan jätettiin yksi muistutus.
Muistutus:
Tampereen polkupyöräilijät ry esittää muistutuksessaan, että pyörätien leveys tulisi olla koko suunnitelma-alueella vähintään 2,5 metriä. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että Armonkallion kohdalla oleva linja-autopysäkki tulee siirtää jalkakäytävän viereen ja pyörätien tulee kulkea pysäkin takaa.
Vastine:
Katusuunnitelmaa on muutettu siten, että katuosuudella Siltakatu – Soukanlahdenkatu pyörätien leveys on 2,5 metriä. Muilta osin pyörätien leveyteen ei ollut mahdollisuuksia tehdä muutoksia, koska katualueessa ei ollut enempää tilaa ja katualuetta on jaettava myös muihin tarpeisiin, kuten ajorataan, kävelyyn, kadunvarsipysäköintiin ja säilytettäville katupuille.
Katusuunnitelmaa on muutettu siten, että Armonkallion kohdalla olevasta linja-autopysäkistä on luovuttu kokonaan.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Lapintien, väli Massunkuja – Soukanlahdenkuja, erotellun jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelma nro 1/20721 hyväksytään kustannusarvioineen seuraavin muutoksin. Linja-autopysäkit on poistettu suunnitelma-alueelta, pyörätietä on levennetty katuosuudella Siltakatu – Soukanlahdenkatu ja kadunvarsipysäköintiä on muutettu maksulliseksi Vuorikadun liittymän läheisyydessä.
Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.