Perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 6.5.2021 päättänyt päätösvallan siirrosta viranhaltijoille.
Asiakasmaksulain uudistuksen myötä on syytä lisätä asiakasmaksujen perimättä jättämisestä ja alentamisesta päättäviä viranhaltijoita, joten päätösvaltaa siirretään myös sosiaaliohjaajille ja palveluneuvojille.
Tampereen kaupungin lastensuojeluyksikkö Päiväperhon palvelujen piiriin kuuluvat raskaana olevat sekä pienten lasten perheet, joilla on päihdeongelma. Päiväperhon tarjoamat palvelut pyritään järjestämään mahdollisimman asiakaslähtöisesti ja joustavasti kulloinkin esille tulevien asiakastarpeiden mukaan.
Päiväperho on lastensuojelulaitos, jossa perheiden ympärivuorokautista osastohoitoa toteutetaan lastensuojelupäätöksen nojalla siten, että hoidon piirissä on lapsen tai lasten lisäksi aina äiti tai perheen molemmat vanhemmat. Raskaana olevat Päiväperhon asiakkaat ovat kuitenkin tilanteessa, jossa heille ei ole vielä syntynyt lastensuojelun asiakkuutta.
Päiväperhon raskaana olevien asiakkaiden edellytyksiä päästä yksikön tarjoaman ympärivuorokautisen osastohoidon piiriin parannetaan tarjoamalla kyseessä olevaa palvelua tarvittaessa sosiaalihuoltolain nojalla. Tähän saakka aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijät ovat tehneet laitoshoidon päätöksen. Päiväperhon johtajalle on tarkoituksenmukaista siirtää jatkossa oikeus päättää yksikön työn piirissä olevan raskaana olevan asiakkaan ja mahdollisesti myös tämän puolison ympärivuorokautisesta hoidosta yksikön osastolla.
Tampereen ja Oriveden kaupungit ovat allekirjoittamallaan yhteistyösopimuksella perustaneet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämistä koskevan yhteistoiminta-alueen. Tampere toimii yhteistoiminta-alueen isäntäkuntana, joten hallinnossa ja päätöksenteossa noudatetaan Tampereen sääntöjä ja ohjeita.
Tampereen kaupungin hallintosäännön 19 §:n 1. kohdan mukaan sosiaali- ja terveyslautakunnan tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sisältäen osallisuutta vahvistavan kuntouttavan työtoiminnan sosiaalisen kuntoutuksen osalta ja hallintosäännön 21 §:n 2. kohdan mukaan elinvoima- ja osaamislautakunnan tehtävänä on järjestää kuntouttava työtoiminta lukuun ottamatta sosiaali- ja terveyslautakunnalle kuuluvia tehtäviä. Koska Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunnan toimivalta ei ulotu Oriveden alueelle on kuntouttavan työtoiminnan osalta toimivalta delegoitava Oriveden kaupungin työllisyyspalvelujen viranhaltijoille.
Tampere ja Orivesi ovat mukana 1.3.2021 - 30.6.2023 työllisyyden kuntakokeiluissa, jossa osa työnhakijoista siirtyy kuntien asiakkaiksi ja työllisyyspalvelujen antamisesta vastaa asiakkaan kotikunta.
Oriveden kaupungin työllisyyspalvelujen yksilö- ja työkykyvalmentajalle sekä työllisyyspalvelujen päällikölle tulee delegoida päätösvalta kuntouttavaan työtoimintaan liittyvistä palveluista lukuun ottamatta osallisuutta vahvistavaa kuntouttavaa työtoimintaa.
Sosiaalityöntekijän päätösvaltaa olisi syytä tarkentaa täysi-ikäisen aikuisen asiakkaan holhoustoimesta annetun lain 91 §:n ja asiakaslain 9 §:n mukaisen ilmoituksen osalta.
Siirrettävä toimivalta edellyttää julkisen vallan käyttöä, joten se on siirrettävissä vain viranhaltijoille. Viranhaltijoiden on päätösvaltaa käyttäessään noudatettava, mitä lainsäädännössä on säädetty.
Päätösvaltaa käytettäessä on noudatettava myös tämän lautakunnan vahvistamia yleisiä ohjeita ja määräyksiä. Hallintosäännön 17 §:n 12 kohdan nojalla viranhaltijat, joille lautakunnan toimivalta siirretään, toimivat päätöksenteon osalta lautakunnan alaisena.
Muutoksista jaetaan lautakunnan jäsenille tiedoksi erillinen liite.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Liitteessä mainitut päätösvallan siirrot hyväksytään tulevaksi voimaan 1.7.2021 alkaen.
Tämä päätös korvaa sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 6.5.2021 § 67.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.