Perustelut
Opetushallitus käynnisti vuonna 2019 perusopetuksen oppimisen arvioinnin yhdenmukaistamiseen tähtäävän muutostyön. Tavoitteena on oppimisen arvioinnin yleisten periaatteiden selkiyttäminen sekä päättöarvioinnin kriteerien tarkentaminen. Työn toisessa vaiheessa laadittiin joulukuussa 2020 perusopetuksen päättöarviointia koskevat päättöarvioinnin kriteerit kullekin oppiaineelle. Opetushallituksen muutosmääräyksen (OPH-5042-2020) mukaisesti muutokset sisällytetään paikallisiin opetussuunnitelmiin sellaisenaan ja ne otetaan käyttöön 1.8.2021.
Päättöarviointi kuvaa kokonaisosaamista siitä, miten oppilas on saavuttanut eri oppiaineille asetetut tavoitteet vuosiluokkien 7-9 aikana. Uusituissa kriteereissä on kirjattu, millaista osaamista oppilaalta edellytetään arvosanan 5, 7, 8 tai 9 osaamiseksi. Uudistustyö ei muuttanut jo aikaisemmin oppiaineille asetettuja tavoitteita, mutta kriteerityön yhteydessä laadittiin kullekin oppiaineelle opetuksen tavoitteesta johdetut oppimisen tavoitteet, joihin kriteerit perustuvat. Uudet kriteerit mahdollistavat entistä paremmin oppilaiden arvosanojen vertailukelpoisuuden esimerkiksi haettaessa toisen asteen koulutukseen.
Valtakunnallisten kriteerien julkaisutyön jälkeen paikalliset opetussuunnitelmat on tarkistettu ja päivitetty vuosiluokkien 7-9 oppiaineiden osalta. Tampereella on jo aikaisemmin laadittu Opetushallituksen ohjeiden mukaisesti kullekin vuosiluokalle opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet eri oppiaineisiin. Kevään 2021 aikana varmistettiin, että paikallisen opetussuunnitelman kirjaukset ovat linjassa uusien kriteerien ja oppimisen tavoitteiden kanssa. Tarkistustyö tehtiin seudullisena yhteistyönä, koska se koski sitä osaa opetussuunnitelmaa, joka on jo aikaisemmin laadittu yhteisesti. Työhön osallistui opetuspäälliköitä, asiantuntijoita sekä opettajia.
Tarkastelussa todettiin, että muutoksia ei ole välttämätön tehdä kaikkiin oppiaineisiin. Mikäli muutoksia tehtiin, ne olivat yleensä vähäisiä. Pääosin kyse oli käsitteen muokkaamisesta tai tavoitteen selkeyttämisestä. Suurimmat muutokset koskivat historian oppiainetta. Siinä tavoitteiden jaottelua ryhmiteltiin uudestaan siten, että oppilaan on parempi mahdollisuus osoittaa osaamistaan sekä syventää taitojaan koko oppiaineen opetuksen ajan.
Uudistuksen yhteydessä on myös tarkasteltu osaamisen arvioinnin kuvauksia vuosiluokkien 7 ja 8 osalta. Niitä voidaan edelleen käyttää sikäli, kun ne eivät kohdistu päättöarvioinnin kohteena olevaan tavoitteeseen tai tavoitteisiin.
Muutokset astuvat voimaan 1.8.2021 ja niiden käyttöönottoa seurataan ja tuetaan tarjoamalla täydennyskoulutustilaisuuksia opettajille. Muutokset julkaistaan ops.tampere.fi -portaalissa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerien uudistuksen vaikutuksesta tehdyt muutokset ja täsmennykset paikalliseen opetussuunnitelmaan hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.