§ 420 Lupa Nelonen Media Live Oy:lle Tammerfest -kaupunkifestivaalin järjestämiseen Ratinanniemessä

Lataa  Kuuntele 

TRE:4856/10.00.04/2021

Päätöspäivämäärä

2.7.2021

Päätöksen tekijä

Kiinteistöjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistosihteeri Erja Parkkali, puh. 050 517 7052, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm, puh. 0400 205 044, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Nelonen Media Live Oy on hakenut lupaa käyttää Ratinanniemeä Tammerfest-festivaalin järjestämiseen 22.–24.7.2021. Festivaali on järjestetty joka vuosi vuodesta 1995 lähtien, lukuun ottamatta vuotta 2020.

Asunto- ja kiinteistölautakunnan päätöksen 23.10.2019 § 144 mukaisesti asian päättää kiinteistöjohtaja, kun kyse on maa- ja vesialueiden vuokraamisesta enintään 10 vuodeksi ja pidemmäksikin ajaksi, jos vuokranmääräytymisperusteena käytetty pääoma-arvo on alle 200 000 euroa tai jos asunto- ja kiinteistölautakunta tai palvelualueen johtaja on vahvistanut vuokrauksessa ja muussa luovutuksessa noudatettavat perusteet.

Päätös

Nelonen Media Live Oy (Y-tunnus 2895230-2) oikeutetaan käyttämään Ratinanniemeä Tammerfest –festivaalin järjestämiseen to–la 22.–24.7.2021, seuraavin ehdoin:

  1. Luvan saajan tulee hakea poliisiin lupa tapahtuman järjestämiseen sekä toimittaa turvallisuus- ja pelastussuunnitelma poliisille ja pelastusviranomaiselle. Tapahtumassa tulee noudattaa voimassa olevia ohjeita ja määräyksiä koronatilanteeseen liittyen. Viranomaiskatselmus on sovittu pidettäväksi aluella torstaina 22.7. klo 12.00.
  2. Luvan saaja voi aloittaa tapahtuman rakentamisen maanantaina 19.7. aamulla. Telttojen ym. rakenteiden kiinnityksiin tulee käyttää mieluiten painoja. Jos käytetään maakiiloja, tulee maan alla kulkevien kaapeleiden yms. sijainnit ehdottomasti selvittää. Ratinan sillan alla oleva ulkoliikuntapaikka voidaan sulkea tapahtuman ajaksi 22.–24.7.
  3. Luvan saaja voi sijoittaa alueelle anniskelualueet, joissa on yhteensä 8 300 asiakaspaikkaa (+ backstage 100 paikkaa).
  4. Tapahtuma-alue on avoinna to 22.7. klo 15.00–1.00, pe 23.7. klo 13.30–1.00 ja la 24.7. klo 13.00–1.00. Musiikkiesitykset päättyvät klo 24.00. Luvan saajan tulee noudattaa kaupungin ympäristönsuojelun antamaa melupäätöstä, jossa määrätään mm. musiikkiesitysten päättymisajat, desibelirajoitukset sekä tiedottamisvelvollisuus naapurustolle.
  5. Ratinanniemen kevyen liikenteen väylien sulkemiseen (rakentamis- ja purkamisajat, tapahtuma-aika) ym. tilapäisiin liikennejärjestelyihin tulee hankkia katulupa kaupungin katutilavalvonnasta. Väylien sulkemis- ja avaamisajankohdat määritellään katulupapäätöksessä. Laukonsilta suljetaan tapahtuman ajaksi. 
  6. Luvan saaja voi käyttää Ratinanniemen koirapuistoa wc-laitteiden sijoittamiseen. Wc-laitteet tulee sijoittaa sisääntulon tuntumaan. Koirapuiston aitaan tulee kiinnittää infot alueen sulkemisesta viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa. Portteja ei lukita tapahtuman aikana. Puistossa oleva roska-astia ei ole tarkoitettu tapahtuman käyttöön. Tapahtuman jälkeen alue tulee siivota kaikista irtoesineistä niin, ettei koirilla ole vaaraa loukkaantua esim. lasinsiruihin tms. teräviin esineisiin. Alue tulee olla normaalissa käytössä viimeistään maanantaiaamuna 26.7.
  7. Luvan saaja vastaa tapahtuman jätehuollosta ja siisteydestä tapahtuma-alueella sekä sen lähialueilla (karttaliite). Tapahtuma-alue sekä karttaliitteen mukainen alue tulee siivota irtoroskista joka päivä ohjelma-ajan päätyttyä tai viimeistään seuraavana aamuna klo 9.00 mennessä. Tapahtuma-alue tulee olla tyhjä, alkuperäiseen kuntoonsa siivottu ja ennallistettu maanantain 26.7. aikana.
  8. Tapahtumajärjestäjä on muutamien vuosien ajan tehnyt yhteistyötä tapahtuman vaikutusalueella sijaitsevien Kuninkaankadun taloyhtiöiden (39, 41, 42, 44 ja 46) kanssa huolehtimalla mm. wc-laitteiden hankkimisesta taloyhtiöiden läheisyyteen ja osallistumalla vartioinnista aiheutuviin kustannuksiin. Tapahtumajärjestäjän kanssa on sovittu, että myös v. 2021 festivaalin ajaksi Nalkalantorin pysäköintialueen koilliskulmaan tuodaan 8 kpl wc-laitteita. Näiden tulee olla paikoillaan ja käyttökuntoisina ennen tapahtuman avaamista. Luvan saaja vastaa laitteiden kunnossapidosta ja huollosta sekä siitä, että ne kuljetetaan pois alueelta viimeistään maanantain 26.7. aikana. Lisäksi tapahtumajärjestäjä hankkii katulupahakemuksen yhteydessä tilapäisen liikennejärjestelyn myös Satamakadun ja Nalkalankadun välisen kulkuyhteyden sulkemiseen.
  9. Luvan saaja hankkii tarvittavat luvat anniskelutoiminnalle, elintarvikkeiden myyntiin sekä tilapäiseen meluun. Kaupungin ympäristönsuojeluun on toimitettu jätehuoltosuunnitelma. Kuluttajapalveluita tarjoavien yritysten tulee toimia kuluttajaturvallisuuslain 920/2011 mukaisesti.
  10. Laukonsillan Ratinan puoleisesta päädystä on vuokrattu paikka jäätelökioskille. Sen vuokraajalla tulee mahdollisuuksien mukaan olla oikeus pitää myyntipiste avoinna tapahtuman aikana.
  11. Ratinanniemestä on vuokrattu aluetta Kraftpoint Oy:lle veneiden tankkauspistettä varten. Tankkauspaikalle sekä rannan venepaikoille tulee olla pääsy tapahtuman aikana. Luvan saajan tulee sopia käytännöistä (alueille pääsy) Kraftpoint Oy:n kanssa etukäteen.
  12. Luvan saaja on vastuussa mahdollisista vahingoista, jotka aiheutuvat näiden ehtojen tai muiden viranomaislupien ja –määräysten laiminlyömisestä.
  13. Luvan saaja on velvollinen korvaamaan kaupungin omaisuudelle tai muulle taholle tapahtuman järjestämisestä mahdollisesti aiheutuvat vahingot.

 

Korvaus kaupungin omistaman alueen käytöstä on 16 800 euroa + alv. Korvaus perustuu anniskelupaikkojen määrään, ja se peritään laskulla.

Allekirjoitus

Kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm