Lausunnot
Linja-autoliikenteestä toimitettavat tiedot
Määräysluonnoksessa ehdotetaan päällekkäistä tietojen toimittamisvelvollisuutta liikennöitsijöille ja toimivaltaisille viranomaisille. Bruttoliikenteessä toimivaltainen viranomainen seuraa matkustajamääriä ja kerää lipputulot. Päällekkäisen (kaksinkertaisen) tiedon toimittamisessa on riski toimialakohtaiselle tilastovirheelle.
Toimivaltaisten viranomaisten järjestämästä liikenteestä toimitettavat tiedot
Toimitettaviksi esitetyt tiedot nousuista, lipputuloista ja kilometrisuoritteista ovat pääosin saatavissa Nyssen (Tampereen seudun joukkoliikenteen) järjestelmistä. Eri käyttövoimilla ajettujen kilometrisuoritteiden raportointi vaatii tällä hetkellä käsityötä, mutta tiedon tuottamista voitaneen myöhemmin automatisoida kehitystyöllä. Lausuntopyynnössä ei ole esitetty käyttövoimaluokittelua, mutta liian yksityiskohtaiseen luokitteluun ei tule mennä (esim. dieselbussit voivat käyttää sekä perinteistä dieseliä että biodieseliä, joiden erottelu jälkikäteen ajokilometreille olisi laskennallista).
Toimivaltaisen viranomaisen järjestämässä liikenteessä lipputuotteita ja maksutapoja on useita ja niitä myös kehitetään. Myös vyöhykkeitä ja asiakasryhmiä on useita. Määräysluonnoksessa esitetään, että lippuhinnat toimitetaan lipputyypeittäin ja vyöhykkeittäin eriteltynä. Toimitustapana tulisi sallia esim. pdf-tiedosto tai vaihtoehtoisesti tulisi valita vain tietyt lipputyypit ja niiden hinnat, jotka tallennetaan käsityönä JUKU-järjestelmään.
Raitioliikenne tuli 9.8.2021 alkaen osaksi Nyssen joukkoliikennejärjestelmää. Määräysluonnoksesta tulee käsitys, että raitioliikenteen tietoja ei raportoida puolivuosittain, vaan se erotetaan kokonaisuudesta ja raportoidaan erillään kerran vuodessa eri järjestelmässä (Excel). Tämä vääristää puolivuosittain tilastoinnista saatavaa kokonaiskuvaa Nysse-liikenteestä. Nyssen näkökulmasta järkevin toimintatapa olisi raportoida samalla aikajänteellä ja samaan raportointijärjestelmään linja-autojen ja raitioliikenteen tiedot.
Liikenteen kilpailuttamisesta ja liikennöintisopimuksista esitetään toimitettavaksi useita tietoja. Erityisalojen hankintalaki velvoittaa hankintayksiköitä tekemään jälki-ilmoitukset EU-kynnysarvon ylittävistä hankinnoista, jollaisia lähes kaikki liikennehankinnat myös ovat. Vuosittaiset liikennöintikorvaukset (sopimuskorvaukset) esitetään määräysluonnoksessa raportoitaviksi jatkossakin kysyntä- ja tarjontatietojen yhteydessä. Liikenne- ja viestintäviraston tulisi selvittää mahdollisuutta näiden tietojen hyödyntämiseen, niin että kaksinkertaiselta tietojen toimittamiselta vältyttäisiin.
Nysse näkee kuitenkin tarpeelliseksi ottaa JUKU-järjestelmä uudelleen käyttöön sopimusten voimassaolon tiedotuskanavana. Erityisesti aikajananäkymä antaa hyvän kokonaiskuvan, milloin sopimuksia päättyy ja uusia tarjouskilpailuja on odotettavissa. JUKU-järjestelmä ei kuitenkaan korvaa hankintailmoitusten HILMA-järjestelmää, joten JUKU-järjestelmän roolin tulisi keskittyä sopimusten voimassaoloaikojen raportointiin, ei tarjouskilpailujen määräpäiviin eikä tuloksiin. Nysse ehdottaa rajausta siten, että nämä tiedot toimitetaan:
- sopimustyyppi (bruttomalli / käyttöoikeussopimusmalli)
- sopimuksen arvo (euroa)
- kaluston lukumäärä
- liikennöinnin aloituspäivä
- optiokausien lukumäärä
- käyttöönotetun option päättyminen
- optioiden päättymisen päivämäärä.
Raportoinnin toteutus
Liikennöintitietojen raportointi palvelee toimialan eri toimijoita ja on erittäin hyvä, että sitä kehitetään. Nysse on valmis käymään tarvittaessa keskustelua myös raportoinnin yksityiskohdista, kuten lipputuotteista, alv:n huomioimisesta ja käyttövoimista.
Kaupunkipyöräpalveluista toimitettavat tiedot
Suurin osa toimitettaviksi esitetyistä tiedoista on saatavissa Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmästä, mutta todennäköisesti henkilökilometrejä ja keskimääräistä matkan pituutta ei pystytä täysin luetettavasti saamaan. Tampere ei ole vielä ottanut käyttöön kaupunkipyöräjärjestelmään kuuluvaa Board-järjestelmää ja siltä osin vielä epäselvää mitä kaikkea tietoa pystymme sen kautta samaan.
Kaupunkipyöräjärjestelmään liittyvien tietojen kerääminen palvelee sekä nykyisiä että tulevia kaupunkipyöräkaupunkeja ja on erittäin hyvä, että sitä kehitetään.