§ 20 Liikennöinnin laatupalkkio ajalla 1.1.-30.6.2021

Lataa  Kuuntele 

TRE:5872/08.01.01/2021

Päätöspäivämäärä

26.8.2021

Päätöksen tekijä

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

 Joukkoliikennelogistikko Satu Marjeta, puh. 040 806 3323, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun joukkoliikenteen tilaamien linjojen 1, 6, 9, 10, 11,15,17, 20, 21, 25,26, 29, 31, 40, 50, 55, 70, 71, 80, 81, 83 ja 84 sopimusehtoihin sisältyy laatupalkkio. Palvelun laatua mitataan sopimuskauden aikana asiakastyytyväisyysmittauksin. Mittausjaksot ovat tammi – kesäkuu ja heinä - joulukuu. Mittauksen tekee ulkopuolinen taho ja siinä selvitetään matkustajien mielipide palvelun laadusta asteikolla 1-5, jossa 5 on erittäin hyvä ja 1 vastaavasti erittäin huono.  Matkustajilta kysytään arvosanat kuljettajan asiakasystävällisyydestä, ajotavasta ja bussin siisteydestä. Mittaustuloksista lasketaan kokonaisarvosana, jonka tavoitetaso on 4,00. Sanktioraja on kaikissa kohteissa 3,00. Tuottaja saa tavoitetason ylittyessä bonusta. Yhden pisteen kymmenesosa vastaa yhden prosenttiyksikön bonusta. Bonus lasketaan suorassa suhteessa tavoitetason ylittävästä pistemäärästä kahden desimaalin tarkkuudella. Bonus voi olla enintään 3 % kohteen korvaussummasta, jos laatuarvosana ylittää tavoitetason 0,30 pisteellä.

Tuottaja saa sanktiorajan alittuessa sanktiota. Yhden pisteen kymmenesosan alitus vastaa yhden prosenttiyksikön sanktiota. Sanktio lasketaan suorassa suhteessa arvosanan sanktiorajan alituksesta kahden desimaalin tarkkuudella. Sanktio voi olla enintään 3 % kohteen korvaussummasta, jos laatuarvosana alittaa sanktiorajan 0,30 pisteellä (arvosana alle 2,70).

Feelback Group on tehnyt asiakastyytyväisyystutkimuksen jaksolle tammikuu – kesäkuu 2021. Samassa yhteydessä mitattiin oman tuotannon (TKL) asiakastyytyväisyyttä linjojen 1, 2, 3, 4, 5, 8 ja 17 osalta. Niistä maksetaan laatupalkkiot vastaavasti kuin kilpailutetussa liikenteessä tavoitetetason ollessa 4,0.

Kilpailutetun liikenteen bonusjärjestelmän piiriin kuuluvien liikenteiden laskutus oli ajanjaksolla 1.1. - 30.6.2021 yhteensä 14.920.406 euroa (alv 0%). Arvosanojen perusteella maksetaan bonuksia kyseiseltä ajanjaksolta yhteensä 70.698,08 euroa, mikä on keskimäärin 0,47 % liikenteen laskutuksesta. Omalle tuotannolle kertyi bonusta 12.344,86 euroa (alv 0) mittausjaksolla tammikuu-kesäkuu 2021.

 

Päätös

Maksetaan Feelback Oy:n tekemän asiakastyytyväisyystutkimuksen ja liikennöintisopimuksiin perustuen liikennöinnin laatupalkkiona ajanjaksolta 1.1. - 30.6.2021 Länsilinjat Oy:lle 36.591,53 euroa (alv 0%) , Väinö Paunu Oy:lle 12.798,35 euroa (alv 0%) ja Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:lle 21.308,20 euroa (alv 0%).

TKL:lle maksetaan ajanjaksolta 1.1. - 30.6.2021 laatupalkkiota 12.344,86 euroa (alv 0%).

Kustannukset merkitään kustannuspaikalle 111394.

Allekirjoitus

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita