Päätöksen perustelut
Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen:
Tampereen kaupunki on läpi vuosikymmenten ollut aktiivinen partneri erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä urheilu- ja kulttuuritapahtumissa. Tampereen kaupungin tavoitteena on olla Pohjoismaiden vetovoimaisin elämyskaupunki vuoteen 2030 mennessä. Elämyskaupungin yksi keskeinen ulottuvuus on vilkas, ympärivuotinen tapahtumatoiminta. Tampere toimii aktiivisesti vahvistaakseen tapahtumatarjontaa. Tapahtumilla tavoitellaan myönteisiä vaikutuksia aluetalouteen, kaupungin imagoon ja yhteisöllisyyteen.
Suomen Jääkiekkoliitto päätti kesäkuussa 2019, että Suomessa vuonna 2022 järjestettävien jääkiekon miesten MM-kilpailujen pääpelit pelataan Tampereella uudella Uros Live -areenalla. Kisojen toiseksi viralliseksi pelikaupungiksi valittiin Helsinki. Tapahtuma saavuttaa kansainvälisesti noin 1,6 miljardia TV-katsojaa, ja liikuttaa valtavan määrän kiekkofaneja Tampereen, Helsingin ja muiden Suomen kaupunkien välillä. Tapahtuma järjestetään 13. - 29.5.2022.
Tapahtumasta vastaa Kansainvälinen Jääkiekkoliitto IIHF ja käytännön järjestelyt hoitaa Suomen Jääkiekkoliitto ry. Tampereen kaupunki osallistuu tapahtumayhteistyöhön Suomen Jääkiekkoliiton kanssa. Yhteistyöllä kaupunki tavoittelee tapahtuman taloudellisten, yhteisöllisten ja imagollisten hyötyjen maksimointia Tampereella.
Tampereen kaupunki ja Suomen Jääkiekkoliitto ry solmivat isäntäkaupunkisopimuksen ja yhteistyösopimuksen vuoden 2022 jääkiekon MM-kisojen toteuttamisesta Tampereella ja kaupungin kokonaistuesta tapahtumalle. Sopimukset ovat salassapidettäviä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 § 1 mom. 17 kohdan perusteella. Aiemmin Tampereen kaupunki ja Suomen Jääkiekkoliitto ry ovat solmineet konsernijohtajan päätöksellä 9.12.2020 § 149 hyväksytyn sopimuksen 2022 Jääkiekon MM-kilpailujen markkinointiyhteistyöstä vuoden 2020 osalta.
Sopimusta laadittaessa on arvioitu EU:n valtiontukisääntöjen vaikutusta sopimuksen sisältöön. Arvioinnin perusteella on todettu, että kaupungin osallistumista tapahtumayhteistyöhön ei lasketa valtiontueksi, sillä kyseessä on hybridisopimus, joka on luonteeltaan pääosin yhteistyösopimus, ei avustus.
Sopimuksen mukaisen yhteistyön käytännön tahoina kaupungin vastuiden osalta toimii kaupungin tapahtumapalvelut.
Hallintosäännön 36 §:n 31) kohdan mukaan konsernijohtaja päättää sopimusten hyväksymisestä, ellei muualla toisin määrätä.